Anjan/Nallo 2 el 3 (ej GT)

Hej

Jag står I tankarna att köpa ett Anjan (ej GT) men tvekar mellan ett 2 eller 3, tältet kommer användas I skogslandskap men även till fjälls. När jag hört omdömen har jag förstått att det skulle fungera bra så länge man inte tältar på de mest utsatta punkterna utan letar lite skydd :)

Min fråga är I huvudsak ska jag välja en 2 eller 3:a, brukar inte gå själv utan alltid ha med mig en partner. Det skall fungera för 2 vuxna, här låter ju 2:an bra men jag vill inte heller att det ska kännas som man ligger på varandra ifall men vädret skiter sig och man får stanna ett dygn extra. Vad hade ni gjort ?

Vill ha så lätt som möjligt men inte riskera hamna I ett ofrivilligt kramkalas pga utrymme :p

Hade samma funderingar nör jag valde mitt fjällräven. Vi är alltid två pers (sambo) och jag valde till slut 3pers.
6hg mer att bära men det ångrar jag inte. Den boytan är guld värd för oss när vädret är kass och man som vi kanske vill bo en natt extra och vara i tältet under dagen en stor del. En tarp hjälpte till förr under den tiden vi hade mindre tält men då blir vikten högre och mer grejor att fixa och kånka på.
Köp du dig ett Anjan 3
Lycka till!

//Thomas

..sent using tapatalk

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Givet att du vill ha så lätt som möjligt; 2 om tältet ska delas med familjemedlem, 3 annars. Så hade jag gjort (om det gäller ett tält som inte ska användas på vintern).

Tack för synpunkterna

Det kommer att användas från midsommar fram till mitten av September, är det någon som har ett Anjan/Nallo 2 som kan ge input om det är preeecis för 2 personer eller om det känns okej att slappa I en dag om behov finns.

:)

Ganska rymligt

Hejsan,

Jag har ett Anjan 2 och upplever det som ganska rymligt. Kollar man in måtten så är ju Anjan 3 bara 30 cm bredare än Anjan 2, så det är ganska liten skillnad mellan tälten. Fast det medför ju å andra sidan att skillnaden i vikt är ganska liten den med, bara 200 gram.

Så jag hade tveklöst valt 2:an

/ Stefan

Varför inte GT?

Har ett Nallo 2GT som jag är väldigt nöjd med. Gott om utrymme för mig och min fru i innertältet och dessutom fördelen av den stora absiden för packning och även matlagning vid dåligt väder.
Och 2GT är bara 2 hg tyngre än Anjan/Nallo 3.

/Thor

Nallo 2 för 2

Jag har ett Nallo 2 (äldre modellen) och vi har t.o.m sovit tre personer i den, men det blev något trångt måste medges. För två personer är det gott om plats. Ryggsäckarna får plats i absiden på varsin sida om öppningen.

För mig är det en gåta hur man kan påstå att det inte är så stor skillnad mellan exempelvis Anjan 2 och 3, och jag har jämfört dem sida vid sida. Därmed inte sagt att valet är lätt för alla väger vi ju våra kriterier olika. Personligen tycker jag valet är lätt om man planerar att vara två. Man får så mycket mer utrymme i alla riktningar i Anjan 3 och 2hg skillnad är försvinnande lite.

Det bästa kanske är att plocka hem båda från en sida med öppet köp och jämföra? En snygg upp och nedpackning inomhus bara så blir det inga problem med returen.

Hej och tack för alla svar.

Efter endel funderande fram o tillbaka så blev det ett Anjan 2, risken finns att man velar av och det finns andra frågor som också behöver hanteras :). Har tillgång till ett Nallo 3GT så det var nog det som gjorde att i de fall jag känner för extra utrymme så tar jag det.

Har alltid haft gröna tält så nu blev det ett rött, våghalsigt värre

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips