Angående matlagningen på flerdagars vandring

Härnere i civilisationen är det långt mellan punkter med fritt drickbart vatten, å andra sidan är det gott om byar, butiker och kiosker.
Mat är inget problem men måste planeras om det skall vara enkelt och snabbt när blötsnön ligger horisontellt i luften.
Hemtorkat är godast och bäst.
Disk skall till efter varje mål, gräs, löv och sand kan brukas till mycket.
Så thermos och vattenflaska brukar ingå i packningen.
go tur

[smux;642998Det enda du inte behöver bära med dig ut är vatten, allt annat måste bäras så beakta det när du komponerar dina rätter.
Det rådet funkar bara om man har drickbart vatten att tillgå...

Det är helt rätt, och är man i bebyggda trakter eller trakter med jordbruk är det bra att ha med sig vatten att dricka. För matlagning när man kokar vattnet går det oftast att ta vatten från någon sjö eller större vattendrag, men det är bra att vara lite vaksam;)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa Deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
På längre vandringar då man är ute under flera dagar och bär med sig sin mat. Vad upplever ni som jobbigast och mest problematiskt angående matlagningen? Vad är viktigast att tänka på när det kommer till matlagningen?

Har ni med er egentorkad mat? Hur tillagar ni den sen när ni ska äta? Förbereder ni någonting under turen för att maten inte ska ta så lång tid att tillaga?

Kul att göra ett arbete om detta! =)

Det som är jobbigast är ju om regnet öser ner och det inte går att tända köket.
Jag har upplevt några få gånger att det varit långt mellan vatten (på sina ställen mellan Kvikkjokk - Saltoluokta till exempel) och vi har fått ta med oss i flaskor eller vandra neråt för att komma till en jåkk.

Viktigast är att maten är näringsrik, lätt och god.

Jag torkar egen mat för jag tycker det är kul och det ger fler valmöjligheter.
På min blogg har jag skrivit en massa om mat och vandring.

http://denperfektavandringen.blogspot.se/

Lycka till med ditt arbete!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips