Android GPS killer?!?

Sedan jag köpte min iPhone 3Gs så har jag nästan helt slutat använda min Garmin GPS. iPhonen är snabbare, smidigare och ffa så använder den googlemaps. Med googles nya app (som även beräknas släppas till iPhone snart) så kommer ju helt klart behovet av dyra gps-lösningar minska radikalt. Jag har stört mig på svindyra kartor och dålig användarvänlighet med min Garmin så jag välkomnar den här utvecklingen. På grund av att den har bättre batteriprestanda och är vattentät så kommer den väl ändå hänga med för rent friluftsbruk ett tag till.
 
Sedan jag köpte min iPhone 3Gs så har jag nästan helt slutat använda min Garmin GPS. iPhonen är snabbare, smidigare och ffa så använder den googlemaps. Med googles nya app (som även beräknas släppas till iPhone snart) så kommer ju helt klart behovet av dyra gps-lösningar minska radikalt. Jag har stört mig på svindyra kartor och dålig användarvänlighet med min Garmin så jag välkomnar den här utvecklingen. På grund av att den har bättre batteriprestanda och är vattentät så kommer den väl ändå hänga med för rent friluftsbruk ett tag till.

Jämförelse:
iPhone 3GS > Med billigaste abbonemang hos 3, 99 kr x 24 månader + 2995:- för mobil
Totalt: 5371:-
+ Uppkopplingsavgifter för använda GPS-funktionen.
-----------------------------------
nüvi 1390 > 2 220:-
nümaps LifeTime, 1100:-
Totalt: 3300:-

Dyrt? Döm själv.
 
Alternativet för iPhone är ju att köpa t ex iGo8 som jag gillar skarpt i min Winmob för 69€ och slippa trafikavgifter.
 
Jämförelse:
iPhone 3GS > Med billigaste abbonemang hos 3, 99 kr x 24 månader + 2995:- för mobil
Totalt: 5371:-
+ Uppkopplingsavgifter för använda GPS-funktionen.
-----------------------------------
nüvi 1390 > 2 220:-
nümaps LifeTime, 1100:-
Totalt: 3300:-

Dyrt? Döm själv.

Jo men nu har jag ju inte köpt iphonen för att använda som GPS, det är bara ytterligare en bonus. Ska man bara ha en GPS så finns ju såklart billigare lösningar men vill/behöver man en mer avancerad mobil så är det ju smidigt om det finns gratis GPS-lösningar som man kan använda i den.
 
iphone och svenska topografiska kartor

Grattis alla iPhone ägare som snart kan glädjas åt att kunna ladd ner svenska topografiskakartor ur Lantmäteriverket. produktion.

Det är Northport system i Canada som har gjort programvaran och den kommer att gå att ladda hem från Applestore i din iPhone.

De kartor som kommer att kunna laddas ner är Översiktskartan, Terrängkartan och Fjällkartan. på de områden där varken Fjällkartan eller Terrängkartan finns kommer Vägkartan att ersätta.
Som översikt kommer även en Sverigekarta att ingå.

Priserna är till dags dato inte fastrställda men kommer att ligga under 500 Skr för ett område.

Sverige har delats in i fem områden Götaland, Svealand, Södra Norrland, Norra Norrland och ett område som täcker hela Sverige för priset av 3 områden d.v.s. under 1500:-

Kanske kommer detta på Appelstore redan för jul.
 
Friluftskartorna baserade på Lantmäteriets kartografi i den kommande Garmin Pro v2 upplagan kommer att kosta ca 1800 styck. Och man behöver tre kartor för att täcka in hela landet. Vanliga enkla trafikkartor som följer med GPS:er eller Goggle Maps lär väl inte kosta något någonsin?

Har man en smartphone som går på t ex Symbian eller Windows mobile och vill ha en riktig karta i luren får man väl köpa någon av ovanstående och ladda ned Garmins Mobile XT som gör om telefonen till en GPS.

Låter konstigt att Apple skulle överge iPhone OS och köra Andriod på sina iPhones bara för att användarna ska kunna lattja med det fria Android (jfr Unix) och de kommande GPS-applikationer som det just nu sitter många utvecklare och knackar på.

Snarare är det väl HTC med Hero och ytterligare några android-lurar som bör intressera den som gillar riktiga kartor i telefonen? Läs gärna en Hero-recension på Cnet innan du går och köper i iPhone.

http://reviews.cnet.com/4504-4_7-0.html?id=33770450&id=33674173&tag=compare

Jag skulle välja HTC främst för alla de fria applikationer som finns och hela tiden skapas för android. Och för att Hero verkar vara en roligare lur mer anpassningsbar och med fler funktioner.
 
Låter konstigt att Apple skulle överge iPhone OS och köra Andriod på sina iPhones bara för att användarna ska kunna lattja med det fria Android (jfr Unix) och de kommande GPS-applikationer som det just nu sitter många utvecklare och knackar på.

Android bygger på Linux, iPhone OS på Unix. Hur menar du när du skriver att Apple skulle överge iPhone OS? Det är det väl ingen seriös som påstått?

HTC Hero är en intressant telefon men är inte optimal om man kör Max OS, den går t ex inte att uppdatera från OS X eller använda som 3G-modem.

Soltek sa:
Grattis alla iPhone ägare som snart kan glädjas åt att kunna ladd ner svenska topografiskakartor ur Lantmäteriverket. produktion.

Låter mycket intressant. Var har du hittat den infon?

Man skulle ju hoppats på en app liknande Swiss map mobile som kostar 28 kr och ger tillgång till Schweiz nationalkartor 1:25000, 1:100000, 1:500000 och 1:1000000. Vill man ladda ner varje distrikt kostar det dock 619 kr/st.
 
Friluftskartorna baserade på Lantmäteriets kartografi i den kommande Garmin Pro v2 upplagan kommer att kosta ca 1800 styck. Och man behöver tre kartor för att täcka in hela landet. Vanliga enkla trafikkartor som följer med GPS:er eller Goggle Maps lär väl inte kosta något någonsin?.
Det är fyra områden i Fri Pro v1 och v2 och de ger en karta som ungefär motsvarar Terrängkartan. Den iPhone-applikation som pratas om verkar väldigt billig. Jag har för mig Wayfinder-programmet till mobiler som fanns för några år sedan kostade mer.

Kartor som följer med GPS:er är en del av priset. Vill du ha något att jämföra med så kan du ta kostnaden för en kartuppdatering.

Google Maps är gratis-webtjänst som finansieras på annat sätt.
Har man en smartphone som går på t ex Symbian eller Windows mobile och vill ha en riktig karta i luren får man väl köpa någon av ovanstående och ladda ned Garmins Mobile XT som gör om telefonen till en GPS.
Vad pratar du om?
Låter konstigt att Apple skulle överge iPhone OS och köra Andriod på sina iPhones bara för att användarna ska kunna lattja med det fria Android (jfr Unix) och de kommande GPS-applikationer som det just nu sitter många utvecklare och knackar på.
Vad pratar du om?
 
Rättelse: Friluftskartan Pro v 2 från Lantmäteriet är i fyra (4) delar.

Soltek skrev om att iPhonare skulle kunna ladda ned dessa kartor (fast version 1) till sina lurar. Kanske det, men de kostar fortfarande en dryg tusenlapp styck. För övrigt använder väl alla som vill sin Smartphone (behöver inte vara just iPhone) sedan länge sin lur som GPS-instrument med hjälp av t ex Garmin Mobile XT (https://buy.garmin.com/shop/shop.do?pID=11413) eller andra appar (berätta vilka!) och lubbar med Friluftskartan version 1 och/eller andra kvalitetskartor..

Jag vet att man kan kolla Google Maps, och andra vägkartor gratis på sin lur. Jag pratade närmast om riktiga topografiska kartor och då finns det väl tyvärr bara en skamlöst dyr variant att tillgå?

Ja, Android bygger på Linux, iPhone OS på Unix. Och Linux bygger på Unix. Nej jag tror inte Apple överger iPhone OS. Jag var lite ironisk, men det ska man inte vara. Sent omsider blir det mitt nyårslöfte: Sluta ironisera. Jag har i o f s börjat sluta sedan flera år, men det här ger vatten på min kvarn.

Dave1 skrev: HTC Hero är en intressant telefon men är inte optimal om man kör Max OS, den går t ex inte att uppdatera från OS X eller använda som 3G-modem. Stämmer säkert, jag är dåligt påläst när det gäller Applevärlden. Men som alltid gäller ju en massa undantag på gott och ont för dessa entusiaster.

Det glunkas om att i februari 2010 kommer en ny fysisk version av Hero, dessutom med ett uppgraderat Android (2.2 eller liknande). Och då kommer jag att hänga på låset. Under tiden ska jag öva på Droiden http://reviews.cnet.com/smartphones/htc-droid-eris-verizon/4505-6452_7-33799594.html?tag=mncol;lst och http://blogs.zdnet.com/cell-phones/?p=2539 Beställer en nu för ca 800 SEK (!) + tull och frakt och mensskydd, finns ej på inhemska prisletare.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
greenjuice Ny & omgjord etrex-serie från Garmin Navigering 20
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
tango Vägnavi-app android med extra allt? Navigering 23
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
fson Fria LM-data offline i Android? Navigering 38
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
freij.j mest detaljerad gratiskarta till android ? Navigering 11
gundj Garmins nya inriktning. Monterra med Android. Navigering 78
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
olhe Ny version av OziExplorer för Android Navigering 6
Jorden runt Gratis kartor till Android? Navigering 35
olhe OziExplorer för Android Navigering 2
greenjuice ViewRanger på smartmobiler Navigering 15
olhe Ozi CE för Android Alpha 0.1.2 Navigering 0
AndersSupertramp Fjällkartan, friluftskartan till Android Navigering 39
AndersSupertramp Android/iPhone: rekommenderar SportyPal Navigering 5
Plotter Topografisk terrängkarta till Android? Navigering 21
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10
lyckhem Garmin GPS Klocka Navigering 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.