Anjan 3 eller Rogen?

Jag har länge varit inställd på att köpa ett Anjan 3 som mitt nya vandrings-tält, men en tur nyligen i Göteborg, där allt är sten, fick mig att inse hur jobbigt det skulle vara när man tältade på sten utan självstagande tält.

Så jag fick upp ögonen för Rogen efter att ha kollat runt på massa kupoltält, den håller vikten nere fortfarande men så klart på bekostnad av storlek.

Min fråga till er lite mer erfarna vandrare är, vad har ni för upplevelser om tunneltält vs kupol och kanske tom åsikter på anjan vs rogen?

Mina egna vandringsvanor är väl sådana att det mestadels kommer bli skog inom köravstånd från skåne och någon fjäll-vandring om året. Kanske någon enstaka paddling. Så jag vet i ärlighetens namn inte hur ofta jag kommer stöta på att behöva slå upp tältet på sten. Hur vanligt är det egentligen?

Jag undviker att slå upp tältet direkt på sten eller grusade tältplatser då detta nöter så hårt på tältgolvet (kan faktiskt skavas sönder så att det inte är vattentätt på en natt om det är ojämt). Brukar alltid försöka hitta någon gräsplätt att sätta upp tältet på, vilket även underlättar för att förankra det om det blåser. Att sätta upp tältet fristående på en klippa på västkusten utan staglinor är inte att rekommendera;)
Beakta även att Anjan och Rogen har tunnare vävar inkl bottenväv än de andra HB tälten, så ändå mer nötningskänsliga. Ett footprint eller annan skydd under tältgolvet förlänger livet på tältet om du planerar tälta på hårt underlag.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips