Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor?

Hej!

Jag och en kompis ska ta oss på skidor mellan Ammarnäs-Hemavan i början av april. Min kompis har skaffat sig ett par turskidor, men jag funderar på att köra på mina alpinskidor (Line, Pandora) med randonnébindning och passande stighudar. Ihop med mina alpinpjäxor (som har gåläge) blir det dock relativt tungt.. Vi kommer att sova i STF-stugor och vara ute på tur i tre dagar, så packningen kommer att vara ganska lätt i övrigt.

Vilka sorts skidor rekommenderar ni för den sträckan? Är det turskidor som gäller eller är det mycket kuperat så att mina skidor kan fungera också?

Tacksam för svar och goda tips!

//Marie

3Dagar på den sträckan blir långa etapper. Hade aldrig gått så långt med alpina skidor om inte toppturer var målet. Finns att hyra utr. till ok pris!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
I april kan det vara skar till blötsnöföre. Det ställer olika krav på skidorna och dess bärighet. Nej dina skidor skulle skulle jag lämna hemma för den turen.
Stugor och leden som sådan ligger för en längre tur än 3 dagar. Prestation eller njutning, jag skulle välja det senare.

go tur

Ska ni gå på tre dagar behöver ni nästan gå Ammarnäs-Serve direkt, då går stora delar över sjön och är alltså helt platt. Även sträckan mellan Tärnasjö och Syter går över sjön och är platt.

I övrigt är de enda stora backarna upp efter Syter och ner när ni kommer fram vid liftarna i Hemavan, annars är det ganska flackt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips