Arga alpinister?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag försöker förklara igen. Jag försöker förstå. När jag pratar med folk så tycker många att det är en hätsk ton mellan klättrare och bergsbestigare som jag inte hittar någon annanstans. Jag ville undersöka om det var var så. Det handlar kanske framförallt om tonen mellan folk. Jag har fått bra input. Jonas, hälsa Ola nästa gång ni är ute och bouldrar!

Namnge de som säger att det förekommer en hätsk ton.
 
Har du pratat med henne om det?

Lägg av, du vet själv mycket väl exakt till vilken utsträckning hon valde att bemöta kritiken här på forumet.

Jag har förövrigt inte pratat med den eller de som gjorde inbrott i min grannes bil heller, ska jag gå över till honom och trösta honom med att det brottet inte räknas då?

Förövrigt är det kanske bäst att tillägga att jag härmed önskar att jag (mina inlägg) inte förekommer i din dokumentär överhuvudtaget. Någonting du inte vågade vara öppen och ärlig med när du startade tråden.
 
Lägg av, du vet själv mycket väl exakt till vilken utsträckning hon valde att bemöta kritiken här på forumet.

Jag har förövrigt inte pratat med den eller de som gjorde inbrott i min grannes bil heller, ska jag gå över till honom och trösta honom med att det brottet inte räknas då?

Förövrigt är det kanske bäst att tillägga att jag härmed önskar att jag (mina inlägg) inte förekommer i din dokumentär överhuvudtaget. Någonting du inte vågade vara öppen och ärlig med när du startade tråden.

Jag har ingen aning, vad har din granne med detta att göra? Ska du försöka dig på en liknelse så kan du väl skriva en som håller ihop logiskt.
Jag kommer inte använda någons kommentarer utan att fråga först. Även om jag jag rent juridiskt inte behöver det.
 

clindh

Forumvärd
For the record: Emil startade en tråd häromdagen där han efterlyste folk att intervjua till en dokumentär - utan information om vilka som producerade, om den var helt ideel eller med syfte att säljas osv. Den tråden tog jag ner med hänvisning till våra regler om "för egen vinning" etc. Då startade han denna tråd, med en ganska allmän frågeställning från början. Jag sa att det är ju förstås OK att diskutera - som privatperson. Nu framgår det doock att även denna tråd är till för att samla material till dokumentären. Inte ärligt imho.

Så jag borde väl stoppa den här och nu, men jag föreslår att du först berättar hela upplägget Emil - vad är syftet, vilka står bakom filmen, kommer den säljas/skapa intäkter på något sätt osv. Sen får det vara upp till er i tråden att fortsätta diskussionen om ni vill.
 
For the record: Emil startade en tråd häromdagen där han efterlyste folk att intervjua till en dokumentär - utan information om vilka som producerade, om den var helt ideel eller med syfte att säljas osv. Den tråden tog jag ner med hänvisning till våra regler om "för egen vinning" etc. Då startade han denna tråd, med en ganska allmän frågeställning från början. Jag sa att det är ju förstås OK att diskutera - som privatperson. Nu framgår det doock att även denna tråd är till för att samla material till dokumentären. Inte ärligt imho.

Så jag borde väl stoppa den här och nu, men jag föreslår att du först berättar hela upplägget Emil - vad är syftet, vilka står bakom filmen, kommer den säljas/skapa intäkter på något sätt osv. Sen får det vara upp till er i tråden att fortsätta diskussionen om ni vill.

Till att börja med tycker jag det är en märklig regel, men det får stå för mig.
Upplägget är precis så som jag sagt- jag gör research för en dokumentär. Exakt vad det landar i vet jag inte riktigt ännu. Jag försöker bara bilda mig en uppfattning om hur tonen är, något som jag verkligen fått erfara. Och hade jag skrivit att jag gör research för en dokumentär och undersöker hur tonen är i diskussionerna så hade jag antagligen fått väldigt polerade svar. Jag kommer inte hänga ut någon eller namnge någon som inte vill detta.
Jag har nog fått ut vad jag velat ur diskussionen och nu diskuterar jag bara för diskussionens skull. Det är bara jag som gör filmen helt independent och det finns inga finansiärer bakom den. Som sagt, vi får väl se vart den landar.

Jag skulle gärna berätta mer om det i forumet vad det lider men jag är livrädd för att bryta mot regler så jag avstår nog.

Jag tycker förövrigt det är synd med reglerna, det skulle också vara ett bra ställe för att få feedback kring filmer och filmfestivaler som jag producerar och driver. Men jag får söka detta på annat håll.
 
Normalt sett så brukar man låta den som är med i en undersökning få reda på det, vilket du misslyckades med.

Det var ingen undersökning, jag gjorde lite research bara. Dock. Jag tror inte du hade skrivit "Har du rökt upp all cannabis du kunde hitta på aftonbladetredaktionen eller är du bara dum?" om jag berättade att jag gjorde research för en dokumentär.
 

clindh

Forumvärd
Jag tycker förövrigt det är synd med reglerna, det skulle också vara ett bra ställe för att få feedback kring filmer och filmfestivaler som jag producerar och driver.
Tror jag säkert... Jag har förklarat för dig hur det funkar - vill man som organisation/företag/frilansare rikta sig till våra besökare tar man ett snack med oss först helt enkelt. Vi samarbetar gärna, men man får fråga först.

Om du tycker det är en konstig regel att man inte får använda Utsidan för att gynna sitt företags verksamhet, är det OK om någon ur publiken på Elixir plötsligt ställde sig på scen och raggade folk till ett eget projekt (kommersiellt eller ideelt) - utan att ha kollat med dig först?
 
Tror jag säkert... Jag har förklarat för dig hur det funkar - vill man som organisation/företag/frilansare rikta sig till våra besökare tar man ett snack med oss först helt enkelt. Vi samarbetar gärna, men man får fråga först.

Om du tycker det är en konstig regel att man inte får använda Utsidan för att gynna sitt företags verksamhet, är det OK om någon ur publiken på Elixir plötsligt ställde sig på scen och raggade folk till ett eget projekt (kommersiellt eller ideelt) - utan att ha kollat med dig först?

Om de stod ute i lobbyn och minglade med folk så skulle de få prata om exakt vad de ville. Jag skulle till och med dra mig till att säga att Utsidan kan få komma och göra lite research om hur de kan förbättra sina forumregler! ;)

Well well, detta var mitt sista inlägg. Maila mig om det är något. Och glöm nu inte att komma in på en kaffe om ni är i Göteborg!
 
Men är det tillåtet att tycka att det är helt ok att klättra i expeditionsstil? Att det handlar om den fysiska utmaningen att nå toppen? Att man själv har rätt att definiera hur man vill bestiga ett berg?

Alla får såklart tycka som dom vill. Men grejen är den att i grunden är det inte vilken typ av klättring Du är intresserad av som styr. Det är om Du kan klättra eller inte. Det krävs ju flera år av utbildning och träning och talang också för att bli en bra klättrare. Precis som i alla sporter. Klättra expeditionsstil med guider och fasta rep kan alla göra. Det finns ju ingen klättrare av rang som skulle anmäla sig till en turist/expeditions-klättring.

Jag tror inte barfotalöpare tycker så illa om skolöpare. Däremot tror jag de skulle bli irriterade om nån håvade in pengar genom att kalla sig "världens extremaste barfotalöpare", efter att ha åkt spårvagn till jobbet iförd sandaler.

Mycket bra liknelse tycker jag.
 
detta dök nyligen upp u ultraman/ironman kretsar när enb känd profil gick loss på stensons prispengar i golf.. ganska tydligt en fråga om avundsjuka och missunnsamhet..

samma sak med alpinism.. det sänds såpoperor från mt everest, där man visar kön upp till toppen.. det dödar folks intresse, vi förstår inte svårigheten puritanerna har att bestiga enligt heliga metoder och regler, vi värderar inte detta.. det vi vet är att det är inte svårare än att man kan göra en såpa, det är inte exklusivare än att det är en kö upp till toppen.. detta blir ett bekymmer när man vill få sponsring till något ingen bryr sig om mer än ett litet internt brödra/systraskap..

precis som i fallet med den kända ultramannen så svider det då när någon i deras ögon oförtjänt tjänar en h*lvetes massa pengar som dom egentligen inte är "värda".. då funkar marknaden.. i pompe fallet är det enkelt, hon är snygg, smart, begåvad och en sjuhelvetets fridykare, det ger henne möjlighet att göra andra saker där hon inte har samma "legitimitet" som inom dykningen.. Klart att hon inte är en fullfjädrad alpinist, men hon är en fullfjädrad fridykare, det gör henne intressant och man kan sälja på henne.. jämför pompe med en sur skäggig gubbe.. sura skäggiga gubbar borde skaffa ett jobb istället för att vara bittra.

så, gläds åt dom som lyckas bevisa att det går att göra pengar i något som är fullständigt massmedialt dött, det kan vara er räddning.. :)

http://www.youtube.com/watch?v=MEB6Io4uB3Q
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghost79 Solo-alpinister Alpin / Bigwall 0
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.