App för att lägga bild över karta.

Jag har sökt efter en app där man kan ta en bild och lägga den som ett lager över en karta, t.ex. Google Maps karta.Har hittat en del appar som verkar lovande men som inte riktigt uppfyller de krav jag har.

Det jag vill göra är att jag har ett sjökort som JPEG bild (med GPS-kordinater) och vill lägga denna bild över en karta så att jag under vintern kan navigera till önskade ställen på isen med hjälp av min telefon.

Kraven är egentligen bara följande:

- Skall gå att ange en GPS-kordinat på kartan där man vill "fästa" motsvarande punkt på bilden.
- Gärna möjligheter för att använda sig av 3 punkter för att "fästa" kartan.

Tacksam för alla svar och hoppas alla förstod min inte allför pedagogiska frågeställning.
 
Jag har sökt efter en app där man kan ta en bild och lägga den som ett lager över en karta, t.ex. Google Maps karta.Har hittat en del appar som verkar lovande men som inte riktigt uppfyller de krav jag har.

Det jag vill göra är att jag har ett sjökort som JPEG bild (med GPS-kordinater) och vill lägga denna bild över en karta så att jag under vintern kan navigera till önskade ställen på isen med hjälp av min telefon.

Kraven är egentligen bara följande:

- Skall gå att ange en GPS-kordinat på kartan där man vill "fästa" motsvarande punkt på bilden.
- Gärna möjligheter för att använda sig av 3 punkter för att "fästa" kartan.

Tacksam för alla svar och hoppas alla förstod min inte allför pedagogiska frågeställning.

Har du kikat på den här?

Nu har jag i och för sig inte varit ute på sjön och navigerat efter GPS men det finns ju gps som tar dig ut i all form av terräng och så även ut på sjön och sparar GPS-positionen där du var och fiskade sist.
Jag anv. mig själv av SYGIC i mob. och kan köra efter den i stadsmiljö, m. m. Den visar även skogsvägar som inte finns på en karta el. i andra GPS-appar.
 
Har du kikat på den här?

Nu har jag i och för sig inte varit ute på sjön och navigerat efter GPS men det finns ju gps som tar dig ut i all form av terräng och så även ut på sjön och sparar GPS-positionen där du var och fiskade sist.
Jag anv. mig själv av SYGIC i mob. och kan köra efter den i stadsmiljö, m. m. Den visar även skogsvägar som inte finns på en karta el. i andra GPS-appar.

Ingen av dom apparna verkar ha möjlighet att lägga en bild som ett lager ovanpå kartan.
 
Här är en en internetbaserad tjänst för att ge bilder geografiska koordinater så att de kan användas i GPS-appar och liknande: https://mapwarper.net

Jag testade den nyss, och arbetsgången är följande:

1. Registrera ett konto.
(Vill du ha en anonym e-postadress finns det på t.ex. protonmail.com)

2. Ladda upp bildfilen.

3. Under fliken ”Rectify” klickar man på en plats i sin karta, sedan på samma plats i kartan som visas i tjänsten. Tryck sedan på ”Add control point”. Upprepa minst tre gånger. (Det går också att använda GPS-koordinater om du klickar på ”Control Points”.

4. Under fliken ”Export” klickar man på ”Download rectified GeoTiff” för att ladda ner kartan. (Det finns också andra filformat att välja på).



Installera en kart-app i mobilen. Ett förslag är ”Avenza Maps”. Överför kartan till mobilen med någon av metoderna som appen erbjuder. Klart!
(Appen kan också spela in GPS-spår som visar var man har varit.)
 
Tack @Backstuga ska testa detta så snart jag har möjlighet. Problemet med alla appar jag testat är att man bara kan välja plats på kartan där man ska fästa bilden genom att klicka på den så det är svårt att få det exakt.
 
Kan verkligen rekommendera appen Locus maps (android), vilket även är den enda app jag någonsin har betalat för, men finns även gratis.

Där kan du enkelt i appen fota eller lägga till en bild/pdf och matcha med kartan eller fylla i koordinater.
Funktionen finns under more functions i menyn till vänster och heter image map calibration.

Jag brukar lägga in orienteringskartor från https://www.omaps.net/se för att få mycket mer detaljer.

Som bakgrund kan du bland annat ha osm eller själv lägga in fjällkarta/terrängkartan från http://www.bengt.nolang.se/kartor/
 
Jag använder frekvent appen Custom Maps till android. Precis den funktionen du pratar om men i mitt fall handlar det om historiska kartor och detaljplaner och annat.
Arbetsgången är att man har sin jpeg lokalt på telefonen. Placerar den mot google maps med två eller flera referenspunkter, och sparar.
Sen kan man ta fram sina sparade kartor och navigera efter.
 
Kan verkligen rekommendera appen Locus maps (android), vilket även är den enda app jag någonsin har betalat för, men finns även gratis.

Där kan du enkelt i appen fota eller lägga till en bild/pdf och matcha med kartan eller fylla i koordinater.
Funktionen finns under more functions i menyn till vänster och heter image map calibration.

Jag brukar lägga in orienteringskartor från https://www.omaps.net/se för att få mycket mer detaljer.

Som bakgrund kan du bland annat ha osm eller själv lägga in fjällkarta/terrängkartan från http://www.bengt.nolang.se/kartor/

Tack. Testade denna lösning och det verkar fungera klockrent.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
maskon App för att följa spår Navigering 3
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 1
sachsaren iOS-app för Eniro-kartan? Navigering 1
Linneagk App för att planera rutter Navigering 4
tango Vägnavi-app android med extra allt? Navigering 23
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
Verner Ny app för terrängkartan och fjällkartan Navigering 23
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Tstevg11 Gps app till iphone Navigering 14
manlan GPS-app Navigering 2
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
Påveen Garmin dakota 20, göra rutter på datorn och lägga in på gps. Hjälp! Navigering 14
stenblock Lägga in stigar open street map Navigering 10
rJohansson Lägga till rutter Etrex 30 Navigering 4
EvaR Lägga in koordinater i Basecamp? Navigering 6
KGE Lägga till kartor Navigering 1
NAB Lägga in gränser i Garmins gamla minneskort med hjälp av Mapwel Navigering 4
Brune Hur lägga till egna bilder till Googlemap? Navigering 2
Mindcrime Lägga in färdspår i kartbilden? Navigering 7
jesperp79 kan inte lägga in kordinater i min forerunner 405 Navigering 3
forslund Lägga in många waypoints Navigering 23
grodanbolle Är det bra att lägga in olika kartor på samma minneskort? Navigering 6
ham Ändra eller lägga till i Fri Pro Navigering 7
Sundh Möjlighet att lägga in gränser? Navigering 3
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
jonasolof off topic: var lägga bilder som ska länkas? Navigering 6
salis Kan man lägga in egna kartor i Garmin Quest/60cs Navigering 7
nkj lägga in karton Navigering 13
DTM Kan man lägga till kartor för Tyskland i TomTom3 sca? Navigering 1
tranuhässla Gps Garmin Venture, lägga in och ut waypoints Navigering 2
jonasolof Ta bild av skärmen från 60Cx? Navigering 4
olhe Kalibreringsinformation i MrSid bild Navigering 6
apersson850 Bild på baskarta Navigering 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.