Ansiktsmask?

Skulle behöva en vindtät ansiktsmask för kalla o blåsiga förhållande. Är det någon som vet var man kan få tag i nån bra med hål för näsa/mun samt som håller tätt uppåt mot ögonen så man slipper imma? Eller kanske nån som har mönster för att sy en egen?
 
OutdorrDesigns har en vindtät balaclava i Gore Windstopper med hål för munnen. windibalaclava heter modellen och ligger kring 3-400kr om jag itne minns fel.

windibala.gif

Länk
 
Det är nog svårt att hitta en mask som håller helt tätt upp mot ögonen, men jag uppfattar det så att du vill undvika imma i glasögonen. Bästa sättet att fixa detta är att se till att utandningsluften inte behöver gå uppåt. Mitt förslag är att du skaffar en neoprenemask, dessa har alltid håk för näsa och mun. Jag själv föredrar Prolines mask som har en typ av neoprene som andas, bra om du ska ha på masken under längre perioder. Specificera gärna dina önskemål mer så kanske jag kan hjälpa dej, själv har jag stor erfarenhet av olika typer av masker och balaclavor.
 
Har använt Gators face mask ganska mycket, den verkar snarlik den som fins på Northstars hemsida

http://www.rangerjoes.com/gatorface-mask-black-pi-41.html

Gators sluter ganska tätt och man slipper oftast imma, har man som jag vanliga glasögon under skidglasögonen så immar det lättare men med endast skidbrillor så är det välldigt sällan. Neoprenet töjer sig lite så skaffa hällre en som är lite för liten än lite för stor.

En nackdel är att masken tar tid att torka, efter att man har haft på sig masken ett tag så blir den blöt och slemmig runt mundelen och förblir oftast så under hela turen. När man inte har den på sig får man ha den på magen för att den inte skall frysa. Vid extremt kallt väder så kan den frysa fast i ansiktet på en, under sånna omständigheter har jag använt balaclava i tunn ulfrotté under och det funkar bra, förutom att glasögonen immar, men jag slipper frostbites...
 
Jag ska till Denali i maj med kyla o vind, har provat den face mask som getout.se har men där verkar hålet för näsan vara för litet så utandningsluften sipprar uppåt o immar igen glasögonen. Vart kan man få tag i prolines face mask? Vet att OR har en en windstopper balaclava med hål för näsa o nät för munnen ungefär som neoprenmaskerna verkar ha. Är det nåt tror ni?
 
Jag har funderat lite till på hur du kan lösa ditt maskproblem och jag kan efter egen erfarenhet rekommendera dej denna lösning för maximal komfort och skydd

Innerst ullfrottebalaclava 200g
Utanpå 3 håls ullbalacava köps tex från http://www.grangerscampingworld.com.au/default.htm
Dom flesta 3 håls balaclavorna är ju av acryl, altså inte speciellt seriösa, men jag har köpt ifrån ovanstående och deras är väldigt bra
Ytterst prolines floprene(andasneoprene)facemask
Fördelen med en 3 hålsbalaclava innanför masken är att du får ett mellanrum mellan mun och masken vilket gör att du inte besväras av isbildning vid andningshålen eller att du kommer i kontakt med det ev "slem" som kan bildas där om du bär mask under längre tid och vid ansträngning.Dessutom bildar 3 håls balaclavan en bariär som stoppar ev utandningsluft att smita upp mot ögonen, dvs orsaka imma, skillnaden är helt märkbar.
 
Sy själv!

Orkade inte läsa alla inlägg men jag har ett egenhändigt gjort mönster kopierat från en grym iprenmask jag hittade i Val dÌsère när jag var där.
Skickar gärna mönstret till dig.

Mvh Ingela
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Arctic Fox Ansiktsmask. Kläder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.