Antal punkter i spår och rutter

Är det program eller minne som avgör hur många punkter det är i ett spår eller rutt? Det är väl både delar, men i grunden är det väl programmet. Jag hade tråden uppe i höstas men vill skriva igen. Jag tycker att antalet punkter i spår och rutt är för litet. Jag använder min Garmin Venture på skoterturer och det blir svårt att göra rutter på skoterleder med bara 50 punkter/rutt. Det går också ganska fort att fylla active log vid turer på 10-15 mil.
ActiveLog rymmer ju ca 2000 punkter. Om man sparar som spår reduceras antalet punkter till runt 200 för att man skall kunna spara 10 spår. Om man sedan vill navigera efter spåret så reduceras det igen till 50 punkter. Det skall vara raka leder för att man inte skall gena 100-tals meter då. Jag skulle gärna se att man kunde välja själv. Om jag vill lagra 5 spår så kunde varja spår ha 400 punkter i stället och likadant med rutterna.
 
Olika modeller

I en Vista lagras 3000 punkter i det aktiva spåret. Men det reduceras ner till max 250 om man sparar spåret, samt till max 50 om man ska göra en rutt av det. Än så länge, vill säga. Geko 201 klarar 10000 punkter i aktiva spåret, 750 i ett sparat spår och 125 waypoints i en rutt. En väsentlig förbättring, med andra ord.

Denna förbättring lär dyka upp i andra modeller också, vad det lider, där förutsättningar i form av tillräckligt minne finns, vill säga.

Anders
 
Re: Olika modeller

apersson850; sa:
I en Vista lagras 3000 punkter i det aktiva spåret. Men det reduceras ner till max 250 om man sparar spåret, samt till max 50 om man ska göra en rutt av det. Än så länge, vill säga. Geko 201 klarar 10000 punkter i aktiva spåret, 750 i ett sparat spår och 125 waypoints i en rutt. En väsentlig förbättring, med andra ord.

Denna förbättring lär dyka upp i andra modeller också, vad det lider, där förutsättningar i form av tillräckligt minne finns, vill säga.

Anders

Det kom nog snabbare än du trodde..

Changes made from version 2.50 to 3.01 Beta:

* Increased active track to 10,000 points.
* Added option on map setup page to specify the number of track points to plot. The most recent points will be plotted up to the specified number, not exceeding the size of the track log.
* Increased the number of saved track points to 750 per saved track.
* Increased the number of waypoints per route to 125.
 
Inofficiell

Jag trodde inte, jag visste, för jag har haft den versionen ett tag, men det var inte släppt officiellt förrän CES startat i Las Vegas. Den stackars kille, som nu är den enda på Garmin som fixar saker till alla eTrex och till 76 (72) serien, ville inte ha in en massa frågor och kommentarer om en ny utgåva av firmware innan mässan var avklarad.
Men i och med att Garmin redan släppt ut sådan info om den nya Geko, kunde jag ju antyda lite...

Anders
 
Sparas date/time?

Anders,

Jag har inte kört 3.01 beta än till min Vista.
De nya track och route funktionerna ser dock mycket bra ut!

Hur är det med date&time, sparas den informationen också i "Saved Tracks"?
De vore ett jättelyft.

Mvh
Patrik
 
Re: Sparas date/time?

erapcla; sa:
Anders,

Jag har inte kört 3.01 beta än till min Vista.
Hur är det med date&time, sparas den informationen också i "Saved Tracks"?
Tror jag inte. Det är samma som tidigare, så vitt jag har förstått. Ska kolla för säkerhets skull.

Anders
 
Evig tid

En sak är i alla fall säker. Det tar en evig tid att hantera spårloggen, när den blir full.
Min är full till 95% nu. Då tar det ungefär 10 minuter att föra över loggen (inklusive 10 sparade spår) till MapSource. Dessutom tog det Vistan två och en halv minut att grunna ut vilka delar av det aktiva spåret som den skulle erbjuda att spara. Själva sparandet, alltså reducering från 9500 till 750 punkter tog - ja, jag vet inte, men det var klart när jag ätit lunch...

Så, nu är den färdig. Den information som finns i de sparade spåren är likadan som tidigare. Men å andra sidan behöver du ju inte spara lika ofta, så sannolikheten att du kan ha alla dina irrfärder med dig hem i det aktiva spåret ökar ju väsentligt. Med en punkt var 20:e meter klarar den nu 200 km, vilket är en ganska rejäl promenad.

Anders
 
Kortare tid

Jag jämförde att spara hela den 10000 punkter stora spårloggen (jo, jag har lyckats fylla den nu) som ett namngivet spår i Vistan. Det går nästan exakt dubbelt så snabbt med GPS från, jämfört med GPS och Egnos till. GPS utan Egnos ligger där emellan, fast inte så mycket snabbare än med Egnos.

Alltså, vill du ha bättre sprutt på spårhanteringen, stäng av GPS just då.
Detta hjälper naturligtvis inte mycket på överföringen till datorn, där den valda hastigheten sätter begränsningarna.

Anders
 
Re: Kortare tid

>>Jag jämförde att spara hela den 10000 punkter stora >>spårloggen (jo, jag har lyckats fylla den nu) som >>ett namngivet spår i Vistan. Det går nästan exakt

Hmm när jag läser detta så förstår jag inte riktigt. Reduceras inte antalet punkter när man sparar dem?? Eller kan man spara ett spår med 10000 punkter? Trodde de reducerades till 750?

Om detta inte är möjligt så har jag en fråga till, säg att jag fyller hela trackminnet (10000 p). Om jag sedan öppnar detta i Mapsource så blir det ju en himla massa tracks som är jättekorta. Går det göra om dem till en trackfil??

Lite rörigt kanske men hoppas ni förstår, säg till annars så förtydligar jag mig.

Uffe
 
Förtydligande

Jag skrev "sparar som ett namngivet spår i Vistan".
Då reduceras det ner till 750 punkter (max). Det är just det som tar tid.

När man sparat den aktiva loggen, som en massa korta spår, kan man i MapSource klippa och klistra ihop de olika delarna till ett längre spår. Fast det är långtråkigt om man har många spår.

Någon som vet något program som gör det automatiskt?
Kanske via exporterad textfil eller något sånt?

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
haraldn Antal punkter med olika inställningar på loggen Navigering 2
Fredde77 Skapa rutt av ett antal waypoints Navigering 1
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
carpe.diem Antal tecken för att namnge en waypoint i en gps? Navigering 5
PR Antal proximity waypoints i Garmin 7X? Navigering 2
bwho Max antal spårpunkter Navigering 6
Grusbus SP eller GPS V. Antal turns? Navigering 37
lipstick 60csx 50 punkter/rutt Navigering 6
chuck Hur många punkter / MB? Navigering 1
jonasolof Två punkter kända, hur få fram mellanliggande? Navigering 21
gunman69 Points-of-interests för svenska punkter Navigering 4
Enicar Finns det koordinatangivna punkter/platser i Stockholm Navigering 10
maskon App för att följa spår Navigering 3
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
BTLulle Stänga av spår eTrex® Touch 35 Navigering 5
majjen Visa spår? Navigering 3
thureb Går det att sända spår med Blue Tooth från Garmin Oregon 700 Navigering 0
Fjällkjell Konvertera ett spår Navigering 3
majjen Redigera spår? Navigering 9
EvaR Gå sparade spår? Navigering 10
sih Spår från telefon->dropbox->kartprogram (arcgis explorer) Navigering 4
niklaz Någon som har GPS-spår för Kungsleden? (till STF) Navigering 18
Tapio_ut Två frågor angående Google Drive/Mina spår: visning online, och roaming med samma. Navigering 5
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
thureb Spår från smartphone till skridskonätet Navigering 0
salgo60 GPS spår Iphone 4 vs 4S Navigering 3
niking Spår som ritöverlägg i Kartex Navigering 6
pal2 Nätkarta med möjlighet att se spår? Navigering 4
ADV-Hampe Farbara spår Kola att dela med sig av? Navigering 5
elakasmen Överföra och spara flera spår till gps från mapsource? Navigering 3
Kaj Yak Spår kortas när de förs över till GPS Navigering 1
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
zetec Dela med sig av spår Navigering 11
Jonas.O Geotagga bilder utifrån GPX spår? Navigering 7
Joakim.e Ladda in waypoints och spår i Google Maps/Earth Navigering 8
Ehrsa ändra färg på "rutt-spår"? Navigering 6
xyz123 Sparade spår - GSP60CSx Navigering 5
erikis Överföra spår till MapSource Navigering 3
Gitsan ställa in meter som avstång på spår Navigering 2
aik_putte Följa GPS spår direkt i datorn Navigering 8
Glidern Ta bort spår på Colorado Navigering 7
BadCash Skapa gräns/synligt spår? Navigering 11
ChrisL Beräkna hastigheter spår Legend Navigering 6
Mija F Garmin Colorado 300 och spara spår Navigering 3
Ehrsa Mystiskt GPS-spår 18 april 2005.. Navigering 11
thureb Tillbaka längs ett slingrande spår i eTrex Vista HCx Navigering 5
trebh Mapsource+spår Navigering 12
karl-petter Program för att samla in GPS spår på mobiler Navigering 0
perdans USB eller seriell port för överföring av rutter/spår ? Navigering 10

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...