Årets julklapp - stormköket

Årets julklapp blev alltså "stormköket" som de kallar det. Konstigt att de inte skrev Trangia också, eftersom det är deras de syftar på och visar på bild. Jag tycker nog att ordet "friluftskök" hade varit mer passande och neutralt, men ändå kul att en friluftspryl blev julklappen. Eller vad tycker ni? Har Trangia sponsrat? eller Trångia som de borde heta ju...

 
HUI säger att det är en trendspaning och det ligger onekligen i tiden med uteaktiviteter.

Men egentligen är det lämpligt att strypa julhandeln rejält 2020 imho.

Kanske läge skänka ett par av mina friluftskök till de utflyttade barnen.

Thure
 
Det var väl ett trevligt val. 😊
Om det har med Trangia att göra vet jag inte. De som valt ut stormköket kanske inte har jättebra koll på alla varianter av friluftskök. Stormkök låter kanske roligare och mer retro än friluftskök.
 
... Kanske läge skänka ett par av mina friluftskök till de utflyttade barnen. Thure
Det borde säkert fler av oss göra - om inte annat så av krisberedskapssynpunkterna
Patrik noterade nyss... Själv så har jag försett brorsönerna med både Optimus 111
och KAP-kloner - så de borde klara det mesta numera... Sånt borde ALLA ha i sina
skåp inför när TSHTF...
/Odd
 
Klockrent val, kul att dom lyfter fram friluftsliv ! Undrar vad den vanligaste presenten blir, Trangia 25 med gas ?

Nu väntar vi bara på rubriker om nedbrunna tält, när folk körde multifuel på bensin inne i innertältet....
 
Jag vet inte - jag tror inte Trangia har haft något att göra med det här. Flera artiklar i andra tidningar har haft andra kök - bl.a. tror jag det var expressen som bildsatte texten med ett sådant där vedgaskök?

Just ordet "stormkök" tror jag är riktat till de delar av marknaden som kommer köpa kök att ha i skogen/på fjället - men som kanske inte normalt hittills använt det så ofta, och därför har man använt ett ord som de flesta förstår vad det är och vad det gör.

Själv tycker jag det är positivt att fler får upp ögonen för att ett litet behändigt kök kan vara bra - dels på sina "semestrar hemmavid" men också för så enkla grejer som att fika med kompisarna - något som (i det fall att man tillåter sig göra det) säkerligen av coronaskäl kommer att ske utomhus? Att kunna koka kaffe eller te eller något annat ute kommer vara guld värt bland vissa.

En annan aspekt är givetvis vad andra redan skrivit om hemberedskap. Att ha "nåt" att värma mat på till sin familj när strömmen går. Framförallt bland folk i flerfamiljshus, där man sällan har vedspis/kamin/ugn att elda i.

Ur "årets julklapp"- perpektiv tycker jag det är bra - därför att det är lättare att köpa julklappar till andra, utan att veta riktigt vilken klädstorlek de har (tänk på "det återvunna plagget" för något år sedan, eller "mössan" i början av 2000-talet - eller hur deras heminredning ser ut i övrigt (tänk på förra årets julklapp "mobillådan") etc. Ett stormkök (eller friluftskök) är ett stormkök, typ.

Jag blev glatt överraskad av "årets julklapp" som känns överraskande intelligent.
 
HUI hjälper hela handelslivet att få alla kunder att köpa så mycket som möjligt. Varför i hela världen skulle de gynna ett enskilt företag? "Årets julklapp" ökar uppenbarligen julhandeln. Kanske för att det påminner folk om att det ska köpas julklappar, tipsar om bra saker att köpa om vi av bekvämlighetsskäl hade tänkt skippa kommersen i år, lägger en prisnivå som de flesta klarar utan att vara alltför låg... Troligen tittar de på vilka varor som har ökat i försäljning den senaste tiden. Jag är skyldig, jag har redan köpt ett kök (av ett populärt märke) för att ge bort som födelsedagspresent under året.
 
HUI hjälper hela handelslivet att få alla kunder att köpa så mycket som möjligt. Varför i hela världen skulle de gynna ett enskilt företag? "Årets julklapp" ökar uppenbarligen julhandeln. Kanske för att det påminner folk om att det ska köpas julklappar, tipsar om bra saker att köpa om vi av bekvämlighetsskäl hade tänkt skippa kommersen i år, lägger en prisnivå som de flesta klarar utan att vara alltför låg... Troligen tittar de på vilka varor som har ökat i försäljning den senaste tiden. Jag är skyldig, jag har redan köpt ett kök (av ett populärt märke) för att ge bort som födelsedagspresent under året.

Så här resonerar HUI:
"Årets julklapp är en analys av rådande samhällstrender och en spegling av svenskarnas aktuella och/eller framtida konsumentbeteenden."
Källa: https://hui.se/arets-julklapp/

Så, ja du är medskyldig :cool:

/Patrik, gillar reslutatet, men oskyldig dvs inte köpt kök på sistone
 
Jag har inte köpt ett friluftskök på ett par år eftersom jag har skåpen fulla nu. Det enda jag inte har är väl bensin eller fotogenkök. 3-4 olika gasbrännare, 2-3 vedkök, 2 esbit, 3 spritbrännare och byttor av olika slag, så inte fanken behöver man köpa nåt mer. Har redan rensat ut rätt mycket och sålt på blocket eller gett bort.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kirunabo kan bli "Årets äventyrare Allmänt om friluftsliv 1
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Julklapp Allmänt om friluftsliv 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.