Alubeläggning på insidan (i till exempel lavvu)

Funderar på lavvu eller liknande med aluminiumbeläggning på insidan, för att stänga solljus ute (och reflektera ljus på kvällen, men det är mest svalkan jag är ute efter).
Vet att Frisport till exempel använder sig av det.
Någon som testat deras (eller liknande) lavvus, och kan säga något om denna aspekt?
Blir det svalare? Håller beläggningen (på den tiden alubeläggningen satt på utsidan på vissa tält flagnade den ju ofta av ...)?
 
Låter konstigt!

Hejsan,

Vet att bland annat Stephenson hade aluminiserad insida på sina innertält förut. Men anledningen till detta var att det skulle bli varmare inne i tältet, dvs det motsatta till det som du verkar vara ute efter?

För även om det givetvis blir mörkare inne i tältet med en aluminiumbeläggning på insidan har jag väldigt svårt att tro att det skulle bli svalare inne i tältet. Åtminstone inte om man bara mäter luftens temperatur inne i tältet. Grundanledningen till att använda sig av aluminiumbeläggning på utsidan är ju att solen strålar ska reflekteras och därmed minska strålningseffekten på tältet. Men i ditt fall reflekterar ju yttertältet inte någon solstrålning så effekten från solen strålar torde ju bli samma.

Visst kommer direktstrålningen direkt mot huden att minska, så om man tänker sig att tältet är helt vidöppet och det fläktar tillräckligt mycket för att blåsa ut den varma luften från tältet, kanske det upplevs som lite svalare. Men i det läget brukar ju det inte vara alltför problematiskt med värme hur som helst.

/ Stefan
 
Har ett Tarfala III från anno, Al-belagd insida av yttertältet, vänd utåt har den förhindrat många varma mornar. Numera använder vi mest yttertaket till tarp, mycket rymlig. Om Al på undersidan skulle göra det varmare jag vet inte för det slås alltid luftigt.
Ventilationsförlusterna är alltid störst.

go tur
 
Minns också från mitt gamla Fjällräventält att alun var effektiv vänd utåt. Om den funkade för att ge ökad värme när den var vänd inåt har jag inga klara minnen av.
 
Hejsan,

Vet att bland annat Stephenson hade aluminiserad insida på sina innertält förut. Men anledningen till detta var att det skulle bli varmare inne i tältet, dvs det motsatta till det som du verkar vara ute efter?

/ Stefan

Ja, jag funderade över om det inte borde bli så, och mejlade Frisport och frågade. Deras svar var "Alubelegg på innsiden har vært et «trademark» fra Frisport helt fra dag 1. Hovedgrunnene har vært:
Stenge sollys ute, slik at lavvoen ikke blir for varm om morgenen eller at det er vanskelig å sovne ( i det høga nord, midnattsol)
Dernest vil det reflektere en del lys om kvelden, slik at lavvoen blir lysere når man tenner en lampe/bål.
Belegget beskytter også lite grann mot mindre gnister fra bål."

Men vad vet jag, de kanske bara vill göra reklam för sin produkt, utan några vidare bevis för att det funkar. Därför jag tänkte att jag skulle höra mig för här om erfarenheter :)
 
Har flera varianter på skydd och tältkåta med alubeläggning. Betydligt svalare i solsken då värmestrålningen inte tar sig igenom och förvandlar det du bor i till ett växthus.
Markant varmare om du har någon värmekälla som eld eller kamin, det riktigt värmer om ryggen från reflektionen från tältduken, dock får man ju varmt ändå med kamin då man kan behålla varmluften på ett annat sätt.
Ljust inne med belysning ja, men ganska mörkt dagtid så att säga.
 
Faktiskt Backpacker 1 från xxl som jag egenhändigt modifierat till alu-insida på duken.
Används året om men har sina brister, därav modifierad på flera punkter. Men nu är ju inte det en tältkåta.
Har en helsport med innertält när jag kör kamin och en totalmodifierad billighetskåta med alubeläggning när jag kör öppen eld :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
avslutmedlemskap0904 Titta på stjärnorna Bo och sova 10
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
såg Är Hammock något bra för en som rör sig mycket på natten? Bo och sova 5
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
vandrafjäll Nån som vet vad jag fyndat på loppis, fjällräven sovsäck Bo och sova 10
Nosse Komfort temp på sovsäck, hur räknas/klassas det? Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Ooscar Vågar man lita på tältet? Bo och sova 13
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.