Apotek +motivering

dave1; sa:
Nja, det var ingen allmän rekommendation utan vad jag brukar ha med mig ffa på grund av att jag haft lite problem med tandinfektioner och sinuit som vid något tillfälle krävt ab. Oftast har jag inte behövt behandla infektionen men på längre turer brukar jag ändå ta med mig. Det är ingen rolig smärta att drabbas av på tur. :)

Som allmän rekommendation tycker jag som sagt inte det behövs så mycket mer än vanliga receptfria värktabletter.
Okidoki, ungefär som min adrenalinspruta med betapred instoppat i asken. Oumbärlig om man är långt bort för skulle olyckan vara framme blir konsekvenserna överjävliga...Men som sagt, inget ni andra måste ha med.
 
Hej Jocke.

Saknar uppgifter om dig på din sida, vilken erfarenheta du har. ev utbildning i sjukvård, friluftliv eller dyligt. Annars är den bra och välskriven.

Tillägg till din lista Voltaren 50mg ommöjligt.
Clarityd om inte till dig själv så kan den rädda mången annan(hjälper oxå mot kliande myggbett).

Appropå saxen. Det viktiga med saxen är att den är kraftig nog att klara klippa upp ett par jeans(sömmen i byxbenet är den tjockaste). oftas är saxen vass , även appotekes sax är det men den jag inhandlade där, klarade inte ett par jeans.
 
mitt apotek

Själv försöker jag alltid ha med så lite som möjligt.

Brukar bli:
elastoplast, ev. compeed
hudsalva
2-3 ibumetin
filmburk med talk
1 st första förband

Detta löser ungefär alla lägen.

Stora sår löser man med första förband medan dem små antingen tejpas eller låtes vara. Hudsalva och värktabletter är alltid bra och ha. Talket är bra att ha mot artellerield och svettiga fötter.

räcker för mig

/Niklas
 
Nu har jag inte kollat artikeln, men jag brukar ha med mig sånt som är svårt att improvisera.

Svåra olyckor händer inte så ofta så det känns onödigt att släpa med en massa första förband när man har kläder och andra grejer som i nödfall kan användas.

ETT första förband har jag, och några plåster (för att inte få smuts i såren så de blir infekterade). Sårtvättare har jag inte, använder tvålen och vatten till sårtvätt (det går inte åt så himla mycket vatten att göra en rengöring som är likvärdig med den man får av en sårtvättare).

Elastisk binda har jag inte, men det kanske jag borde skaffa. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur man lindar en stukning på rätt sätt så stukar jag mig verkar det vettigare att stanna och/eller ta det lugnt. Om man MÅSTE vidare kan en elastisk binda vara mer motiverad.

Leukoplast en liten bit, men jag brukar inte själv behöva så det är en väldigt kort bit. Brukar försöka se till att förebygga skavsåren med fotvård och vettigt på fötterna istället.

Medikamenter har jag inte direkt några tunga grejer. Immodium (borde leta rätt på asken och kolla hur gamla de är...), alvedon, bafucin, några engångspipetter näsdroppar. Främst för att ta hand om "irriterande" åkommor (ont i halsen, täppt i näsan, dålig i magen, huvudvärk). När jag var ute med ungarna hade jag tavegyl salva med för deras myggbett (barn klarar inte av "strunta i att klia på det så slutar det klia snart":). Kortisonkräm hade jag förut också eftersom grabben var överkänslig mot betten, men det har vuxit bort så den fick stanna hemma nu.
 
nermander; sa:
Elastisk binda har jag inte, men det kanske jag borde skaffa. Å andra sidan vet jag inte riktigt hur man lindar en stukning på rätt sätt så stukar jag mig verkar det vettigare att stanna och/eller ta det lugnt. Om man MÅSTE vidare kan en elastisk binda vara mer motiverad.

Lite OT:
Börja vid tårna och linda rätt hårt,inget sicksackande eller 'åttor',bara rätt och slätt från tårna och uppåt.


peter
 
man bör absolut ha med saker som räddar liv

Skyddshandskar
Druvsocker - Förhindra insulinchock
Magnecyl - kärlkramp/hjärtinfarkt
Antihistaminer typ Clarityn
 
Min apotekspåse består av:
Imodium - mot diarré
Magnecyl (acetylsalicylsyra) - allmänt mot värk
Diklofenak (eller Voltaren) - starkare värktablett (fick utskrivet så jag tar med dom tills dom blir för galma)
Tavegyl - antihistamin mot allergiska reaktioner (fick utskrivet så jag tar med dom tills dom blir för galma)
Elastisk binda - för att linda stukningar eller som första förband
Plåster, en sån bit på 10cm
Compeed - vid skavsår, funkar bra om man tejpar fast dom
Leukoplast 5cm bred - förebyggande mot skavsår, kan kanske användas till lite av varje typ förband mm.

Även annat som inte är i apotekspåsen kan användas:
Kniven används också till sjukvårdsändamål, skära plåster mm.
Säkerhetsnål kan punktera blåsor.
Wiskeyn kan användas till sårtvätt.
Dasspapper kan bli förband.


Som jag skrev i en annan tråd, min kompis hade fått morfin utskrivet då han bodde i Holland, skulle jag få tag i morfin skulle jag gärna ha det med, bra att ha t.ex om man bryter benet och måste sätta upp tältet.

/Ulf
 
grönågla skrev:
Hej Jocke.

Saknar uppgifter om dig på din sida, vilken erfarenheta du har. ev utbildning i sjukvård, friluftliv eller dyligt. Annars är den bra och välskriven.

Tillägg till din lista Voltaren 50mg ommöjligt.
Clarityd om inte till dig själv så kan den rädda mången annan(hjälper oxå mot kliande myggbett).

Appropå saxen. Det viktiga med saxen är att den är kraftig nog att klara klippa upp ett par jeans(sömmen i byxbenet är den tjockaste). oftas är saxen vass , även appotekes sax är det men den jag inhandlade där, klarade inte ett par jeans.

Hejsan!

Har helt missat det tyvärr och ska skriva en liten text!

Utbildad i följande:

* Gått 3-årig räddningslinje på gymnasiet, räddningstjänst, akutsjukvård, psykologi.
* HLR-instruktör
* Aktiv medlem i Civilförsvaret Nacka, instruerar överlevnad.
* Aktiv medlem i Nacka Värmdö Räddningssällskap, skallgång, fjällräddning (lavinräddning, köldskador mm).
* Är ännu rätt ung, men åker upp 2 ggr per år till fjällen eller utländska fjäll, sedan jag var 16. Varit med om orkan vilket var en "nyttig erfarenhet".

Det ska dock tilläggas att jag är mycket dålig på piller och apoteksgöromål. Aktiva substanser är inte riktigt min grej. Piller väger dock ingenting och det kan man ha med sig lite extra av, som Voltaren mfl som nämnts nedan. Uppdaterar ikväll som sagt.

Det finns åtminstone 2 olika saxtyper på Apoteket, en är den lilla vassa saken och den andra är den man kan klippa kläder (jeans) med.

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
flying_dutch vad ska ett första hjälpen apotek innehålla? Utrustning allmänt 52

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.