Lättpackningens företrädare vs kritiker

Det råder en nästan fientlig stämning mellan de som företräder lättpackning vs de som företräder att bära på tyngre prylar.

Angreppssätten är många:

Emot:

1. Lättpackning är för att man är svag, träna mera
2. Lättpackning ger sämre komfort och säkerhet
3. Lättpackning kostar bara pengar
4. Lättpackare har sämre hållbarhet på sina prylar
5. Mfl

För:

1. Lättpackning ökar rörelsefriheten och ger mer kraft att använda för att vandra
2. Man kan gå längre sträckor
3. Säkerheten ökar, risken för att snubbla minskar då man inte blir lika trött
4. Mfl

Jag vill diskutera några av de grundläggande faktorerna varför jag packar lätt och försöker optimera min packning inför varje resa (gör ju listor så att jag exakt vet vikten).

Bland annat det här med komfort. Jag anser att mitt Akto och min Marmot Atom samt min snart 67-procentiga Therm-a-rest Ridgerest liggunderlag ger mig ett extremt trevligt och lätt boende. Jag vill höra sakliga argument om varför detta inte skulle ge bra komfort, om det nu finns några argument emot.

Sen det här med att vi som packar lätt är otränade... vet inte vart det har kommit ifrån? Anledningen till att jag lättpackar är att jag:

1. Kan gå längre och tyngre sträckor/stigningar
2. Kan packa mer och godare mat
3. Höjer säkerheten, jag blir inte lika trött som att bära säg 10-15 kg mer bara för "att" eller för att jag inte investerat i lätt packning.

Det negativa med lättpackning är tyvärr:

1. Det har kostat hyffsat mycket pengar, men det är väl investerade pengar


// Jocke
 
Det blir som man säger.
Säger du att det finns en fientlig stämning så fungerar det som en självuppfyllande profetia. Onödigt.

HåkanF
 
jag tycker problemet är delvis val av ord, lätt vs tungt. allt är relativa begrepp. Min packning i abisko var en gång 25 kg. Om jag vandrar med 20 kg så är ju det lättare än 25 men tyngre än 15 kg. ett akto saluförs som ultralätt men är fortfarande 1 kg tyngre än the one från gossamer gear, osv...
Jag föredrar att säga att jag försöker packa lättare än tidigare, inte att jag har en "ultralätt" utrustning. Sedan är det upp till var och en att definera hur tungt de vill packa.
 
jag tycker problemet är delvis val av ord, lätt vs tungt. allt är relativa begrepp. Min packning i abisko var en gång 25 kg. Om jag vandrar med 20 kg så är ju det lättare än 25 men tyngre än 15 kg. ett akto saluförs som ultralätt men är fortfarande 1 kg tyngre än the one från gossamer gear, osv...
Jag föredrar att säga att jag försöker packa lättare än tidigare, inte att jag har en "ultralätt" utrustning. Sedan är det upp till var och en att definera hur tungt de vill packa.

Visst är det så, men lättpackning är ju inte ultralätt eller specificerat lätt, utan är att packa lätt. Definitionen har jag inte gjort och lämnar ogjord.

Ja, det finns lättare alternativ, men håller dom i storm/orkan som ett Akto? Jag har fortfarande inte fått några riktiga svar/recensioner på det och tills det bevisas så är Akto det självklara valet, då jag haft det ute i orkan.

// Jocke
 
Som tidigare skrivit, ingen vill nog bära tyngre än nödvändigt, men grejer innhas, det har gått förr, fler anskaffas, ryggsäckarna blir större och vi äldre....
För de etablerade vandrarna är lättvikt nytt, främmande, skrämmande och inte minst kostsamt.
Själv glömmer jag aldrig första gången jag visade min far min första lätta sovsäck, för plusgrader och en fin lätt klättrarthermos, ljuvligt lätt och på den tiden var bägge "för dyra".......
Men att märka ord och indela i kategorier är ett bra sätt att få igång revirpissandet som inte alls behövs för vi är alla förtjusta i att vara ute och vandra....låt oss i stället konstatera att lättare blir inte bara bekvämare, snabbare och säkrare, men ovanpå en existerande utrustning givetvis inte gratis...
Sy själv så lurar du till dig mycket mer än momsen...
//J
 
Som tidigare skrivit, ingen vill nog bära tyngre än nödvändigt, men grejer innhas, det har gått förr, fler anskaffas, ryggsäckarna blir större och vi äldre....
För de etablerade vandrarna är lättvikt nytt, främmande, skrämmande och inte minst kostsamt.
Själv glömmer jag aldrig första gången jag visade min far min första lätta sovsäck, för plusgrader och en fin lätt klättrarthermos, ljuvligt lätt och på den tiden var bägge "för dyra".......
Men att märka ord och indela i kategorier är ett bra sätt att få igång revirpissandet som inte alls behövs för vi är alla förtjusta i att vara ute och vandra....låt oss i stället konstatera att lättare blir inte bara bekvämare, snabbare och säkrare, men ovanpå en existerande utrustning givetvis inte gratis...
Sy själv så lurar du till dig mycket mer än momsen...
//J

just det! så är det..
 
Et tu Brute!

ja, det finns lättare alternativ, men håller dom i storm/orkan som ett Akto? Jag har fortfarande inte fått några riktiga svar/recensioner på det och tills det bevisas så är Akto det självklara valet, då jag haft det ute i orkan.

// Jocke


En liten oskyldig fråga - när andra kommer med den typen av frågor och värderingar - är dom lättpackningskritiker då?


Uffe

PS
Lustigt att du väljer att lyfta fram tre traditionella utrustningsdetaljer (sovsäck i dun, cellplastligglagg och Hilleberg tält) som exempel på "osäker lättpackningsutrustning.
Nej fram med den hemsydda tarpen gjord av tandtråd och Icakassar så får du kanske lite reaktioner *ler*
 
Det råder en nästan fientlig stämning mellan de som företräder lättpackning vs de som företräder att bära på tyngre prylar.

När jag började vandra var allt tungt. Tält, sovsäck, kök, kängor, regnställ... Visst fanns det lättare och tyvärr dyrare prylar. (När man är 15år så är ekonomin inte den bästa). Men det gick. Då var känslan att klara sig själv det största och det blev ju lite häftigare när man sa "va' å vandra, hade typ 25kg i ryggan". Kan inte komma ihåg att jag njöt speciellt mycket under de stunder som jag var i rörelse, det var under pauserna som man kunde "se" fjällen. Vid Keb mötte jag då ett gäng som hade de nyaste jackorna, mest tekniska ryggsäckarna osv. Gissa om det gröna avundsjukamonstret vaknade i magen. "Pff, vänta bara tills det blir dåligt väder, då kommer de att ha det tråkigt i den där tunna sovsäcken/fladdriga tältet/klena kängorna." Men visst verkade prylarna fina...och lätta.... Men det kunde jag ju inte säga eftersom jag "valt" motsatsen.

Sedan blev jag äldre och började tjäna pengar. (Kapitalistiskt tråkigt, jag vet...) Hittade anledningar till att köpa det där tältet för 5 600kr, kängorna för 2 500kr osv. Tog mina prylar och åkte upp mot fjällen. Lite stolt över allt nytt och fint jag hade. Och visst var det bekvämare. Fick dock en deja vue vid Keb när jag hörde någon muttra "fint ska det vara, bara märkesprylar. Hennes föräldrar betalar nog." När jag vände mig om för att se vem som sagt det så kunde jag nästan se det gröna monstret i damen som stod där.

Vart vill jag då komma med denna anekdot? Jo, väljer man att inte fixa sina friluftsprylar själv så tror jag att ekonomin spelar en stor roll. Och ekonomi är ett farligt ämne i Sverige. Det är fult att tjäna mer pengar än den bredvid. (Varför publiceras det annars "Vem tjänade mest i din kommun? Se hela tabellen" i kvällstidningarna?) Det vore så otroligt skönt att få slippa det där missnöjet. Jag tjänar 20 000kr/mån innan skatt, men väljer att lägga lite av de pengarna på ett bättre friluftskök eller liknande.

Sedan kanske just "häftigheten" spelar in. Folk blir fortfarande imponerade över äventyret vildmarken med slit och umbäranden. Fjällen ska inte kunna erövras av alla, det ska vara farligt där ute...

/Karolina som nu har en +-0 summa i ryggsäcken. Lättare "3 för 3" men lite lyxigare mat&runt-omkring-prylar.
 
En liten oskyldig fråga - när andra kommer med den typen av frågor och värderingar - är dom lättpackningskritiker då?


Uffe

PS
Lustigt att du väljer att lyfta fram tre traditionella utrustningsdetaljer (sovsäck i dun, cellplastligglagg och Hilleberg tält) som exempel på "osäker lättpackningsutrustning.
Nej fram med den hemsydda tarpen gjord av tandtråd och Icakassar så får du kanske lite reaktioner *ler*

Hehe, nej det var ju just det som var meningen, att visa att lättpackning varken är ultralätt (vilket min packning långt ifrån är) eller "osäker". Jag önskar att jag var en hejjare på att sy själv, men har tyvärr inte benägenheten att ha tålamod så det räcker :( Så att köpa har faktiskt funkat för mig. Låg tidigare på x antal kilo (typ 20), men har nu gått ner till runt 5, vilket jag inte ångrar.

// Jocke
 
Vad är det med "lättpackarna"?

Försöker de köpa sig en plats i framkant eller?

Material-utvecklingen går framåt och vad är 'nytt' med det,om 5 år kommer det nya att vara gammal skåpmat.Så har det alltid varit.Ny utrustning för varje tur.Prylhysteri...


peter
 
Vad är det med "lättpackarna"?

Försöker de köpa sig en plats i framkant eller?

Material-utvecklingen går framåt och vad är 'nytt' med det,om 5 år kommer det nya att vara gammal skåpmat.Så har det alltid varit.Ny utrustning för varje tur.Prylhysteri...


peter

Generalisering? Det finns alltid folk som köper nytt, oavsett om de är lättpackare eller "tyngre packare". Det handlar endast om att välja lätt utrustning vid ett köp.

Hur många köper ny bil varje år bara för att? Säkert ett fåtal.. hur många köper ny utrustning inför varje fjällvandring? Säkert ett större antal, men friluftsprylar är billigare än en bil också...

// Jocke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Lättpackningens historia Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lättpackningens historia? Lättpackning 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.