Alternativ till vandringsstav som tältstång

Många lätta skydd använder vandringsstav som tältstång. Jag vill ha ett sånt men använder inte vandringsstavar. Vilka alternativ finns och var hittar jag dem?

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Kolfiberrör som man kan göra tältstänger av kan man köpa i hobbybutiker för radiostyrda bilar och flygplan och/eller modelltåg. Fysiska butiker om det finns nära, eller nätbutiker annars.
10 mm rör delat i lämpliga längder, 8 mm innerrör i 10 cm längd, limma det fast inuti det tjockare röret med epoxylim, 5 cm inuti och 5 cm att skjuta in i nästa stångdel. I andarna får man pröva att finna någon sorts plugg man kan fästa en elastisk lina i (lina finns i sport eller sybutiket).

Det går ju att köpa stavar att använda utan att använda dem som stavar. Lämpligen köper man då såna som är i tre sektioner (så de går att packa ner vettigt).

De där Relags är ju i princip såna, och priset var inte överdrivet högt. Men det kan gå att hitta stavar billigare om man kollar på lågprisvaruhus.

Jag har ett par teleskopstavar som jag just gjort så med, de hade tunga massiva gummihandtag som jag tog bort och ersatte med en ändplugg. Spetsarna blir inte lika långa som på Relags stänger men för mitt tält räcker de.

Köpte nyligen ett par kolfiberstavar teleskop från alpkit för ca 600:- de lättaste på marknaden skulle jag tro. 136g/st. Går att köpa styckvis för £28.

Tentipi

Vi har skaffat en mittstång till Tentipis 5:a som vi kapat till vår pyramid. Kraftig men den viktigaste komponenten i ett pyramidtält (tillsammans med frf a hörnpinnarna). Sömnen blir lugnare när stången inte böjs till U-form i ovädret ;).

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips