Anpassa en gammal MTB till krig

Hej!
Har äntligen fått tag i en gammal MTB Cycle Pro Trail med stålram, min plan är att bygga om den för tuff långfärdscykling med tung packning på dåliga vägar ute i världen. Föredrar lätt mekat och tåligt framför senaste och lättaste komponenterna. Så utsidare vad har ni för roliga förslag?
 

Bilagor

  • cykel2.jpg
    cykel2.jpg
    282.8 KB · Visningar: 3,054
Det du borde satsa på om det skall vara "fail safe" är i huvudsak ett enkelt växelsystem, eller inget sådant alls. Reservdelar för bromsar kan du ha med dig i väskan.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Ska du lasta tungt tror jag pakethållaren kommer att ge med sig hyggligt snabbt. Vobblar du lite och kör på ojämn väg kommer fälgarna nog att skeva.
Vore det inte billigare att köpa en riktigt gammal gedigen kron-cykel som är gjord för just det de efterfrågar. Som bonus får du bra kullager - trampar du lite rejält på förmidagen så rullar den nästan hela eftermidagen :)
Stora lårmuskler är en positiv bi-effekt på nämda cykel.

/Patrik, som på sin pendlarcykel förstört/nött ut trampor, fälgar, bakaxel, bakgaffel (lodräta delen av ramen), flaskhållare, lysen och växelreglage utöver rena slitdelar som vajer, bromsklotsar, kedja, drev, däck&slang och då lastar jag med 90kg mig själv och kankse 10kg kläder och datorväska normalt
 
Antar att budgeten är begränsad? Bättre pakethållare är nog ändå ett krav för ok packväskor. Se till att inte hälarna tar i väskorna, mtb har ofta kortare kedjestag. Byta gaffel till en med lowriderfästen för bättre viktfördelnlng? Kolla så hjulen inte är dåliga redan - ekerspänning, skevhet, rundhet samt att fälgsidorna inte är sönderbromsade.

Googla sedan "Tuva cyklar långt", läs och ge dig av. ;)
 
hm så om jag förstått er rätt borde jag byta ut:
-Pakethållare
-fälgar
-växlar
Något mer?

Just nu sitter det cantileverbromsar på den vilket ska bytas ut till v-bromsar likaså växelreglage och bromshandtag. Växlarna 7 SIS shimano vet jag inget om men dem ser ut att vara lätt mekade och tåliga, nån som vet?

Fälgarna tänkte jag byta ut till dubbelbottnade anpassade för hårdare MTB cykling. Styret och styrstammen blir något mer flexibelt så att jag kan variera greppet och höjden enkelt. Pakethållare både fram och bak i stål, blir troligtvis och få någon bekant att svetsa ihop det.

Stora frågetecknet just nu är vevlagret och naven, vad ska jag tänka på? Har cyklat på en cycel pro annan modell över tusen mil, ramen är ypperlig kvalitet på och därav är jag beredd att lägga ner tid och energi på detta projekt.

Budgeten finns där men spenderas hellre på roligare saker under resans gång och helst inte på en kron-cykel, tyvärr Patrik ;)
 

HasseQ

Temp. avstängd
Kul projekt !
Jag skulle köpa några nya mycket robusta hjul - (ev med navdynamo fram och laddare), bockstyre eftersom jag gillar det, kanske styränds-reglage för växlar (friktion istället för fasta lägen), troligtvis ny drivlina - vevparti, bakväxel, krans, kedja. Så lätta växlar som möjligt. Nya proffsiga pakethållare fram och bak.
 
hm så om jag förstått er rätt borde jag byta ut:
-Pakethållare
-fälgar
-växlar
Något mer?

Just nu sitter det cantileverbromsar på den vilket ska bytas ut till v-bromsar likaså växelreglage och bromshandtag. Växlarna 7 SIS shimano vet jag inget om men dem ser ut att vara lätt mekade och tåliga, nån som vet?

Fälgarna tänkte jag byta ut till dubbelbottnade anpassade för hårdare MTB cykling. Styret och styrstammen blir något mer flexibelt så att jag kan variera greppet och höjden enkelt. Pakethållare både fram och bak i stål, blir troligtvis och få någon bekant att svetsa ihop det.

Stora frågetecknet just nu är vevlagret och naven, vad ska jag tänka på? Har cyklat på en cycel pro annan modell över tusen mil, ramen är ypperlig kvalitet på och därav är jag beredd att lägga ner tid och energi på detta projekt.

Budgeten finns där men spenderas hellre på roligare saker under resans gång och helst inte på en kron-cykel, tyvärr Patrik ;)
...

Vevan är A och O.. En glappande vev är det jävligaste jag vet... Där får du inte spara.
 
Vevlagret är det sista jag kommer att spara in på;) Idag har jag bra framväskor ifrån vaude blir dock att byta ut de bakre biltemaväskorna..

Har räknat lite på vad allt skulle kosta och kommit fram till att delarna går på under 2500 kr med bakre ORTLIEB väskor ifrån Tyskland. Cykeln fick jag för 400kr så en långfärdscykel under 3000 kr är inte illa pinkat!
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips