Arctic Alpine Design sovsäck

Har kikat lite på Arctic Alpine Design - winter base -18 och undrar om någon har något viktigt att säga om den. Har läst i andra trådar att dragkedjorna i detta fabrikats sovsäckar strular lite, men hur är det med komforttempen, vad kan jag räkna med att den tål?

Kollade också på samma fabrikats självuppblåsbara liggunderlag och konstaterade att dessa är mycket billiga, men hur är komforten i dessa? och står det sig i jämförelse med exempelvis Therm-a-rest?

Har ni några förslag på andra fabrikat och modeller av sovsäckar som går ned till ungefär samma komforttemp. Priset är inte det viktiga, bara den fungerar bra och är hyffsat lätt.

//stefan

Artic Alpine Design

Hallå!

Har erfarenhet av en tidig modell från Artic Alpine Design med komforttemp mellan -5 till -10 (typ 3-säsongs). Dragkedjan är lite besvärlig och sist var jag tvungen att lappa den med silvertejp då en söm läckte dun. Köpte två till något kampajnpris (~1400) på northstar.se och är med tanke på det nöjd med mitt köp. Vid kallare övernattningar eller då eventuell hjälp är längre bort kör jag med min TNF Superlight (-18) som dock är betydligt dyrare (även jämfört med AAD Winter base). Slutsats, hmm, har du pengarna och behovet så är det en bra investering med ett dyrare och mer etablerat märke men annars så är AAD ett hyfsat alternativ enligt min subjektiva bedömning.

/pimmen

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
AAD Liggunderlag

Vill bara tipsa om Artic Alpine Designs självuppblåsbara liggunderlag. Var in till företagets butik i Malmberget och köpte ett 5 cm liggunderlag för 635 kr, Typ halva priset om man jämför med Thermarest. Väger runt 1,5 kilo.

Verkar schyst!

Har tyvärr ingen erfarenhet av thermarest men har två Arctic Alpine, ett 3,8 och ett 5 cm och enligt mitt tycket så verkar de riktigt prisvärda. Har inte använt dem i några extrema förhållande, det är jag och äldsta grabben som tar oss ut på enklare turer och med tanke på hur han behandlar sitt (4 år) så verkar det vara bra kvalitet ur hållbarhetsperspektiv ;)

Jag har en arctic alpine radical chill som jag köpte kring jul. Ville egentligen köpa en sovsäck av Roberts.pl men det blev för omständligt då det tog 24 timmar att få svar på mailen. Har bara testats två nätter hittills. Den ena natten mellan -15-20 av mig och den andra runt -20 av min son. Verkar vara helt OK runt dessa grader. Saknar dock krage på den. Gillar att den är rymlig. Priset var helt OK också.

Kommer att ta med den upp till fjälls om någon vecka. Återkommer då.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips