approach skor-vilka köpa??

Patagonia Finn verkar ha en bra sula, speciellt med det släta partiet längst fram:
79458_VU.fpx

För övrigt måste jag säga att det är en snygg sko. Hoppas bara den är lika bra som den är snygg. Jag får nog testa ett par snart...

Har nu fått mina Haglofs Crag.
Har bara provat dem ett par timmar och ännu inte på granit...

Konstaterar dock att de känns betydligt stadigare än ett par jumpaojjer vilka som helst.

Naturligtvis betyder det samtidigt att de inte är så lätta som flera sådana skor, och känns klart tyngre än tidigare nämnda Salomon Techamfibian.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kolla in evolv skorna med.

Kolla in evolvs snekers med friktionsgummi med dom är nica.
Jag har haft ett par evolvsnekers som har friktionsgummi, tårand och häldämpning och är mycket nöjd med dom. Inte lika grymma som 5.10, scarpa eller la sportiva för seriösa turer men ack så mycket snyggare att ha som vardagssko.
Jag har klättrat lättare repor på långturer i dom och det funkar fint.

oj så många svar

Hej Alla

Och ett super tack från fikaklättraren som vill gärna stå stadigt när hon säkrar och tycker att det är trevligt att skorna ite åker åt ett håll när det är jobbig anmarch för att komma till en svåråtkomlig klippa :)

Det blev till slut ett par Garmont Nagevi. Inte det häftigaste märket, men funkar fint.

Tack.

Även om trådstartaren redan köpt skor, vill jag föreslå La Sportiva Fireblade som ett alternativ åt andra. Trailrunning-skor som enligt utsago även fungerar utmärkt som approach-skor och även till parkour.
Jag har läst tillräckligt mycket bra om dom för att bestämma mig för att det blir mina nästa skor, efter att stigarna slitit sönder mina vanliga löpardojor. För trött för att länka nu. Ni får googla.

Det är inget större fel på Garmont, bara man hittar ett par med en sula som man trivs med :)

Jag har ett par som jag tror är Nagevi (möjligtvis en föregångare då de har ett par år på nacken), och de har någon konstig "dual-density" sula. En ganska mjuk sula med inlägg av någon hårdare blandning. Problemet är att båda varianterna känns lite plastig på ytan, så att de blir mer eller mindre snorhala på blött berg, spciellt den lite hårdare ytan. Inte det minsta förtroendeingivande! En annan sak är att den hårdare komponenten började delaminera och lossna redan efter ett par månaders användning...
Var inne på Femmans Sport för ett par veckor sen, och hälften av alla Garmont-modeller hade just den här sulan. :(

Däremot har jag ett par äldre Garmont som verkar ha mer helgummi i sulan. Dessutom ligger det förstärningar av plast på tvären inuti sulan så de är väldigt kantstyva och funkar för lättare bouldering.
Tyvärr finns ju inte den här modellen längre (de var väl för bra...) så därför fortsätter jag använda mina gamla skor tills de faller i bitar (vilket inte lär dröja så länge till nu).
Men nu har de ett par modeller som heter Dragontail och Sticky Dragon, det kanske kan vara något till nästa gång.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips