Åsne Rago?

Undrar om ngn vet om Åsne Rago är en bra skida för ngn som väger lite mer än normalt för sin längd?
På Naturkompanietshemsida stod det att denna skida var en skida med lite mera hårdhet i spannet
 

avslutad210712

Gäst
Gissar att jag väger lite mer än normalt för min längd (179/87) för mitt BMI är för högt och jag kör på Åsnes Rago. Om jag lastar på en fullastad ryggsäck, dvs 30 kg, så vill spannet gå i botten i nerförskörningar men det är kanske ingen nackdel direkt för jag är ju inte i fjällen för att åka fort utför med ryggsäck. Kör jag med pulka utan ryggsäck så får jag istället "rätt bra" fart nerför för då går inte spannet i botten
 
Åsnes Rago (eller Amundsen) som den heter nå er en knall fjellski. Skia har markert smørespenn og egner seg best for vanlig vandring. Den er lagd for at man skal kunne ha med en sekk, eller noen kg ekstra på kroppen. Normalt anbefaler man noe kortere lengde enn normale ski.

Kjøp skia med integrert kortfell. Genialt når det er vanskelige smøreforhold.
 
Helt enig, du finner neppe en bedre all-round turski enn denne særlig den som har kortfell. Er verd hver eneste krone og vel så det.

Men til gurkan75 som var redd han var "litt for kort for sin vekt";) så anbefaler jeg å prøve mange par når han er i butikken. Han vil da sikkert finne ski som både er litt for myke og for stive. De blir jo ikke hundre prosent lik i spennet, og man må bare prøve seg frem.
 
Jag har åkt tre vändor med mina 200 cm Åsnes Vikafjell FL nu och är klart nöjd. Jag som väger ca 82 kg passar de alldeles lagom för. Är man tyngre och dessutom har ryggsäck blir Vikafjell nog alldeles för mjuka. Av allt jag läst är Rago klart hårdare och borde passa dig bättre.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.