• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Anna Lindh

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det jag har reagerat på är våldet som drabbade Anna Lind är samma våld som drabbar många andra i vårt samhälle. Men så fort det är en politiker så är det ett hot mot vår demokrati o.s.v, Men som vanlig människa så är det inte din demokratiska rättighet att kunna gå vart du vill eller göra vad du vill? Nej är du tjej så ska sdu tänka på att inte dricka eller klär dig utamanande. Eller om du är en kille mellan 18-35 så ska du helst sitta inomhus och inte röra dig i centrum efter 12 på natten.

Visst är det synd om hennes familj men som jag ser det så har poltikerna själva sett till att samhället har blivit så som det är nu.
 
Aardwolf; sa:
Anna Lindh är bara ett av offren för våldet av idag. vad är det som gör henne så speciell????
Är inte femåringen i Arvika värd att minnas och sörja eller Nathalie i Sundsvall

Det är många offer för ett meningslöst våld som tyvärr försvinner. Att Anna Lindhs mycket tragiska bortgång får sådant utrymme i media beror naturligtvis på att hon var en offentlig person. En medlem av vårt lands regering.

Attentatet mot henne blir ju, förutom en stor personlig tragedi för hennes närmaste, också ett angrepp mot svenska folket och vår demokrati. Det känns fruktansvärt att följa rapporteringen kring dådet. Att se en otroligt tagen statsminister i TV igår var oerhört gripande.

Jag vill på intet sätt föringa andra offer för meningslöst våld, ex. den 5-åriga flickan i Arvika eller den 16-åriga flickan i Sundsvall, men de berör inte folket på samma sätt. De var inte våra representanter. Det tror jag är en anledning till att deras tragiska bortgångar har "försvunnit".

Jag tycker att vi svenskar nu måste hedra Anna Lindhs minne och gå till röstlokalerna på söndag och lägga vår röst på det alternativ vi mest tror på. Oavsett om det är Ja eller Nej. Det blir då en manifestation för demokratin och mot våldet. Vi måste visa att vi inte viker oss.

Vila i frid Anna, Nathalie och den 5-åriga lilla flickan. Våra tankar finns hos er och alla andra mer eller mindre anonyma offer och deras familjer.

Mia
[Ändrat av Jakan 2003-09-12 kl 23:18]
 
Jakan; sa:
Aardwolf; sa:
Anna Lindh är bara ett av offren för våldet av idag. vad är det som gör henne så speciell????
Är inte femåringen i Arvika värd att minnas och sörja eller Nathalie i Sundsvall

...

Jag vill på intet sätt föringa andra offer för meningslöst våld, ex. den 5-åriga flickan i Arvika eller den 16-åriga flickan i Sundsvall, men de berör inte folket på samma sätt. De var inte våra representanter. Det tror jag är en anledning till att deras tragiska bortgångar har "försvunnit".

...

Mia
[Ändrat av Jakan 2003-09-12 kl 23:18]

Är det verkligen så självklart att något skulle blivit bättre av en större uppmärksamhet kring tragedin i Arvika?
Jag måste säga att mediabevakningen kring grova våldsbrott gör mig lätt illamående. Kan inte de anhöriga få sörja i fred utan att belägras av kameror och mikrofoner? Är vår rätt till "nyheter" mer värd än deras rätt att få vara i fred?
 
Vad demokrati är

Visst är det synd om hennes familj men som jag ser det så har poltikerna själva sett till att samhället har blivit så som det är nu.

Sverige är en demokrati och i vårt land som i alla andra demokratiska länder så är politikerna valda av folket och kan avsättas eller återväljas vid varje mandatperiods slut.

Av detta följer att politikerna inte sett till att skapa det samhälle som vi nu ser, det har vi alla gjort.

Det har skett genom medborgarnas oförmåga att reagera på vad som är rätt och vad som är fel, det är ju så jobbigt att engagera sig. Och nå'n kan ju tycka att jag har åsikter som inte passar in i det för tillfället opportuna, etc.

Som röstberättigad medborgare så är jag glad över att det finns människor som engagerar sig politiskt och än gladare blir jag av de som gör detta utan att vaja som ett rö i vinden utan står för en fast linje, åsikter på en humanistisk grundsyn, tror på alla människors lika värde, inte räds att tillåta brytning och samspel mellan olika kulturer.

Sådan var Anna Lindh som politiker och därför är mordet på henne inte bara ett våldsdåd mot en människa det är också ett dåd mot demokratin, mot toleransen för olika kulturer, mot en förebild för kvinnors rätt till makt etc.

Och Krister Kristensson dina inlägg är trångsynta, för att inte säga direkt korkade.
[Ändrat av klippen 2003-09-15 kl 21:59]
 
Re: aldrig skadat

Kvarneberg; sa:
En martyr har väl aldrig skadat en nation?
Alla älskar nämligen en död person.

Lite cyniskt, men på många sätt sant.

Jag upplever Anna Lindhs bortgång som oerhört tragisk och jag tillhör väl en av dem som hade lite svårt att hålla tårarna tillbaka.

Men, faktum är att jag inte ägnade henne mycket tankar eller hade någon närmare relation till henne förrän efter hennes bortgång.

Anna Lindh var en mycket kompetent politiker, en person som betydde oerhört mycket för Sverige och för världens uppfattning av oss som land. Dådet är en tragedi, inte bara för hennes familj utan också för vårt land och på många sätt för demokratin.

Att polisen ännu inte lyckats gripa mördaren är, oavsett hinder och svårigheter skamligt. Polismakten måste, med Plamemordet i minnet, alltid stå beredda att skydda de som representerar demokratin. I det här fallet kanske det viktigaste är att gripa mördaren, ett dåd av den här typen är mycket svårt att förhindra. Troligen hade det skett även om hon haft en stor vaktstyrka kring sej.

P.s. Jag röstar på Moderaterna.
 
till tigertamjaren

Hej, är du en sån som gråter för en politker och inte för alla andra som dör en orättvis död i sverige. Det värsta jag har sett den senaste veckar är Mona Sahlins krokodiltårar. Alla liv skall värderas lika kändis eller inte, om det är någon vi känner blir detta svårare och om det är någon vi älskar än värre...

"Men hon var ju så bra, bu hu bu hu!" skärp dig!!!
Palme blev martyr och frågan är om Anna skulle bli den hon blev utan hans martyrskap?
 
Re: till tigertamjaren

Kvarneberg; sa:
Hej, är du en sån som gråter för en politker och inte för alla andra som dör en orättvis död i sverige. Det värsta jag har sett den senaste veckar är Mona Sahlins krokodiltårar. Alla liv skall värderas lika kändis eller inte, om det är någon vi känner blir detta svårare och om det är någon vi älskar än värre...

"Men hon var ju så bra, bu hu bu hu!" skärp dig!!!
Palme blev martyr och frågan är om Anna skulle bli den hon blev utan hans martyrskap?
Jag är inte tigertamjaren, men svarar ändå. Alla liv ska värderas lika. Men om du betänker konsekvenserna för samhällsutvecklingen i stort vid ett vanligt vidrigt mord respektive ett ministermord, så kanske du känner anledning att skärpa dig. Morden är lika vidriga, men konsekvenserna av morden skiljer sig åt.

Raskesven
 
Re: till tigertamjaren

Kvarneberg; sa:
Hej, är du en sån som gråter för en politker och inte för alla andra som dör en orättvis död i sverige. Det värsta jag har sett den senaste veckar är Mona Sahlins krokodiltårar. Alla liv skall värderas lika kändis eller inte, om det är någon vi känner blir detta svårare och om det är någon vi älskar än värre...

Äh, jaha, så du tycker att det är underligt att Mona Sahlin gråter över sin nära väns död?? Vem skall hon annars gråta över? Hur tror du att det känns när media bombarderar en med frågor om en nära väns död och man vet att man inte kan komma undad pga det jobb man har!? Lite mänsklighet skulle inte skada tycker jag, världen måste inte vara en kall och okänslig plats!

Man kan inte heller jämföra det här med "vem som helsts" bortgång med tanke på att man inte har någon relation till en ickekändis. Det är en naturlig och högst mänsklig reaktion att sörja en känd persons bortgång, särskilt om personen är omtyckt och aktad!

Allt snack om att det skulle vara fel eller löjligt att sörja en känd person håller inte. Människor har ett behov av att identifiera sej med andra människor, att ingå i ett kollektiv. När en känd person, som man kan identifiera sej med, blir utsatt för ett brutalt mord. Upplever man en kollektiv sorg, en reaktion som för människor närmare varandra.
 
Re: till tigertamjaren

Kvarneberg; sa:
Hej, är du en sån som gråter för en politker och inte för alla andra som dör en orättvis död i sverige. Det värsta jag har sett den senaste veckar är Mona Sahlins krokodiltårar. Alla liv skall värderas lika kändis eller inte, om det är någon vi känner blir detta svårare och om det är någon vi älskar än värre...

"Men hon var ju så bra, bu hu bu hu!" skärp dig!!!
Palme blev martyr och frågan är om Anna skulle bli den hon blev utan hans martyrskap?

Väx upp för fán!

/ G
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.