Arcteryx Gamma SV, AR eller MX?

Hej,

vilken av Arcteryx-softshell:arna Gamma SV, AR och MX rekommenderas under en Beta AR jacka, samt för sig själv under alla årstider? (Skidor, paddling.)

Längden får inte vara för lång, eftersom den skall passa under jackan (som är Arcteryx kortaste).

MVH

Jag har en Arcteryx Sirrus SL Jacket och under denna en Arcteryx Gamma Lt Jacket.
Passar fin fint.

Jag skulle nog gå på antingen AR eller SV då dessa är ganska snarlika i modellen, och det verkar mest vara antalet fickor som skiljer.
Men om jag skulle välja fritt skulle jag ta Sigma Lt jacket (Som jag själv har, just för att den är så formsydd och kort).
Sitter som en vante, och är den bästa jackan jag nånsin köpt...känns som det finns 1000 användningsområden.
Dock kanske Gamma Lt jacket är bra oxå, vet jag inte.

Jag skulle inte välja MX då den har en huva.
Smidigare utan huva de dagarna du har jackan utan skaljackan och blir det kallt så släng på dig en mössa.
Även så att när man använder skaljackan kan du ju ha mössa under om det blir för kallt.
Kan vara jobbigt att alltid ha på sig huvan.

För att vara på säkra sidan, ring en affär som har dessa plagg inne och kan mäta upp så du får rätt längd på jackan du söker.
Hoppas det hjälpte dig lite...

//Linus
[Ändrat av Backpacker 2003-10-11 kl 01:48]

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
MX finns även utan huva.

MX är längre än SV, har tightare skärning, mer stretch och tunnare fleece. För aktivt användande under större delen av året hade jag valt en MX.
Ville jag ha ett smidigt och vindtåligt värmeplagg hade jag nog tittat på Easy Rider snarare än SV.

MX går något nedanför midjan och kaske är längre än vad du tänkt dig.

Är en lycklig ägare av en Gamma MX utan huva. Funkar helbra även om jag inte provat den som värmelager ännu.
Det skiljer sig lite i tygerna mellan modellerna. Fick förklarat för mig att MX har Polartech powershield som ska vara slitstarkare och mindre noppningsbenägen än Schöllermatrialet som finns i bla LT-jackan(?).
Tror du kommer bli nöjd med vilken softshelljacka du än väljer.

/Mattias

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips