Alternativ väg från Vakkotavare till Nikkaluokta

Sitter och planerar sommarens vandring med en kompis. Vi är inne på att göra en riktig långtur på närmare tre veckor. Först tänkte vi gå i Sarek (börja i Saltoluokta, via Aktse genom Rapadalen och Ruothesvagge till Aktse, och sedan ta oss till Ritsem.

Efter mycket vildmarksliv i tält en dryg vecka är tanken att vi sedan ska få in lite fiske i vår planering. Så.. jag funderar på att vi ska ta bussen från Ritsem till Vakkotavare, och därifrån gå över till Teusajaure och Kaitumjaure.

Sen är jag lite sugen på att pröva en alternativ sträckning för att komma ut i lite ödsligare trakter. Målet är Nikkaluokta. Istället för Kungsleden via Singi är jag nyfiken på en tur som Grundsten beskrivit i sin guidebok. Då går man bara några km norrut efter Kaitumjaure österut in i Gavgulvaggi, sedan vidare genom den korta dalen med sjön Bajip Skarttajavri och sedan mot sjön Urttijavri. Därifrån skulle det bära vidare i samma riktning mot leden mellan Nikkaluokta och Tjuonajåkk.

Någon som gått i dom trakterna? Något ni skulle rekommendera? Något man särskilt ska tänka på etc?

avslutad210712

Gäst
Här finns en del foton från det området du funderar på sist. Hittade dem eftersom jag själv har funderat ett antal år på att gå där och till sommaren bär det med allra största sannolikhet av åt det hållet dock med start i Nikkaluokta.

http://parlindh.se/fjallvandring/

2010 Nikkaluokta-Abisko

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Det är bara att gå :)

Förutom videsnåren i Gavgulvagge (som inte tillhör den där värsta sorten) så är området lättvandrat. Skulle jag gå där igen så skulle jag, precis som du föreslår, gå via Urttijavri istället för norr om Urtticohkka som jag gjorde.

Lägg också märke till den stora skillnaden i geologi i området norr om Kaska Kaitumjaure jämfört med fjällen runt ikring.

Här finns en tråd från förra året som diskuterar samma område:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73964

avslutad210712

Gäst
Det är bara att gå :)

Förutom videsnåren i Gavgulvagge (som inte tillhör den där värsta sorten) så är området lättvandrat. Skulle jag gå där igen så skulle jag, precis som du föreslår, gå via Urttijavri istället för norr om Urtticohkka som jag gjorde.

Lägg också märke till den stora skillnaden i geologi i området norr om Kaska Kaitumjaure jämfört med fjällen runt ikring.

Här finns en tråd från förra året som diskuterar samma område:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=73964

*Hrm*

Jag som hade tänkt att vi skulle gå norr om Urtticohkka av två anledningar. Den ena är utsikten in mot Kebnekaisemassivet men den kanske är skymd och den andra är för att det är markerat en hel del sankmark nere vid Urttijavri vilket är något jag ogillar.

Sen tänkte jag/vi gå via Vidjajaure och ta oss upp på Madir och då är frågan hur lätt det är att gå upp respektive ner den vägen som du har markerat på din karta från 2011? Norrut ser det inte ut alltför brant ner mot Tjäktjavagge men kan man gå ner södra vägen så blir det betydligt närmare bron vid Singi.

*Hrm*

Jag som hade tänkt att vi skulle gå norr om Urtticohkka av två anledningar. Den ena är utsikten in mot Kebnekaisemassivet men den kanske är skymd och den andra är för att det är markerat en hel del sankmark nere vid Urttijavri vilket är något jag ogillar.

Det var nog så jag tänkte också. Jag tältade vid Guodekvaggis mynning ovanför Savuvaggi och där upptog Skarttacohkkas sluttning en stor del av blickfånget. Jag skulle nog kunna tänka mig att man kan gå bort till den lilla 'udden' på 1000m-nivån norr om Guodekvarri - där borde det vara riktigt fin utsikt.

Vad gäller att gå söder om Urtticohkka så skulle jag nog inte gå ända ner till sjön utan följa 1100m-nivån för att behålla utsikten - men det är, än så länge, bara spekulation från min sida.

Sen tänkte jag/vi gå via Vidjajaure och ta oss upp på Madir och då är frågan hur lätt det är att gå upp respektive ner den vägen som du har markerat på din karta från 2011? Norrut ser det inte ut alltför brant ner mot Tjäktjavagge men kan man gå ner södra vägen så blir det betydligt närmare bron vid Singi.

Madirs sydsluttning är brant men fullt gåbar på flera platser. Enda problemet jag hade var att det är tjockt gräs i hela sluttningen som var snorhalt i regnet då jag skulle ner så jag fick ta det väldigt försiktigt. Faller man så blir det nog många kullerbyttor innan man får stopp. Jag skulle tro att småtjärnarna på toppen ofta är uttorkade mitt i sommaren, men den större sjön finns ju också. Utsikten från östligaste punkten är helt klart värd ett besök däruppe.

avslutad210712

Gäst
Vad gäller att gå söder om Urtticohkka så skulle jag nog inte gå ända ner till sjön utan följa 1100m-nivån för att behålla utsikten - men det är, än så länge, bara spekulation från min sida.

Använder Friluftskartan + Google Earth för att få en liten uppfattning om planerade turer och 1100-metersnivån ser rätt trevlig ut så det får nog bli en test av den vägen.

Tack för svaren, samt för länktips till diskussioner och bilder!

Blir riktigt sugen på den här turen. Skönt med platser där det inte rör sig många vandrare kan jag tycka. Lite speciellt att ha ett område nästan för sig själv. Härligt att snårigheten i Gavgulvagge inte är av värsta sorten, det var det jag var mest orolig för då det verkar vara några km att ta sig fram i på kartan. Grundsten skriver också att det är en del blötmark att genomtränga. Men det ska man väl klara av.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips