Åreskutan nybörjare

Halloj,
Har blivit lovad barnvakt nån vecka i sommar så ska försöka få med min andra hälft. Hade försökt ta mig upp på, eller åtmjnstone delvis upp på Åreskutan i vintras, men kabinbanan var bommad och man kunde uppenbarligen inte åka ner med liftarna (åker inte utför än...).

Hon var med på vandring en gång uppe i fjällen kring Grövelsjön men har lite svårt med alltför kuperad terräng. Hurdant är det att röra sig kring Åreskutan på sommaren och när är det lämpigen snöfritt på toppen? Fick möjlight till barnvakt vecka 27 eller 28, kanske är för tidigt?

Kommer ju inte göra några jättelånga eller svåra vandringar, helst ta liftarna och gondolen upp, och gärna ner. Hade varit spännande att få se på utsikten framförallt.
 
Vilka veckor och dagar kabinbanan går vet jag inte men från där den slutar upp till toppen är det inte särskilt långt eller svårt o gå även om det är uppförs så är den sträckan inte brant. Runt 150 höjdmeter kanske. Det borde från mitten på juni till början på oktober att ta sig upp på åreskutan utan att behöva ha ett snöproblem.
 
Det är enkelt att ta sig upp på sommaren, finns markerade slingor.
Du får dock se upp för cyklister så se till att inte gå i någon nedfart för dom utan på lederna för vandrare.
 
Utsikten är fin.
Om och när kabinbanan skrotas vet jag inte, förra vintern verkade det vara nära förestående. https://www.akaskidor.se/artiklar/r...nytt-om-kabinbanan-i-are-finns-kvar-i-vinter/

Att gå upp från byn och ned på en dag är en lämplig dagstur. Man kan gå olika vägar upp och ned. https://www.skistar.com/contentassets/781674f2363a46b6b3259805f3808cbe/are_vandringskarta_2020..pdf

Thure
Känns som stigningen från byn är rätt ordentlig. Skutan såg gigantisk ut den morgon jag klev av tåget i vintras. Jag minns själv när jag vandrade i Sälenfjällen i fjol att stigningen från Sälsätern upp till linbanan där leden mot Mellanfjället tog vid var väl så brant. Då tog jag ändå bilen till Sälfjällstorget.
 
Känns som stigningen från byn är rätt ordentlig. Skutan såg gigantisk ut den morgon jag klev av tåget i vintras. Jag minns själv när jag vandrade i Sälenfjällen i fjol att stigningen från Sälsätern upp till linbanan där leden mot Mellanfjället tog vid var väl så brant. Då tog jag ändå bilen till Sälfjällstorget.
Vandringslederna går inte rakt upp för berget utan slingrar sig längs bergssidan. Var inga problem för mina barn, då 7 och 9 år, att ta sig upp från byn när vi vandrade i Åre för ett par år sedan. Vi startade och slutade nere vid Holiday Club och gick upp till Sadeln. Men när vi var där gick det även att parkera uppe vid Fjällgår'n, om man vill kapa lite klättring.
 
Toppen är 1420 möh
Åresjön är 375 möh.
Det ger ca 1000 höjdmeter till toppen, vilket är rätt normalt för en vanlig dags-topptur i Skandinavien..
 
Häromåret vandrade vi på berget under midsommarhelgen. Då lärde jag mig att man ska ha väldigt stor respekt för de mindre snöfält som kan ligga kvar över en del skrevor högt upp på berget. De är ofta urgröpta underifrån av smältvatten och det skedde tyvärr en dödsolycka strax innan vi var där. En person hade gått över ett lite större snöfält och sen fallit igenom.
Det låter som snön troligen kommer vara borta när ni är där - och jag menar verkligen inte att skrämma någon. Det var iallafall ny kunskap för oss, och något som kanske inte alla vandrare tänker på. Annars jättefint berg att vandra på - rekommenderas!
 
Vecka 27 och 28 är det inga problem att ta sig upp på toppen. Det kommer finnas många alternativ till liftåkande då cykelsäsongen är i gång för fullt. Ni kan åka lift till hummeln (halvvägs upp) eller så åker ni VM-8an och gondolen så kommer ni upp till kabinbanans bergstation. Åker man upp med lift får man betala, nedåt är det gratis. Kabinen är stängd för tillfället pga covid men viss renovering av den har gjorts så den kommer nog öppna igen men kanske inte i sommar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
unisoldier Vandringsled Åreskutan? Fjällvandring 0
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Lockheed Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp. Fjällvandring 39
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.