Ammarnäs-Hemavan, vilka sorts skidor?

Hej!

Jag och en kompis ska ta oss på skidor mellan Ammarnäs-Hemavan i början av april. Min kompis har skaffat sig ett par turskidor, men jag funderar på att köra på mina alpinskidor (Line, Pandora) med randonnébindning och passande stighudar. Ihop med mina alpinpjäxor (som har gåläge) blir det dock relativt tungt.. Vi kommer att sova i STF-stugor och vara ute på tur i tre dagar, så packningen kommer att vara ganska lätt i övrigt.

Vilka sorts skidor rekommenderar ni för den sträckan? Är det turskidor som gäller eller är det mycket kuperat så att mina skidor kan fungera också?

Tacksam för svar och goda tips!

//Marie

3Dagar på den sträckan blir långa etapper. Hade aldrig gått så långt med alpina skidor om inte toppturer var målet. Finns att hyra utr. till ok pris!

I april kan det vara skar till blötsnöföre. Det ställer olika krav på skidorna och dess bärighet. Nej dina skidor skulle skulle jag lämna hemma för den turen.
Stugor och leden som sådan ligger för en längre tur än 3 dagar. Prestation eller njutning, jag skulle välja det senare.

go tur

Ska ni gå på tre dagar behöver ni nästan gå Ammarnäs-Serve direkt, då går stora delar över sjön och är alltså helt platt. Även sträckan mellan Tärnasjö och Syter går över sjön och är platt.

I övrigt är de enda stora backarna upp efter Syter och ner när ni kommer fram vid liftarna i Hemavan, annars är det ganska flackt.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips