Antal punkter i spår och rutter

Fler waypoints

Det går att klämma in 1000 punkter i en Vista också. Fast det lär dröja några dagar till (minst) innan det kommer ut, för den enda stackarn på Garmin som jobbar med eTrex just nu har semester idag...

Anders
 
Nu har jag börjat få fram det jag sökte, Anders. Det är alltså programvaran som styr antal punkter mm.
Då blir min fråga, kommer man att uppdatera även eTrex Venture i den riktning som jag är ute efter?
 
En kombination

Det är naturligtvis programvaran som tillåter ett visst antal punkter. Men minnets storlek tillåter förstås inte miljontals med punkter, även om programmeraren skulle vilja.

Jag vet inte om en Venture har samma storlek på flashminnet som en Vista, men det är väl troligt. Då menar jag inte till kartor, för där har Venture bara 1 MB, utan det som används till firmware och waypoints, färdvägar osv.

Om vi antar att så är fallet borde en Venture faktiskt ha plats till ännu fler punkter än en Vista, eftersom Venture har färre finesser i övrigt. Dess firmware är antagligen lite mindre, på grund av det.

Däremot är det naturligtvis en marknadsmässig fråga också. Ska de låta alla modeller uppgraderas till så stort minne för färdvägar, eller låta det vara som det är nu? Nu är det ju bara toppmodellerna i eTrex resp. 72/76-serierna samt den nya Geko 201 som stöttar så många punkter.
För Garmin ligger det klart någon logik i att de dyraste och/eller nyaste modellerna innehåller störst och mest i största allmänhet.

Mitt tips är att sådana finesser, som kan implementeras bara genom att ändra i programvaran, lär vara sådant som man pytsar in efterhand som köpmotståndet ökar, när enheterna i fråga blir äldre och mer omoderna. Det är ju billigare att förlänga livet på en existerande enhet på det sättet, jämfört med att ta fram nya hårdvaruplattformar.

Anders
 
Jag accepterar att det finns en övre gräns på maskinerna, det måste finnas ett tak. Men det stör mig att man inte kan få bestämma själv. Det vore så mycket enklare att kunna välja "en rutt med många punkter(250)" Nu måste man göra 5 rutter för att få samma noggrannhet. Samma sak med spår, det skulle bli lite enklare om active log reducerades till 500 pkter. Då skulle man kunna spara till spår redan i GPSen och inte vara tvungen att tömma till PC,n och dela upp hela Active log i de olika spår man har och sedan reducera i PC'n och ladda tillbaks till GPS'en. Man blir så jäkla bekväm av sig med hjälpmedel, eller hur?
 
Dynamisk minneshantering

Det är helt riktigt.
Jag antar att den nuvarande lösningen är lika mycket marknadsmässigt betingad som tekniskt.
Det är ju lätt att skriva en specifikation på vad en enhet klarar, exempelvis 1000 waypoints, 20 rutter om max 125 punkter, aktiv färdlogg om 10000 punkter samt 10 sparade spår med 750 punkter.

Med din lösning blir det något i stil med: Max 5000 waypoints, max 5000 rutter, max 5000 waypoints i en rutt, max 30000 färdvägspunkter, fast inte allt samtidigt och allting beror på vartannat.

Det går naturligtvis att fixa, men det blir ju klurigare att skriva en specifikation som potentiella kunder kan jämföra med på det sättet.

Anders
 
Visst! Det blir "svårare" att jämföra, men användarvänligt. Sedan är det ju frågan hur man marknadsför finesserna. Vem skulle köpa en lastbil som kunde lasta max 10 kubik på flaket, men bara 10 lådor med 1 kubik i varje, inte 1 låda med 10 kubik.
Den som lever får se.
Bertil
 
Räkneövning

Jag kollade läget för en stund sedan. Med 1000 waypoints kan jag än så länge knöla in varenda svensk geocache i min Vista. Fast det dröjer väl inte så länge innan det inte räcker med dem heller. Men jag kan ju klart stryka de som jag redan har hittat! :)

Anders
 
Hoppsan!

Fick just höra att Garmin har gjort klart 3.02 till Vistan och släppt den för publicering, men den "försvann" i deras automatiska webpubliceringsprogram!!

Nu skulle de bara fixa till den igen, så att den kom ut. Håll ögonen öppna, så har ni snart 1000 waypoints i era Vistor, allihop.

Anders
 
Re: Förtydligande

Jag undrar samma sak som Anders, finns det inget sätt att göra Active Log till ett enda sparat spår i Mapsource? Vad jag förstår fick inte frågan något svar i tråden.

/Erik



apersson850; sa:
Jag skrev "sparar som ett namngivet spår i Vistan".
Då reduceras det ner till 750 punkter (max). Det är just det som tar tid.

När man sparat den aktiva loggen, som en massa korta spår, kan man i MapSource klippa och klistra ihop de olika delarna till ett längre spår. Fast det är långtråkigt om man har många spår.

Någon som vet något program som gör det automatiskt?
Kanske via exporterad textfil eller något sånt?

Anders
 
Fortfarande elände

Hej på er, första posten här, men jag har minsann bevakat er ett tag =)

Det har gått ett bra tag sedan tråden startades, men i skrivande stund så har min eTrex Vista C "bara" 10000 aktiva spårpunkter och 20 sparade spår a 500 punkter. Och fortfarande så tas både datum och tid från spårdatat när/om man nu skulle spara spåret i Vistan...
Och fortfarande slaktas långa spår till att bli bara 500 punkter.. *suck*
Min enda förhoppning är att ingen annan har mailat Garmin och påpekat att det faktiskt finns 24mbyte minne i burken och att iaf jag gärna skulle upplåta 1-5 meg för sparning av spårdata. Bara man fick valet.
Skickade ett mail till Garmin iaf och hoppas på underverk.
Ge mig en anledning till att dom inte, på den "toppmodell" som Vista C ändå är, skulle tillåta fler spårpunkter! För hur svårt kan det vara?
 
Som de har lagt upp strukturen på den enheten nu, används ett separat 32 MB chip till kartor (grundkarta och dina kartor). Ett 2 MB chip används till firmware och waypoints osv. Det är förmodligen därför som en Vista C klarar färre punkter i sparade spår än den gamla Vista gör. Den nya har ju fler funktioner i firmware.

Vid närmare eftertanke har jag inte kollat om firmware och waypoints finns i ett 2 MB chip i Vista C, men det är så i Vista, i alla fall.

Anders
 
Okej men...

Det måste ju vara möjligt för Vista C att skriva data till kartminnet, för annars hade ju knappast kartorna hamnat där... Så att man valt att knöka ihop både fw, waypoints och spårdata i ett (tror vi) 2mbyte-chip är väl en trist designgrej. Eller nåt.
Alltså, det borde ju inte finnas några fysiska hinder att välja att spara spårdata och waypoints i kartminnet istället för på 2m-chippet. Har programerat lite elektronik och i min värld så tar det inte så lång tid att knåpa ihop en sån funktion, bara viljan fanns...
Alla Garmin-ägare som vill ha fler waypoints och mer plats för spårdata uppmanas att maila Garmin på fläcken! =)

Det får mig också att fundera på varför jag trots sökande på nätet inte har hittat nån som modifierar Garmins fw för att få bättre funktionalitet. Men GPS är väl en för smal grej kanske. Fler som har X-box...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haraldn Antal punkter med olika inställningar på loggen Navigering 2
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
carpe.diem Antal tecken för att namnge en waypoint i en gps? Navigering 5
PR Antal proximity waypoints i Garmin 7X? Navigering 2
bwho Max antal spårpunkter Navigering 6
Grusbus SP eller GPS V. Antal turns? Navigering 37
lipstick 60csx 50 punkter/rutt Navigering 6
chuck Hur många punkter / MB? Navigering 1
jonasolof Två punkter kända, hur få fram mellanliggande? Navigering 21
gunman69 Points-of-interests för svenska punkter Navigering 4
Enicar Finns det koordinatangivna punkter/platser i Stockholm Navigering 10
maskon App för att följa spår Navigering 3
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
majjen Visa spår? Navigering 3
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
Fjällkjell Konvertera ett spår Navigering 3
majjen Redigera spår? Navigering 9
EvaR Gå sparade spår? Navigering 10
sih Spår från telefon->dropbox->kartprogram (arcgis explorer) Navigering 4
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
thureb Spår från smartphone till skridskonätet Navigering 0
salgo60 GPS spår Iphone 4 vs 4S Navigering 3
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
pal2 Nätkarta med möjlighet att se spår? Navigering 4
ADV-Hampe Farbara spår Kola att dela med sig av? Navigering 5
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
Kaj Yak Spår kortas när de förs över till GPS Navigering 1
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
zetec Dela med sig av spår Navigering 11
Jonas.O Geotagga bilder utifrån GPX spår? Navigering 7
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
Ehrsa ändra färg på "rutt-spår"? Navigering 6
xyz123 Sparade spår - GSP60CSx Navigering 5
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
Gitsan ställa in meter som avstång på spår Navigering 2
aik_putte Följa GPS spår direkt i datorn Navigering 8
Glidern Ta bort spår på Colorado Navigering 7
BadCash Skapa gräns/synligt spår? Navigering 11
ChrisL Beräkna hastigheter spår Legend Navigering 6
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Ehrsa Mystiskt GPS-spår 18 april 2005.. Navigering 11
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
trebh Mapsource+spår Navigering 12
karl-petter Program för att samla in GPS spår på mobiler Navigering 0
perdans USB eller seriell port för överföring av rutter/spår ? Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.