ArcTeryx jackor?

Hej.
Jag funderar på att skaffa en ny allroundig jacka , för primärt mountainbike men även andra svettiga aktiviteter i snön. Jag kikade lite på recensionerna på outdoorreview.com, och ArcTeryx jackorna fick väldigt bra betyg,trots deras saftiga prislappar.
Har någon här erfarenhet av dessa jackor,skulle jag uppskatta era synpunkter.

Mvh, erol/frost

Skaljackor och svett

Arcteryx gör excellenta kläder, med bra passform och smarta detaljer. Om du tänker på skaljackor är de dock, liksom alla andra tex-jackor olämpliga vid svettiga aktiviteter (om det inte är ruskigt kallt).

Också Activent/Windstopper är i tätaste laget.

Kolla på jackor i material med högre ånggenomsläpp (och sämre regnskydd). Arcteryx har en tröja/jacka som heter Gamma SV, som funkar alldeles strålande i kyla och tål lite regn. Klättermusens Mithril är ett sjysst alternativ liksom t ex Marmot Driclime.

/Ulf J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
håller med ulf

jag har en arcteryx alpha sen ett par månader och är mkt nöjd på alla sätt och vis. jag tror dock att den (liksom allt annat gjort i gtex) inte andas bra nog för mountainbiking.

för MTB

För MTB så tror jag att den jackan som Ulf J rekommenderar, Marmot Dri Clime windshirt, blir perfekt !
Jag beställde en sådan via sportsnet och är supernöjd !
Man kan ha den direkt mot kroppen också eftersom den är fodrad med ett underställsmaterial. Mest allround plagg jag nånsin ägt !
OK att jackan är mer gjord för pianister eftersom den har frack-skjorteutformning. Och jag är ju pianist.

Senast använde jag jackan när jag storhandlade på Ica Maxi för 400 spänn och jackan klarade då att ventilera ut överskottsvärmen som uppstod när jag stod i den 7.45 meter långa kön.

Vid senaste krogrundan använde jag INTE jackan eftersom jag var rädd att den kvinnliga dörrvaktens vassa naglar skulle rispa sönder den.

Fast jackan trivs nog egentligen bättre på Tuolpagornis norra kraterkam. Jodå, det finns ficka med plats för kam också på jackan.

MVH Mats, Umeå

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips