Arbetshandskar helt i läder?

Mina loppishandskar dog till slut slitagedöden och jag vill ha ett par nya arbetshandskar. De vanliga som säljs på biltema, jula, å andra ställen har ju alla bomullsdelar på ovandelen handen. Jag vill ha ett par ofodrade som är helt i läder som jag kan smörja in så de blir hyfsat vattenresistenta. Och som är lagom tjocka nog att hantera ved, alltså inga montagehandskar eller svetshandskar utan lagom mittemellan.
Har sökt men ej funnit. Tips på vart man hittar? Gärna i fysisk butik så man kan prova.
(Jag hittade varianter på naturkompaniet, Skullman-handsken, som kostade 600 spänn, som var bra, men jag letar efter ngt som är prissatt som en vanlig arbetshandske. Naturkompaniets Hestra Work Glove kanske vore ngt men fingrarna är för tunna så får inte in ngn liner. Vanliga arbetshandskar brukar ju ha tjockare fingrar).

Bonusfråga, måste det vara narv ytterst för att det ska gå att smörja in och bli vattentätt? Eller blir det vattentätt om man fettar in spalt också?
 
Senast ändrad:
Hmm...
Handskar antingen från loppis eller Naturkompaniet mm. som de få alternativ som finns låter för mig lite konstigt.
I landets olika butiker för yrkesarbetande finns olika märken från exempelvis Fristads, Björnkläder, Blåkläder, Snickers etc som har kläder och olika typer av handskar som fungerar för olika ändamål i arbetet.

Att hantera ved kan man göra med vanliga standardhandskar för några tior och blir de blöta så ta då och byt med ett par torra extrahandskar. Jobbar man med motorsåg finns bra skyddshandskar i läder hos företag som säljer exempelvis Husqvarnas eller Stihls mer professionella utrustning.

När det gäller bonusfrågan om spalt eller narv...
Det finns enkla ”läderhandskar” som inte klarar vanlig lädersmorning då de är av ”fuskpressat” material men marknadsför som genuina läderhandskar. Just svetshandskar ska man se upp med.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.