Arctic Alpine Veloce

Tackar, fick ihop det, var inte så svårt som det såg ut.

Fast har lite frågor.

Har dragit alla snören förutom en, alla är lika långa, men som ni ser på bilderna är det 4 öglor kvar, två på baksidan och två på framsidan.. hur ska jag göra där? har ju bara ett snöre kvar, klippa av det på mitten? Fattas ju ändå på två öglor..

Sen på bilden som finns här:
http://www.northstar.se/arctic-alpine-design-veloce

Så sitter det som en ring, ser ut som en nyckelring på snöret på dom som sträcker sig från sidan av tältet, sån finns inte på min?

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    154.7 KB · Visningar: 974
  • 2.jpg
    2.jpg
    130.4 KB · Visningar: 962

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Linor har persiennhandlaren eller skeppsfortuneringen, båtaffären.
Det är gott att ha en bobin 1,4 mm persiensnöre och några 10 m 2,4 eller 3,2 mm hemma.

Ofta saknas det tältspik till stormlinorna, skaffa några extra.

go tur

Det ser ut som att du fäst linor i fel öglor, därav förklaring till att det fattas? Öglorna längst ner är till tältpinnarna och de längre upp på tältet till linor.

Det ser ut som att du fäst linor i fel öglor, därav förklaring till att det fattas? Öglorna längst ner är till tältpinnarna och de längre upp på tältet till linor.

Ja...eller var är den lilla tältbågen/pinnen, de två små vertikala som skal sitta i öglan närmast marken?

Nyckelring har jag satt dit själv för mindre friktion. Och, ja du kan dela en lina på mitten om du behöver det...

Se på bilderna i svar 14 och 19 i denna tråd: jag bifogar bilderna här:

Bilagor

• 1006DBFF-5386-4CBB-8B57-228D74403891.jpeg
    1006DBFF-5386-4CBB-8B57-228D74403891.jpeg
    50.9 KB · Visningar: 732
  • 7AA7FE6F-B12A-41D0-A3FC-792C53A5548D.jpeg
    7AA7FE6F-B12A-41D0-A3FC-792C53A5548D.jpeg
    77.4 KB · Visningar: 706
Väcker liv i en gammal tråd nu 😄 Lyckades få tag på det sista exemplaret utav detta tält hos Avanza Kayak, och efter att ha rest detta måste jag bara säga, vilket tält!! Känns som ett otroligt påkostat tält för den summan som tältet kostade. Då har jag ändå ägt tält som Hilleberg Enan tidigare och tycker detta känns väldigt snarlikt utan att överdriva. Det enda jag jag reflekterade över är om tältet levereras med några pinnar kort? Kändes spontant som att det fattades en eller två tältpinnar? För jag förmodar att det ska förankras i respektive ände utav tältstången med en tältpinne på respektive sida? Spelar egentligen ingen roll då dessa ska bytas ut mot Hillebergs Y-peg pinnar. Bifogar lite bilder på tältet 😍

EDIT: ber om ursäkt för snea bilder!

Bilagor

• F6580E2E-888A-420B-8226-38C27078683F.jpg
    F6580E2E-888A-420B-8226-38C27078683F.jpg
    96.8 KB · Visningar: 340
  • 9F3B18BC-34EC-4D36-99F5-0F63556A7C6E.jpg
    9F3B18BC-34EC-4D36-99F5-0F63556A7C6E.jpg
    88.3 KB · Visningar: 336
  • B85E5B24-FED9-460D-9367-2DF238FF989B.jpg
    B85E5B24-FED9-460D-9367-2DF238FF989B.jpg
    98.2 KB · Visningar: 327
En del tillverkare levererar tält helt utan pinnar.
Det är ju ett sätt att få ner vikten!
Det många tält i den här klassen behöver kompletteras med är: Pinnar, Linor och Footprint. Om tälten såldes kompletta skulle vikten kanske inte vara imponerande låg.
De linor som levereras med tälten kan ha problem som tex att de slackar vid fukt.

/John

En del tillverkare levererar tält helt utan pinnar.
Det är ju ett sätt att få ner vikten!
Det många tält i den här klassen behöver kompletteras med är: Pinnar, Linor och Footprint. Om tälten såldes kompletta skulle vikten kanske inte vara imponerande låg.
De linor som levereras med tälten kan ha problem som tex att de slackar vid fukt.

/John

Linorna till Arctic Alpine är gjorda i spectra, pinnarna i titan. Footprinten är ganska billiga i utförandet dock.

De är kompletta annars. Möjligen kunde man önska sig att utformningen av pinnarna var bättre.

Det var ju bra! Önskar att alla gjorde likadant.
Även pinnar som verkar veka kan fungera utmärkt. Man får inte försöka trycka ner dom med foten utan knacka i dom med en sten istället. Dom böjer sig gärna om man trycker med foten.
/John

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips