XCR vs. PacLite

Hejsan.

Pà gâng att köpa en ny skaljacka för mina smà äventyr i skog, mark och fr.a berg. Inga extrema aktiviteter, ej heller extremt väder.

Min lokala leverantör har ett kit (jacka/byxa) i Gore-Tex PacLite, vilket verkar helt otroligt látt och smidigt. Fattar det áven som om detta andas báttre án övriga Gore-varianter?

Alternativt kikar jag pà en en Gore-Tex XCR jacka 2 lager. Nàgot dyrare än PacLiten, men mer gedigen..

Den lokala leverantören (tillverkare) hávdade för övrigt háromsist att "PacLite ár det básta som Gore fàtt fram pà àr och dag, fast ingen verkar riktigt ha fattat det án"

Nàgon som trots detta har praktiska erfarenheter som avràder fràn att köpa PacLite och hellre satsa pà XCR?


Mvh / Mats

Mvh / Mats


[Ändrat av malindo 2003-11-14 kl 19:27]
 
XCR vs Paclite

Hejsan!
Det är som du säger att XCR kläderna är mycket stabilare det är för att yttertyget är kraftigare (i regel) än de på paclite grejer som är avsedda för att vara lätta. Känner du med dig att du inte går tvärs igenom den tätaste granskog eller gör några fösök på Kebs isfall så kan du nog lika gärna köpa pacliten. Nackdelen med paclite är att dom dock i regel ju inte har några förstärkningar, räkna med att behöva laga dem om du är ute och går i snåren mycket. Själv för det ändamålet har mina byxor kevlarförstärkningar upp och över knäna, riktigt bra. Tänk på hur elak du är mot dina kläder och hur mycket du vill släpa med dig i vikt och volym.
 
Vill ha paclite men förstärkningarna!

Arcteryx har Sirus jacket, en paclite med XCR där man har som mest nytta av de, ex om man bär ryggsäck.
En bra kombination om man víll åt bästa andningen med de bästa förstärkningarna.
Uteliv i Linköping har idagsläget de till rabatterade priser. ring dem för intresse: 013-130066.
 
Re: Vill ha paclite men förstärkningarna!

Ringarn; sa:
Arcteryx har Sirus jacket, en paclite med XCR
...
En bra kombination om man víll åt bästa andningen
...
Ringarn: Varför påstår du att XCR 'andas' bäst? Vad är det du vet som inte Gore vet? Eller har Gore inte uppdaterat sin hemsida?

Enl Gores hemsida så har PacLite den bästa 'andningen', den bästa XCR (2-lagers) har ett RET på min 4,5 och Paclite har RET på min 4(lägre RET är bättre), läs mer här:
http://www.gore-tex.tm.se/published/gfe_navnode/se.prod.gtx.xcr.2l.html
resp
http://www.gore-tex.tm.se/published/gfe_navnode/se.prod.gtx.out.pac.html


Att 'andning' hos ett plagg är en lögn antar jag att alla vet, om inte läs mer här:
http://www.klattermusen.se/swe/information/massflow_strategy.shtml


/Håkan
 
Re: Re: Vill ha paclite men förstärkningarna!

HåkanC; sa:
Ringarn; sa:
Arcteryx har Sirus jacket, en paclite med XCR
...
En bra kombination om man víll åt bästa andningen
...
Ringarn: Varför påstår du att XCR 'andas' bäst? Vad är det du vet som inte Gore vet? Eller har Gore inte uppdaterat sin hemsida?

Nu tror jag inte att Ringarn manade att XCR "andas" bätre än Paclite.

För det står väl så att jackan i fråga har Paclite där den utsätts för ett mindre slitage och XCR påde ställen där förstärkningar kan behövas. Detta för att få en jacka som andas så bra som möjligt utan att eftersätta slitage tåligheten allt för mycket.

/Jesper
 
Tackar för svar!

Har nu funtat pà om jag trots allt inte ska köpa jackan i XCR och byxorna i PacLite.

Som sagt ska jag inte ha grejerna klánga och klättra med, utan mer normal trekking.

Inga fler pryldârar som har nâgot att tillägga i detta ärende?

Mvh / Masse
 
malindo; sa:
Som sagt ska jag inte ha grejerna klánga och klättra med, utan mer normal trekking.

I somras tröttnade jag på att asa med "stora" Gore-tex-jackan på vandring eftersom jag bara använde den som regnjacka (eller om det blåser riktigt mycket). Pacliten är mycket smidigare och tar mycket mindre plats i ryggsäcken och det är där den oftast ligger.

/Mille
 
Lutar åt paclite för mig...

Går igenom ungefär samma process som du nu. Behöver ett nytt ställ för vandring och lättare klättring.

Har dock avfärdat XCR till förmån för Paclite eller andra material pga vikten. Vad jag vet så går det inte att få tag på en XCR-jacka som väger mindre än 600gr, vilket är absolut för mycket för mig.

Det finns däremot jackor i Paclite (eller andra material) som uppfyller lite tuffare krav på vikten.
 
Jackan används mest

Som vi alla nog har upptäckt så ligger väl skalbyxorna för det mesta i ryggsäcken i vilket fall som helst men pruta inte alldeles för mycket på vikten utan kör på nån sund blandning mellan vikt och slitstyrka. Jackan däremot är en lite annan historia den åker ju på titt som tätt när man sitter på kvällen eller gör lunch oavsett om det regnar eller inte så den ska ju vara fullständig med midjestropp hel dragkedja osv som ibland saknas på lättviktsalternativen. Gör inte som mig och köp en gul jacka, den är smutsig 363 dagar om året, mao den är ren (för det mesta) när den kommer ur tvättmaskinen.

MVH Hannes
 
Re: Jackan används mest

Attackscouten; sa:
Gör inte som mig och köp en gul jacka, den är smutsig 363 dagar om året, mao den är ren (för det mesta) när den kommer ur tvättmaskinen.

MVH Hannes

Tack för era svar, boys. Som vanligt finns inget entydigt svar, utan de som är perfekt för nâgon funkar ej lika bra för en annan... m+aste alltsà ta ett eget beslut! Vaya vaya..

Hade iofs. i princip beslutat mig för en XCR jacka, och stod nu inför färgvalet... nástan samtliga plagg i undertecknads garderob i diskreta svarta/marinblà tonalidader, varför jag tänkte: varför inte en lite gladare ton: Orange!
L_GRIFONEBENNEVISNARANJA.jpg


men sâ kommer hannes sjunkbomb, och man börjar àter fundera... helsvart eller grâ/svart? vay vaya
L_GRIFONEBENNEVISNEGRO.JPG


Dett är ju värre än frugans lördags-shopping! Vart är man pà väg??

Mvh / Mats
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
ElNeko PacLite eller XCR? Kläder 4
PerHenrik Hjälp inför köp av Gore-Paclite/XCR jacka! Kläder 9
Crimper The North Face Havoc mid gtx xcr Kläder 0
Jonatan MJ Haglöfs riot jacket eller Norröna falketind XCR? Kläder 5
superduperjacob Gamla oljefläckar på Gore-Tex XCR Kläder 3
luuk Salomon Super Trail XCR Kläder 1
Anders262 Reklamation: Performance-shell vs XCR Kläder 25
Nautilus Norröna Lofoten XCR 06/07 Kläder 0
Raskesven Varför andas WS sämre än t.ex XCR? Kläder 16
MLind Synpunkter på Haglöfs XCR skalbyxor Kläder 0
AndreasBlomquist Mammut Eiger XCR Kläder 0
marcusen Skaljackor i Goretex XCR Strech Kläder 7
Raskesven XCR vattentätt? Kläder 35
Banankontakt Konrad Cain med XCR eller pack lite Kläder 6
joanna RET vs MTVR - hur jämföra dessa värden? Kläder 2
Rellmeister ERFARENHETER av Paclite Kläder 1
Clownfish Helly Hansens Loke Jacket, paclite skaljacka Kläder 0
Zephyria Regnbyxor som inte väter igenom, Paclite? Kläder 17
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Farbrorvattenmelon Windstopper Paclite? Kläder 9
Johan es eVent jacka motsvarande Paclite? Kläder 6
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Smilou Norröna W's Falketind Paclite® Kläder 0
StefanP- 3 lager med paclite överst? Kläder 4
tins Gore Tex PacLite = blöt Kläder 50
m_zachrisson Gore Tex Paclite vs. North Face Hyvent Kläder 10
pasta Tierra Adrenaline PacLite jacka? Kläder 1
oloff Erfarenhet av Paclite hållbarhet? Kläder 8
svindeln Finns det 3-lagers Paclite? Kläder 6
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
saittam PacLite? HJÄLP!!! Kläder 5
nulle Haglöfs LIM Jacket(paclite) Kläder 1
manke Paclite Kläder 3
Gore-Tex Paclite Kläder 11
engstrom Paclite byxor eller likande Kläder 5
ten Paclite tåligt? Kläder 0
KnightofNi Råd om jacka i 2- el. 3-lagers Goretex el. Paclite Kläder 4
PacLite Kläder 0
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0
egnal Gore-Tex PacLite? Kläder 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...