Ansvar

Efter en lite händelse i morse ställer jag frågan efter funderat på vägen till jobbet.

Jag cyklar på en gata och har bilar parkerade på höger sida på gatan. En bildörr öppnas av typ ung kvinna med barn som skall till dagis = stirriga ögon. Jag var nära köra in i bildörren. Vem har ansvaret om det blev en olycka? Nu kunde jag köra snabbt ut i gatan men kunde ex ha krockat med en bil där.
 
Trafikförordningen, 3 kap 50 §:

"Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår"

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

I media brukar de dock ofta ha den motsatta synen på saken:

https://www.cyklistbloggen.se/2017/04/cyklist-korde-in-i-bildorr-igen/

https://www.google.com/search?hl=en..._occt=any&safe=images&as_filetype=&as_rights=
 
Bilföraren! Föraren har (tror jag) även ansvaret för passagerare som öppnar dörren så eventuella medtrafikanter kan komma till skada.
Men av ren självbevarelsedrift brukar jag sänka hastigheten och ha båda händerna på bromsarna när jag cyklar där hinder plötsligt kan dyka upp.
 
Bilföraren har ansvaret. Det verkar dock närmast omöjligt att få en åklagare att ens ta upp ett sådant ärende, eftersom "uppsåt" saknas så blir det inget straff att tala om. Lärde alla föräldrar och bilskola ut att dörren ska öppnas med höger hand vore mycket vunnet. Då vrider man kroppen och får mycket bättre sikt bakåt innan man öppnat dörren.
 
Det finns olika aspekter av ansvar att ha i åtanke.

Först och främst när det gäller straffansvar (dvs behöva skaka galler, böta eller liknande) så är det som det skrivits förarens ansvar. Det som nämns om uppsåt här behöver iofs inte stämma, men andra anledningar till att åklagare inte tar upp det kan ju vara bevisfrågan också. Det kan vara svårt att hävda uppsåt från förarens sida om passagerare öppnar dörren, men när det gäller föraren själv blir det enklare.

Sen har vi ju det skadeståndsrättsliga ansvaret och där är trafikskadelagen fullständigt klar. Det är föraren och ägaren som är solidariskt ansvariga (via sin trafikförsäkring) gentemot försäkrings-opliktiga traffikanter. Det här ansvaret torde vara långt mycket enklare att utkräva eftersom det knappast kan vara tvistligt de grundläggande förutsättningarna (du och bilen var inblandad och någon skadade sig). De kan iofs köra ett regressmål mot cyklisten ifall de anser att cyklisten har varit vållande, men då är rollerna lite ombytta (och jag har svårt att se att bilisten skulle kunna få rätt i ett sådant fall).

Sen har vi ju det här med vem som får ont i huvudet - ja det är ju cyklisten aldeles oavsett.

Sen är det ju lite det hur man agerar i en sådan situation. Då kan man ju olyckas med tredje part och jag vet inte hur det ser ut med ansvarsfrågan i sådana fall - det är ju iaf orimligt att man skall hålla tredje part ansvarig för att man olyckas med honom.
 
....

Sen har vi ju det här med vem som får ont i huvudet - ja det är ju cyklisten aldeles oavsett.

Sen är det ju lite det hur man agerar i en sådan situation. Då kan man ju olyckas med tredje part och jag vet inte hur det ser ut med ansvarsfrågan i sådana fall - det är ju iaf orimligt att man skall hålla tredje part ansvarig för att man olyckas med honom.

Lite oklart vad 3:e part är här? Tänker du på när cyklisten ger igen så att bilisten också får lika ont i huvudet?
 

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Lite oklart vad 3:e part är här? Tänker du på när cyklisten ger igen så att bilisten också får lika ont i huvudet?

T.ex vid OPs farhågor:

"Vem har ansvaret om det blev en olycka? Nu kunde jag köra snabbt ut i gatan men kunde ex ha krockat med en bil där."

Den andra bilen han kunde ha krockat med där.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips