Åsikter om min packlista (7 dagars)

Mina två cent:

- Skippa "bekväma skor" och ta med ett par sandaler/flipflops istället. De är perfekta att gå omkring i när man slagit läger och vill vädra fötterna. Dessutom är de bra om man behöver vada.

- Rena kläder: avsluta med en natt på fjällstation etc och tvätta vandringskläderna där (och torka över natten), så duger de att åka hem i. Att släpa ett par jeans över fjället är rätt trist.

- Lämna alla dessa tshirts hemma. Ta en (1) underställströja att vandra i, och en tshirt (motsv.) att sova i. Det räcker bra! (som jag lärde mig nyligen går det rätt bra att vandra och sova i samma tröja också, men det kanske blir väl risigt i en hel vecka...)

- Badbrallor på fjället???

- Luvtröja verkar inte fylla någon funktion, ta bort (fleecetröjan är ju samma sak, eller?)

- Som andra har påpekat behöver ni också ha med regnkläder, inkl brallor. Du bör nog kolla noga om skaljackan verkligen stoppar för ihållande regn!

- Rep har jag aldrig sett någon ha med (om det inte är del i en klätterutrustning), men om man vill vara förberedd kan det vara en bra idé att ta med en "paracord bracelet". Då ser man också coolt militär/preppig ut...

- Hygienartiklar kan man egentligen strunta i, har jag konstaterat (det finns gott om vatten i fjällen). Ta med tuggummi och några våtservetter så är ni hemma!

- Kikare tror jag faktiskt är väldigt kul att ha med. Om jag någonsin lyckas skaffa en mer fältmässig variant än min tyska 10kg-pjäs (arvegods) så kommer den nog att få en given plats i ryggan.

- Hatt med myggnät (motsv.) är en grej som faktiskt räddat mig många gånger (man får lätt panik när det inte går att sätta sig och vila utan att bli uppäten). Kan rekommenderas! Likaså ett bra myggmedel.

God tur! Jag kan rekommendera Fjällräven Classics packlista som är ganska komplett utan onödigt jox.
 
Tallrik ? vad ska jag äta på

Du kan äta ur kastrullen du lagar maten i. Så har du även locket av trangia köket, som är också typ en tallrik.
Kastrull och sked - mer behövs sällan.

Vill du laga något komplicerad, så kan du använda köket i en av stugorna.


Jag säger de här saker med tanke på att du skulle väl njuta på av att gå lätt. Jag rekommenderar att prova på och vandra där du bor med packningen du tänkte ta med. Efter ett tag så väger ryggsäcken tyngre än tanken på hur mysigt det är med en huvtröjor, mjukisbyxor, extra skor och extra kläder för resan hem.
 
Kåsa går bra att både äta och dricka ur, dessutom skön handvärmare med varm dryck i kalla dagar. Kombinera med en enkel och billig spork. Vill du lyxa till det kan du ta med en vikmugg till drycken.
Bästa uppgradering du kan göra av köket är att byta ut spritbrännaren mot Trangias GB-74 gasbrännare och du får ett fullfjädrat kök som det även går att "laga" mat på. Saknar något att diska med? Jag brukar ha en liten ca 20ml plastflaska med Yes (fungerar bra i kallt vatten) och en halv Scotch brite svamp (vita varianten utan slipmedel) i köket för disken.

När jag är i fjällen lämnar jag min vanliga smartfån hemma och tar med mig en lätt och billig mobil med knappar ihop med ett Telia kontantkort. Ger bästa battaritid för kommunikation på upp och hemresan, under vandringen har jag ändå ingen täckning.

Saknar kamera på din lista?

Sovsäcken är allt för kall. Skall du upp nu behöver du ha en sovsäck som klarar ner mot -5C Tcomfort (för henne) och Limit (för dig). Jag har en -1C (Limit) dunsäck på sommarvandring, men skulle jag upp nu hade jag valt min varmare sovsäck....absolut inte kul att frysa sig genom natten:(

Rep lämnar du hemma. Ta med 5-10m 3-4mm lina istället, fungerar som extra sosnöre, tvättlina eller för reparationer. Väger inget och tar ingen plats.

Till vattenflaska har du en 0,5 liter PET flaska som du köpt mineralvatten i inför uppresan. Lätt och fungerar utmärkt.

Vad är "värmepåsar" och vad skall de användas till? Ser ut som en helt onödig pryl.

Som extra skor till läger och resa, rek även jag foppatofflor, väger drygt 200g paret. Ingen anledning att ta med något annat förutom kängorna. Välj foppatofflor med hälrem som sitter kvar på foten även om ni behöver använda den vid vad.

Kläder som du kan avvara har du redan fått tips om. Mjukisbyxor, huvtröja och badbyxor kan du lätt skippa. Även kläder till hemresan, du reser i dina vandringskläder och vill du lyxa till det kan du ta med en lätt kortärmad skjorta att byta till inför hemresan.
 
Senast ändrad:
Lite spontana tankar, har säkert missat en del. Inte så stor koll på erfarenhet så jag tar det lite grundläggande, ber om ursäkt på förhand om det blir väl enkelt för din erfarenhet.

Jag saknade ett par tunna vantar på min senaste tur, inte för kylan utan för myggen. Jag fiskade visserligen och då använder man händerna konstant och kan inte gömma dem i fickorna, möjligen går det bättre när man inte fiskar. Mygghatt gick bort då jag inte så linan, annars går de an.

Mina tankar om kläder

Minimum
Regn/vindjacka (kan få kosta mer än brallorna, men enkel funkar)
Förstärkningströja (fleece eller ull)
T-shirt i funktionsmaterial
2 par kallingar (syntet)
Underställ i ull (gärna polokrage och bra överlapp mellan byxor/tröja)
regnbrallor (behöver inte vara så lyxiga, bara de är täta)
vandringsbyxor
2 par ullsockar
Mössa (kan bytas mot buff)

Kan tas med som extra lyx
buff eller skarf
tunna vantar
Keps/mygghatt
Skjorta
tunna strumpor för lägerskor
extra ullsockor eller sovsockor
Solbrillor

Gällande badbrallor/kallingar. Skaffa dig tunna kallingar i syntet om du nu har vanliga i bomull. De väger mindre och torkar blixtsnabbt och dubblar som badbrallor om man nu har något emot att näcka.

Tänk på att bomull är väldigt opraktiskt när det blir blött. Man kan använda många vardagsprylar, men skulle undvika vanliga bomullsplagg frånsett möjligen skjorta. Om du verkligen vill ha ett andra par byxor och inte underställ kan löpartajts fungera. Annars är vandringsbyxor, regnbrallor och ull-underställ vad de flesta väljer att ta med och så även jag.

Rena kläder i påse går an om den ligger och väntar på flygplatsen/stationen. Att släpa runt den på fjället är uteslutet, då är det bättre att åka i sin skogsutstyrsel (vilket typ hälften gör från/till dessa orter sommartid).

Som flera varit inne på så är "rep" onödigt om man inte ska göra något speciellt men 5m paracord kan vara värt att ta med. Det går använda för vissa reparationer om en rem går av, skärpet tappas bort, skosnöret ger upp eller handtaget till kniven. Mest av allt används det nog till torklina.

Att hänga upp/lägga ut sovsäckarna en stund i solen är bra. Även om de inte blivit blöta utifrån så blir det en del nattfukt som gärna får vädras ut.

Saknar även en wettextrasa i packningen, den är optimal för att torka bort kondens och regn innan tältet packas ihop. Gör det gärna direkt på morgonen om det inte regnar, så tas den sista fukten bort av vind och sol. Först ruska om tältet, sen torka med trasa och sen låta stå en stund är effektivast. Väger nära noll, en halv trasa kan räcka men föredrar hel då det ändå blir många urvridningar redan då.

Jag föredrar lättviktsskor avsedda för löpning som lägerskor då de i kris kan täcka upp för en trasig känga, det kan inte flippflopps/foppatofflor även om de sparar en del vikt. Sen är jag närmast allergisk mot flippflopps så här är det lite personliga val/fördomar som spelar in

Senaste turen blev dock terrängskor och kängorna lämnades hemma, det kan också vara ett alternativ för framtiden.

Tänk på att packa vattentätt på kritiska prylar så som sovsäck och förstärkningsplagg.

Att investera i två vattentäta packsäckar är en god idé, en för sovsäck och en för kläder. Till toarullen räcker det med en vanlig plastpåse med lite tjocklek i. Alla vandrare med självrespekt pillar ur kartongrullen i mitten så att rullen kan packas platt och säkert 3 gram lättare. Viktigt att det inte är servetter etc, de löses inte upp i naturen lika snabbt. Sen räcker nog en halv rulle gott och väl om du har en påbörjad och imodium i förstahjälpen-kittet.

Om du tänkt använda mobilen som kamera så kan det vara värt med någon form av batteripack. Ligger den bara avstängd räcker det med laddare som lämnas med resekläderna.

T-röd/Gas får inte tas med på flyg utan måste köpas på plats. Gasbrännare är försten lite enklare att handskas med sommartid, om du känner för att uppgradera ditt trangia. T-röd funkar dock så inget krav, tänk bara på att det absolut inte få hamna i maten, då är risken att ovan råd om att en halv toarulle inte stämmer.

Titta gärna igenom andras packlistor för att få inspiration.

Lycka till!

/G
 
För mkt kläder. Powerbank behövs inte då du har en laddare för tågresan. Större delen av turen går du bortanför GSM-nätet. En lätt kikare typ 8X20 tycker jag är trevlig att ha med i fjällen. Överväg att köpa mat i någon av STF-stugorna så lättar du packningen en hel del. Äter du real turmat eller liknande behövs inte mer än en lång sked och vattenkokmöjlighet och då kan du väljare lättare lösning än trangia. Du specificerar inte om du har dubbla par skor.

Vattenflaska behövs inte du kan dricka i alla bäckar du passerar.

Kamera tycker jag är svårt att vara utan. Myggorna är väl kanske borta nu däruppe?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pirx Åsikter om dagens puls/gps-klockor? Utrustning allmänt 1
Nirrebosse Kniv-åsikter Utrustning allmänt 18
rikard500 Nytt lock till min packtunna? Utrustning allmänt 5
majjen Bästa batterierna till min GPS? Utrustning allmänt 8
behedwin Ersätta min biltema sovsäck - söker tips! Utrustning allmänt 37
UnderEnTarp Min Silva Ex Plus funkar inte efter batteribyte. Utrustning allmänt 2
EmilN Vilken funktion är det som ramlar ut ur min jacka? Utrustning allmänt 8
henkebmtb Gillar inte min Bergans Finnmark 100. Utrustning allmänt 4
disgruntled Behöver naysayer till min packlista. Utrustning allmänt 15
AnteÅ Problem med min Primus Lantern Utrustning allmänt 2
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
nicko_ Uppför sig min gasolykta normalt? Utrustning allmänt 12
Nirrebosse Min syn på små fällknivar med sax. Utrustning allmänt 23
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Tundraman Min nya DIY knivslip Utrustning allmänt 10
avslutad140527 Min första ryggsäck Utrustning allmänt 3
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Gamens Vad är min tubkikare, Bausch & Lomb Elite värd? Utrustning allmänt 0
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
Dillesan Min packlista inför Mont Blanc Utrustning allmänt 4
Kilo Lima Min skogspackning 4 dagar, 13 kg Utrustning allmänt 5
Norell Liten analog min/max termometer Utrustning allmänt 7
såg min utrustning ser ut på detta sett Utrustning allmänt 36
seved1 Min version av Bushcraftkniv Utrustning allmänt 116
seved1 Min första av den här modellen Utrustning allmänt 26
krimyr Min 30liters rygga eller Osprey Talon 44? Utrustning allmänt 5
AndersOleander Liten min/max termometer? Utrustning allmänt 21
mariadrougge Bensin har troligtvis luckrat upp min kängsula Utrustning allmänt 20
The Trooper Jag och min kajak. Utrustning allmänt 120
grodanbolle Kommentarer på min utrustning? Utrustning allmänt 26
fson Min Utsidan-Platypus är död!! Utrustning allmänt 21
såg lite om min efrarenhet är att man klara sig både och. Utrustning allmänt 0
annos Vad heter min utslitna fjällräven-ryggsäck? Utrustning allmänt 4
KimmyA Miljövänlig packlista Utrustning allmänt 20
7ones Packlista för fjällvandring med tält Utrustning allmänt 2
mickere Kommentarer till packlista Utrustning allmänt 19
Mattias1981 Marsfjället packlista?? Utrustning allmänt 2
Giva Hjälp med packlista! Utrustning allmänt 0
pal2 Packlista... - tipsa eller som tips Utrustning allmänt 51

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.