Alternativ väg Abiskojaure - Abisko?

Hej fjällvandrare!
Kan man få en dräglig vandring väster om sjön Abiskojaure istället för att gå Kungsleden öster om sjön? Man skulle då komma fram på leden från Kårsavagge till Abisko.
Hälsningar
Sven

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Det finns en omarkerad led från Abiskojaure till Kårsavagge.
Kolla med stugvärden i Abiskojaure.
/Bertil

Det är en fin väg över fjället. Vi blev lite lurade av ett "falskt" röse och fick runda en kulle. Gå som den "glesprickade" vägen på kartan!

Kartan

Bilagor

• IMAG0742.jpg
    IMAG0742.jpg
    119.6 KB · Visningar: 1,567
Jag har funderat på samma sak, nämligen att mer eller mindre följa sjön -och du kanske får svar från någon som vet. Själv skulle jag inte tveka att testa, hur svårt kan det vara? Enda frågetecknet är vadning av Kårsajåkka för där tror jag inte det finns någon bro, om man inte går upp i Kårsavagge.

Ser nu i kartan i pery:s länk att en bro är just vad som finns över Kårsajåkka. Som sagt, väl värt att testa, kan säkert vara lite snårigt i skogen dock.

En annan genväg

Gick på kungsledssidan om Abiskojåkken för två år sedan och övernattade i vindskyddet vid Nissonjåkken. Kommer att gå förbi där i höst också och funderade på om någon provat att vada över där? Det såg inte så djupt ut och strömmen verkade inte vara så jättestark heller (vad jag minns).
Det vore en bra genväg om man vill gå upp en bit i Kårsavagge innan man går ner till Abisko.

Någon som provat/lyckats???

MVH ///Claes

Vet inte om jag uppfattat frågan rätt, men det går utmärkt att från Abiskojaurestugan gå rätt upp genom skogen, stig finns,sen när man kommer upp ovan trädgränsen svänger man av mot nordost och följer Nunjesgeachi mot Kårsavagge. Kårsajokka korsas vid bron.

Bilagor

• abisko 07 072.jpg
    abisko 07 072.jpg
    61.2 KB · Visningar: 845
Jag har provat att gå väster om sjön mot Abisko. Det finns iaf inledningsvis en gammal stig att följa. Men jag tappade snart bort den och det var snårigt och trist att gå. Fast då sneddade jag upp mot bron i Kårsavagges mynning, kanske finns en bättre väg som verkligen följer sjökanten??
Att gå rätt över fjället till Kårsavagge är fint! Och ska du till Abisko tror jag det kan vara en bra ide att följa den vägen upp till kalfjället för att sedan snedda ner mot bron (som päeng föreslog nyss).

Nej det blev ingen vandring väster om sjön Abiskojaure. Hustrun och jag var lite slaka efter att ha varit ute på fjället i nio dagar, så vi ville på enkelt sätt komma till Abisko fjällstation med dusch, dubbelrum och goda middagar. Men Per Englunds förslag verkar bra. Får se om man är på hugget och testar den vägen vid något tillfälle.

Men visst vore det bra om det fanns en led väster om sjö, för Kungsleden är mycket sliten o stenig. Det inte världens roligaste att gå den sträckan. Det vore fint om man kunde erbjuda alla utländska och svenska vandrare ett tjusigare alternativ att komma till Abiskojaure.
//Sven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips