ÅRE-tips?

Har fått ändan ur och äntligen bokat en långhelg i Åre. Då jag bara har onsdag – söndag (27-31 augusti) på mig, har jag bokat boende i Åre By och ska göra dagsutflykter härifrån. Finns det tips på vart man ska hän? Tanken är att vandra, uppleva lite fjällvärld, Åreskutan är med i planen, och kanske andra ”upplevelser” som finns i Åre. Kommer inte att han tillgång till bil, men är inte främmande för att hoppa på en buss för att komma en bit bort innan dagens utflykt startar.

Va kul att du fått ändan ur ;)

I åre området har du mycket kul att göra .
Här kan du se lite http://www.skistar.com/sv/Are/Om-Are/Sommar/
lr http://www.are360.com/

de har ett rätt nytt markerat vandringssystem på/runt åreskutan som du säkert vet.
vill du åka(tåg/buss) iväg lite så har du vålådalen,storulvån lr enafors som bra start för vandring tex.

Gör så att du besöker turistbyrån när du anlänt så får du bra hjälp och läs nyttigt i hand .

Lycka till och ha de gött!!!

Mvh Patrick

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack, googla är ju nya husguden så kan snart dessa hemsidor utantill ;)

DOCK när jag satt och googlade igår så verkar det som om det skulle vara någon singelfestival eller singelträff den helgen. Låter ju intressant ^^

Tack, googla är ju nya husguden så kan snart dessa hemsidor utantill ;)

DOCK när jag satt och googlade igår så verkar det som om det skulle vara någon singelfestival eller singelträff den helgen. Låter ju intressant ^^

Singelfestivalen är jag inte insatt i, men dagsvandringsutbudet har jag desto bättre koll på ;)
Skutan runt är en underskattad, vacker klassiker på 25 km, med möjligheter till diverse varianter.
Mullfjället är inte dumt heller. Sitter lite illa till, men kan utveckla senare om intresse finns och svara på frågor i största allmänhet.

Var i Åre förra sommaren och kan rekommendera:

Upp för skutan och runt toppen sedan ner på andra sidan.

Mullfjället

Paddla längs med åresjön

Sedan tycker jag du borde hyra bil eller liknande en heldag om möjlighet finns och besöka:
blankåtjärn - otroligt vacker och relativt stor tjärn med medelhavsfärg på vattnet.
Ristafallet - där Ronja Rövardotter spelades in(ca 1mil innan Åre by)
Brudslöjan på svenska gränsen
Tännforsen (ca 1 mil efter Åre by)

Blankåtjärn tar väll ca 1,5 timmar om man inte stannar och de andra är Max 20 min gång.

Var i Åre förra sommaren och kan rekommendera:

Upp för skutan och runt toppen sedan ner på andra sidan.

Mullfjället

Paddla längs med åresjön

Sedan tycker jag du borde hyra bil eller liknande en heldag om möjlighet finns och besöka:
blankåtjärn - otroligt vacker och relativt stor tjärn med medelhavsfärg på vattnet.
Ristafallet - där Ronja Rövardotter spelades in(ca 1mil innan Åre by)
Brudslöjan på svenska gränsen
Tännforsen (ca 1 mil efter Åre by)

Blankåtjärn tar väll ca 1,5 timmar om man inte stannar och de andra är Max 20 min gång.
Med bil så får man såklart inte missa Tännforsen heller

Edit: missade att det redan stog ned I listan

Har man nu bilen, så finns ju tredje vattenfallet. Handölsforsarna. MIssa inte att gå över bron och följ den uppströms till övre fallen också.

och är nu blanktjärn med på programmet, ta ett dopp i Nulltjärn, längsta playan i jämtland.

Har man nu bilen, så finns ju tredje vattenfallet. Handölsforsarna. MIssa inte att gå över bron och följ den uppströms till övre fallen också.

och är nu blanktjärn med på programmet, ta ett dopp i Nulltjärn, längsta playan i jämtland.

Och om man ändå är åt det hållet: Ottsjöfjället, Vallbo lappkapell och en fin vandring till Issjödalen och tillbaka. En bra dagstur. Det går bussar via Undersåker till Vålådalen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips