Årets tur i Sarek: Inspiration + tack!

Hej alla!

Ett kort inlägg som kanske kan inspirera ngn annan, samt för att säga Tack! till Majjen som inspirerade oss genom sitt svar på min fråga om Luottolakko.

Summa kardemumma: finfin Sarek tur 10-20 juli.

Med helin från Ritsem ner till Stalo lördag 11 jul. I sol men kraftig blåst lätt vandring ner till Douttar samma eftermiddag/kväll, längs Padjelantaleden. Uppvärmning, ovan vid ryggan.

Viker av från leden sön morgon och tar oss in och upp i Njotsosvagge. Regn på förmiddagen som upphör precis lagom till lunch som intas vid de små sjöarna i dalens öppning. Sedan solig nedstigning till dalens mitt med vacker tältplats mitt för Bulka och iskallt bad i mittensjön.

Måndag morgon börjar med kraftig uppstigning till Jeknavagge riktning Louttolakko, brant men ok. Väl uppe drar regn in och vi får surealistisk vandring på snö, i regn, med mörka moln ovanför huvudena. Regnet upphör efter passpunkten och vi har grym utsikt när vi kilar ner mot högplatån med Svenonius glaciär på vänster sida. Massor med fina isranunkel. Möjligt att få över jokkarna från glaciären på snöbryggor, skönt. Trötta hittar vi till sist tältplats vid Louttojaure. Sjön är nästan helt isbelagd.

Tisdag ner mot Nåitevagge med hela Pårtemassivet framför ögonen, vilken syn! "Rutschar" delvis på snölegor ner i Nåitevagge och möts av knallgrön och levande dal, fin kontrast till kylan uppe i Jeknavagge/Louttolakko. Turens finaste lunch strax ovanför punkten där Nåitevagge och Lullihavagge går samman: sol, inga mygg, utsikt över Låddepakte och Sarvesjåkkå. Liten varm sjö som vi badar i! Sedan upp i Lullihavagge och eftersom det ligger mycket snö i passet får vi kila ner en bit på andra sidan för att hitta en torr tältplats.

Onsdag lätt vandring bort till Gådåsvarasj för att kika på Rapadalen ovanifrån, både norrut och söderut. Grym utsikt söderut med Skierfe, Nammatj och Tjakkeli på en och samma gång. Enda dagen med mycket mygg.

Torsdag tillbaka ner till Gådokvagge, över jokken vid bron och upp på höjden ovanför Ivarlakko. Vacker tältplats med enorma vyer framför oss.

Fredag och lördag ner till Kungsleden som vi kopplar på mellan Aktse och Pårte, Fantastiskt bad vid Pårtestugen och välförtjänt middag på Kvikkjokks fjällstation.

Summa kardeummma: för oss lite ovanlig tur utanför de stora dalstråken men med stor variation i vandringen och många vackra vyer. Lite vatten (inga krångliga vad) och lite mygg, rekommenderas varmt!

Hälsningar,
Charlotte
 

Bilagor

  • Sarek 2009 122.jpg
    Sarek 2009 122.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,242
Hej alla!

Ett kort inlägg som kanske kan inspirera ngn annan, samt för att säga Tack! till Majjen som inspirerade oss genom sitt svar på min fråga om Luottolakko.

Summa kardemumma: finfin Sarek tur 10-20 juli.

Med helin från Ritsem ner till Stalo lördag 11 jul. I sol men kraftig blåst lätt vandring ner till Douttar samma eftermiddag/kväll, längs Padjelantaleden. Uppvärmning, ovan vid ryggan.

Viker av från leden sön morgon och tar oss in och upp i Njotsosvagge. Regn på förmiddagen som upphör precis lagom till lunch som intas vid de små sjöarna i dalens öppning. Sedan solig nedstigning till dalens mitt med vacker tältplats mitt för Bulka och iskallt bad i mittensjön.

Måndag morgon börjar med kraftig uppstigning till Jeknavagge riktning Louttolakko, brant men ok. Väl uppe drar regn in och vi får surealistisk vandring på snö, i regn, med mörka moln ovanför huvudena. Regnet upphör efter passpunkten och vi har grym utsikt när vi kilar ner mot högplatån med Svenonius glaciär på vänster sida. Massor med fina isranunkel. Möjligt att få över jokkarna från glaciären på snöbryggor, skönt. Trötta hittar vi till sist tältplats vid Louttojaure. Sjön är nästan helt isbelagd.

Tisdag ner mot Nåitevagge med hela Pårtemassivet framför ögonen, vilken syn! "Rutschar" delvis på snölegor ner i Nåitevagge och möts av knallgrön och levande dal, fin kontrast till kylan uppe i Jeknavagge/Louttolakko. Turens finaste lunch strax ovanför punkten där Nåitevagge och Lullihavagge går samman: sol, inga mygg, utsikt över Låddepakte och Sarvesjåkkå. Liten varm sjö som vi badar i! Sedan upp i Lullihavagge och eftersom det ligger mycket snö i passet får vi kila ner en bit på andra sidan för att hitta en torr tältplats.

Onsdag lätt vandring bort till Gådåsvarasj för att kika på Rapadalen ovanifrån, både norrut och söderut. Grym utsikt söderut med Skierfe, Nammatj och Tjakkeli på en och samma gång. Enda dagen med mycket mygg.

Torsdag tillbaka ner till Gådokvagge, över jokken vid bron och upp på höjden ovanför Ivarlakko. Vacker tältplats med enorma vyer framför oss.

Fredag och lördag ner till Kungsleden som vi kopplar på mellan Aktse och Pårte, Fantastiskt bad vid Pårtestugen och välförtjänt middag på Kvikkjokks fjällstation.

Summa kardeummma: för oss lite ovanlig tur utanför de stora dalstråken men med stor variation i vandringen och många vackra vyer. Lite vatten (inga krångliga vad) och lite mygg, rekommenderas varmt!

Hälsningar,
Charlotte
Fina bilder! Fjällsuget ökar drastiskt! Ska snart till Sarek jag också som tur är!
 
Vilken fin tur, och med en ovanlig sträckning. Härlig beskrivning att läsa!

Jag har dessutom några frågor om er tur. Kan du tänka dig att svara på dem?

Regnet upphör efter passpunkten och vi har grym utsikt när vi kilar ner mot högplatån med Svenonius glaciär på vänster sida. Massor med fina isranunkel. Möjligt att få över jokkarna från glaciären på snöbryggor, skönt.

Här gick jag för en del år sedan och minns inte så mycket om den där glaciärjokken. Om det inte hade varit snöbryggor, hade den varit besvärlig då?

Tisdag ner mot Nåitevagge med hela Pårtemassivet framför ögonen, vilken syn! "Rutschar" delvis på snölegor ner i Nåitevagge och möts av knallgrön och levande dal, fin kontrast till kylan uppe i Jeknavagge/Louttolakko. Turens finaste lunch strax ovanför punkten där Nåitevagge och Lullihavagge går samman: sol, inga mygg, utsikt över Låddepakte och Sarvesjåkkå. Liten varm sjö som vi badar i! Sedan upp i Lullihavagge och eftersom det ligger mycket snö i passet får vi kila ner en bit på andra sidan för att hitta en torr tältplats.

Jag gick Noajdevágge i juni i år, fast åt andra hållet och nerifrån Sarvesvágge. Dalen är en verklig pärla, det tyckte vi också!

Vi valde den västra sidan av Noajdevágge som också Grundsten anger. Men vi såg en renstig på den östra sidan som kom från Lullihavágge. Dett verkade vara en bättre väg, eftersom västra sidan bitvis är brant. Det verkar som om ni gick på denna östra sida, eller? Hur var det att gå in i Lulli? Gick ni högt uppe, och var det brant lutning?

Lite vatten (inga krångliga vad) och lite mygg, rekommenderas varmt!

Så som ni vandrade gjorde ni ett optimalt vägval för att slippa vadning!

Hälsar Hans F
 
Hej!
Klart jag ska försöka svara:

Som vi såg det var det t o m två jokkar som rann ner från glaciären, men det är ju möjligt att bara en av dem är den är själva glaciärjokken. Hur som helst, både var helt vadbara längre ner vid utflödet i jokken i dalens mitt. Men vi hade hållit höjd upp mot glaciären så var tacksamma för att inte behöva ta oss ner och vada. Snöbryggorna var båda rejäla och breda.

Vi kom ner på västra sidan i Nåite eftersom vi kom från Luttolakko och eftersom östra sidan är för brant att gå på precis i dalens början. Eftersom vi visste vi ville upp i Lulli vadade vi så snart vi såg ett bra ställe, och traskade sedan nästan hela dalen på östra sidan. Den var fin och rätt flack, inga problem. DEssutom sparade vi kanske lite sträcka när vi kunde hålla höjd och svänga in i LUlli. I början av Lulli var det rätt brant skrågång tyckte vi, så vi höll fortsatt höjd för säkerhetsskull, Det kändes bra att ha lite avstånd till "kanten" -- jokken rinner verkligen nere i en djup kanjon i den lägre delen av Lulli. När vi kom lite längre upp, en 2-3 km, föll vi av ner till jokkens kant. Dalsidan var inte brant längre och jokken rinner inte i en kanjon. Där traskade i sedan i ytterligare 2-3 km före vi kom upp till den punkt där snötäcket tog vid. Mestadels riskhed med insprängda småblock, rätt lättvandrat. Där snötäcket tog vi kunde vi gå på sön nästan hela tiden, upp till passpunkten. Den där branten på slutet som Grundsten beskriver var dold av snötäcket, skönt!

Nix, vi fick bara 2(!) vad på hela turen. I Nåitevagge (kort, lätt) och så en glaciärjjokk på väg mot Gådåkvarasj (inte heller ngra problem). Ovant men skönt :)

Ha det så bra!
Charlotte
 
Luottolako

Hej och tack för en trevlig beskrivning av turen Charlotte!

Påbörjar min Sarektur imorgon med hkp Ritsem-Staloluokta. För tredje året på raken blir det några dagar på Luottolako. En alldeles särskilt spännande del av fjällvärlden med otaliga lättbestigna toppar.
Om jag förstod din beskrivning rätt så gick ni från Njåtjosvagge till Jeknavagge och Luottolako mellan sjöarna Alep- och Kaska-Njåtjosjaure. Det ser rejält brant ut där. Var det 'lättgånget' förutom att det är brant?
 
Hej!

Ja det var lättgånget förutom brant. Grönt gräs och blommor med lite stenar här och var. Partiet som kändes på allvar brant var dessutom ganska kort. Just den uppstigningen tog vi på tips från Majjen. Det finns en passage i Grundstens bok där han inte tycker det är en lämplig färdväg och man ska väl vara lite försiktig så man håller balansen och inte tippar med rygga på ryggen och så. Men det var inga problem och inte obehagligt. Mamma fixade det utan problem, och hon är 60. Bara som ett benchmark :)

Ja, L-lakko var verkligen speciellt. Vi konstaterade att man med fördel kan komma dit upp lite senare, tex nu när du drar. Det var rätt svalt och lite vattensjukt när vi var där. Nästan hela sjön isbelagd, och de fina gräsplättarna man kan tälta vid intill Louttojaure var vattensjuka.

Hoppas ni får en riktigt fin tur!
Charlotte
 
Tack Chalotte, då tar jag den vägen. Slipper att vada Luottojåkkå, som kan vara besvärlig ibland.
Jokken vadar jag precis nedanför Svenonius glaciär innan den lilla sjön. Där har jag gått flera gånger. Är grund och bred där, lättvadat!

Nu, några timmars sömn bilen startar 04.00 till Ritsem!
Tack än en gång!
 
Njåtosvagge - Luottolako

Hej!

Ja det var lättgånget förutom brant. Grönt gräs och blommor med lite stenar här och var. Partiet som kändes på allvar brant var dessutom ganska kort. Just den uppstigningen tog vi på tips från Majjen. Det finns en passage i Grundstens bok där han inte tycker det är en lämplig färdväg och man ska väl vara lite försiktig så man håller balansen och inte tippar med rygga på ryggen och så. Men det var inga problem och inte obehagligt. Mamma fixade det utan problem, och hon är 60. Bara som ett benchmark :)

Det här kan jag förstärka. Just hemkommen från en tur där vi gick upp denna väg från njoatosvagge till louttolako. Brant och jobbigt men inte svårvandrat eller farligt.

Dock hade även vi låga moln och skruttig sikt i Jeknavagge - var beredd på kompassnavigering.

Tack för bra tips Charlotte - riktigt fin färdväg detta. Grym utsikt, högalpin känsla och bra genväg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kjpil Ett par av årets sarekvandringar Fjällvandring 10
Vonsan Årets vandring Fjällvandring 12
Airfoil Dags nu för årets vandring, funderar lite. Fjällvandring 4
Almgren Årets vandring: Ammarnäs till Hemavan Fjällvandring 0
valtteri Idag börjar årets Sarekvandring Fjällvandring 2
ECrider Årets resa, Norge- Kebnekaise runt Fjällvandring 3
Lintilla Nyss hemkommen efter årets vandring Fjällvandring 7
Vonsan Årets vandring. Fjällvandring 11
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...