Ängelholm - Simrishamn med skåneleden. Frågor:)

Hej, jag planerar på att ta mig från Ängelholm till simrishamn till fots om några veckor, förmodligen försöker jag lifta mig fram till början av ås-åsleden (åstorp) och sedan gå ner till simrishamn (delvis genom Österlenleden). Eftersom detta blir min första stora vandring har jag lite funderingar;

Jag läste att de populäraste lederna (vilka är det?) kan vara lite befolkade under högsäsong, när är den? Jag har läst både och, men vad är oddsen på att det är mycket folk ute på vägarna nu?
Vet någon hur vattenkällorna ser ut på den här leden för tillfället? Kan man lita på att det finns längst vägen, eller bör jag bära med mig allt vatten jag behöver?

Jag antar att jag kanske mest bara är nojig över saker som kan gå fel, men det mesta löser sig nog... Finns det några bra tips en nybörjare bör veta innan han beger sig ut för en längre period?

Mvh Morris

De västra delarna av Skånelederna som kan nås med tåg/buss har i veckoändarna under vår-sommar-höst varit väl befolkade med främst danskar. Tält eller annan egen förläggning är nog behövlig.
Medan Ö om Nord-Sydleden har vi de gånger vi gått varit närmast ensamma, undantaget Österlenleden och längs kusten, där det sommartid varit aktiviteter i stort sett hela tiden vi gått där.
Sakernas tillstånd kan ha förändrats men då vi gått i väster och N-S mer än en gång har vi noterat mönstret.
Det är en rejäl munfull du tar dig an, Skåne är ca 140x90km och mellan Ängelholm och Simrishamn finns många fina partier samt ett stort antal skoavtryck att göra.
go tur

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kolla aktuell ledstatus (t.ex. vattentillgång och hur välmarkerat det är) här:
http://skaneleden.se/WebModules/Status/Status.aspx

Högsäsong = helger under sommarhalvåret
och den mest populära sträckan är den genom Söderåsens nationalpark.
Längs sträckan mellan Söderåsen och Österlen lär du vara ensam större delen av tiden även under högsäsong.

Även om sträckan är lättvandrad, så är det ju en lång vandring du ger dig in på. Hoppas du skriver en liten reseberättelse här på utsidan efteråt, vore kul att läsa. Lycka till!

Skåneleden

Instämmer helt med föregående.
Starta vid Alunbruket. Fin vandring på båda sidor om Verkeån. Gör en avstickare i Brösarp upp på Drakamllan/Äskebjär. Fortsätt till Haväng o vidare längs eller strax intill kusten till Ystad.

Ha en God tur

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips