Det vore intressant att höra från er som har upplevt att GriGri'n inte låst som den ska vad orsaken var till att den inte fungerade. Jag har vid ett tillfälle varit med om att GriGri'n inte låst och det berodde på att jag höll nere hävarmen med fingrarna i samband med att jag skulle mata ut rep snabbt till försteman. När han skulle klippa repet i karbinen så föll han och jag höll fortfarande ner hävarmen med fingrarna. Efter nån sekund fick jag bort fingret och då fungerade den precis som den skulle, försteman föll 3-4 meter i fria luften, ingen skada skedd. Det gäller att vara följsam med reputmatning till försteman och helst hålla fingrarna borta från GriGrin.
Jag har svårt att förstå att glatta rep skulle påverka GriGri'ns låsförmåga, men det kanske har med repets dimension att göra. Har just provat mitt nya TopGun Dry rep (10.5 mm) med GriGri och det har fungerat utmärkt, trots att det är glatt.
Använder själv GriGri inomhus och vid sportklättring, ej trad. Jag tycker den fungerar bra och har fördelar jämfört med ATC och andra system, t ex kan man tänka sig att säkringsmannen får en sten i huvudet eller är ouppmärksam och då bör GriGri vara säkrare. Sen är den bekväm när den som klättrar hänger mycket.