Anderna inom 5 år.

Jo, jag vet. Jag har redan två projekt som jag planerar för: Kebnekaise och trepassleden i sommar och Sarek på vintern 2009. Trots det är det dags att börja fundera på ytterligare ett projekt. Jag och en kompis har lovat varandra en vandring i Anderna som 60-års-present. Vi är båda mycket vana fjällvandrare och har en ganska god grundkondition och styrka, men jag inser att ålder och höjd ändå kommer att begränsa oss på olika sätt.

Men Anderna är ju så mycket! Vi räknar med att sätta av 5 veckor inklusive resor. Vi kommer att ha tält med oss men kommer förstås att bo bekvämare än så när tillfälle ges. Nu behöver vi tips:
1) Vad "måste" vi se? Var måste vi vandra? Kanske paddla? Fiske? Häst? Alla typer av tips mottages tacksamt.
2) Finns det några speciella - kostsamma - utrustningsdetaljer vi borde skaffa oss?
3) Vad borde vi läsa? Litteratur? Hemsidor?
4) Vilka "billiga" sätt finns att ta sig dit? Och var är "dit"?
5) Vilka frågor borde vi ställa oss själva och andra innan vi ger oss iväg?

Som ni troligen märker är jag helt okunnig. Detta är mitt första steg på vägen till Anderna.

Hoppas på hjälp gör HåkanF & Kompis

PS Ni behöver inte ha varit på plats för att svara. Det finns säkert många som har idéer ändå.
 
Spanska

Jag tror ni kommer ha stor glädje av att kunna tala lite spanska. Turister som härrör från USA
kan oftast tala spanska, incitamentet att lära sig engelska är därför inte så stort i Sydamerika.
 
Det är ju väldigt stort område...

Inkaleden är faktiskt väldigt vacker, även om man måste gå med guide.
För vandring i Patagonen så tyckte jag "Trekking in the Patagonian Andes" från LP var bra.
De har även bok över de centrala delarna av bergskedjan tror jag.
 
Språket är väl nummer ett, det väger lite.
Har själv bara vandringserfarenheter från Peru, Equador och Colombia. Storleken på vad man når är begränsade eftersom klockan och plånboken är det.
Förutom alla sprutor och bokningar, kartor mm vilket kan vara lämpigast att anskaffa här.
South American Handbook var mig till stor hjälp jämte några lokala guideböcker.
På lägre höjd sover man i moskitonät helst. Bra regnplagg är viktiga på lägre höjd. På högre höjd såg jag många turister som frusit pga fel grejor med. Det blir rejält svalt.
Farorna var stenras och lerskred. Men en fantastisk upplevelse trots gåsmarsch av pellikaner.
//J
 
Pelikaner??

Kan det vara samma typ av Pelikaner som Per Kuhmunen varnade för uppe i Rinim tro?
Och spanska? Tusan också. jag som har pluggat italienska i två år.
;)
HåkanF
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
givin Sällskap för vandring i Peru anderna Trekking 0
9240 Anderna och Ecuador Trekking 1

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.