Arga alpinister?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Håller med seon. Tror inte alls att det handlar om bittra gamla alpinistgubbar utan att rätt ska vara rätt. T.ex. klättrar man Everest "utan syrgas" så trodde jag inte att man har en sherpa bredvid sig med just syrgas. Tänker mig jämförelse med att klättra i alpin stil alldeles bredvid fasta rep för eventuella nödfall.
 
Tyvärr är det helt omöjligt att undvika på många befintliga leder då det sätts upp otroligt mycket fasta rep och annan utrustning :/

Å andra sidan är det väl knappast Piolet d'Or-klass på att göra en sån led i alpin stil heller? Eller så här: det finns gott om berg för puritaner. Det är kanske lika bra att ge upp stildebatten på "turistleder"?
 
Å andra sidan är det väl knappast Piolet d'Or-klass på att göra en sån led i alpin stil heller? Eller så här: det finns gott om berg för puritaner. Det är kanske lika bra att ge upp stildebatten på "turistleder"?

Nja det är förstås inte lika viktigt på turistleder som jag gör, men det kan förändra upplevelsen en del även om det knappast kommer påverka hur jag förmedlar mina turer till media ;)
 
Nja det är förstås inte lika viktigt på turistleder som jag gör, men det kan förändra upplevelsen en del även om det knappast kommer påverka hur jag förmedlar mina turer till media ;)

Men visst.

Fast saken är ju som sagt att även för alpinister i gärdsgårdsserien så är det ingen större konst att hitta turer som är, om inte helt jungfruliga så åtminstone så pass glest trafikerade att klättringen i allra högsta grad blir "på riktigt".

Sedan kan man ju drömma om att få vara ensam på Frendo Spur i perfekta förhållanden på samma sätt som du kan drömma om att få beskåda Mona Lisa på egen hand i lugn och ro...
 
Jag blir lite mörkrädd då jag läser hur låg etik och moral vissa har. Att lögner och påhitt egentligen bara skadar den enskilde. Det är detta tankesätt som föder oärlighet.


Jag förstår att David tex irriterar sig på personer som försöker få sin prestation till något den inte var. Är det så svårt att förstå det?


Sedan förstår jag sträng, pompe och JEN t ex. De kommer fortsätta ljuga för ingen ifrågasätter deras beteende på riktigt. Kolla bara vad ramlösa svarade angående JEN. de var nöjda med hans jobb.


Angående dig Emil, det märks hur färgad du är. Du beskriver alpinister och dess syfte som ett mörker och drar fullständigt patetiska paralleller med annat. Skärp dig.


Detta skrivs på en höjd av 10320 m. Öh just nu. Vore jag pompe kunde jag bifogat en bild och hävdat något. Du kanske förstår hur jag tänker gentemot riktiga, ärliga äventyr....
 
Bra liknelse. En undran dock:

Vad borde sponsrade äventyrare göra då i framtiden? Säga nej till sponsorkontrakt? Börja förklara skillnaden mellan alpin stil och expeditionsstil?

Man hör ju sällan om svenska expeditioner som kör i alpin stil. Om någon har en sådan expedition på gång, som bräcker äventyren som sponsrade äventyrare gör och som vill ha uppmärksamhet så hör gärna av er. emil at the network.nu

Det är väl ganska enkelt vad de ska göra...
Ljug inte
Var ärliga med vad som har gjorts och inte gjorts
 
Du talar tyvärr för döva öron Jesper, ty Emil valde, likt sin sambo, att slå dövörat till och lämna utsidan istället för att lyssna och ta till sig av kritiken.

Men du kommer säkert att få lite svar i dokumentären som jag håller på och gör. (För visst är det okej att ljuga och stjäla ditt arbete Emil? Att stjäla andras var ju tydligen det...)
 
Ja, jag blir förvånad över hur oerhört starkt folk reagerar. Hur hårda orden blir. Sen skulle jag inte definiera det som att hon blivit påkommen med ett ljuga men om jag böjar diskutera det så tar det aldrig slut. Så det tänker jag inte göra.

Jag vet ingen liknande historia men kollar runt i lite andra nätverk för att se hur tonen är där, hur diskussionerna går och vad som anses rätt och fel.

Vad jag vet så finns det både funktionärer, klassindelningar och domare även i fridykningens värld.
Varför är det så, om ingen bryr sig om hur djupt du har kommit eller hur du bar dig åt för att ta dig dit?
 
Vad jag vet så finns det både funktionärer, klassindelningar och domare även i fridykningens värld.
Varför är det så, om ingen bryr sig om hur djupt du har kommit eller hur du bar dig åt för att ta dig dit?

Det finns domare och funktionärer för att det ordnas tävlingar i fridykning på given plats och tidpunkt med regler uppsatta och accepterade av anmälda deltagare. Medtävlare via domare och funktionärer har intresse av vad medtävlarna presterar och hur.

Alpinism har så vitt jag vet inga formella tävlingar - var och en gör sina val av väg, metod, utrustning, ev sällskap mm.

/Patrik, snorklare och bergsvandrare på turistnivå
 
Medtävlare via domare och funktionärer har intresse av vad medtävlarna presterar och hur.

Alpinism har så vitt jag vet inga formella tävlingar - var och en gör sina val av väg, metod, utrustning, ev sällskap mm
Precis det som var poängen, omvärlden är intresserad av vad medtävlarna presterar och hur.

I alpinvärlden finns inte domare och funktionärer. JUST DÄRFÖR blir det desto viktigare att vara ärlig med vad du själv presterat och hur.

Kontroversen, som TS fortfarande verkar vägra inse, handlar fortfarande inte om vilka val av väg, metod och utrustning som görs, utan just om att manipulera resultatlistan angående detta.
 
Precis det som var poängen, omvärlden är intresserad av vad medtävlarna presterar och hur.

I alpinvärlden finns inte domare och funktionärer. JUST DÄRFÖR blir det desto viktigare att vara ärlig med vad du själv presterat och hur.

Kontroversen, som TS fortfarande verkar vägra inse, handlar fortfarande inte om vilka val av väg, metod och utrustning som görs, utan just om att manipulera resultatlistan angående detta.

Eftersom det inte finns någon tävling finns väl inte heller någon resultatlista, möjligen en oberoende listor av indviders prestationer, genomförda eller uppdiktade och därför svåra att jämföra.

/Patrik
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ghost79 Solo-alpinister Alpin / Bigwall 0
Johannes74 Sveriges främsta alpinister på dagsfärska meriter? Alpin / Bigwall 18

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.