Alternativ till vandringsstav som tältstång

Många lätta skydd använder vandringsstav som tältstång. Jag vill ha ett sånt men använder inte vandringsstavar. Vilka alternativ finns och var hittar jag dem?

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kolfiberrör som man kan göra tältstänger av kan man köpa i hobbybutiker för radiostyrda bilar och flygplan och/eller modelltåg. Fysiska butiker om det finns nära, eller nätbutiker annars.
10 mm rör delat i lämpliga längder, 8 mm innerrör i 10 cm längd, limma det fast inuti det tjockare röret med epoxylim, 5 cm inuti och 5 cm att skjuta in i nästa stångdel. I andarna får man pröva att finna någon sorts plugg man kan fästa en elastisk lina i (lina finns i sport eller sybutiket).

Det går ju att köpa stavar att använda utan att använda dem som stavar. Lämpligen köper man då såna som är i tre sektioner (så de går att packa ner vettigt).

De där Relags är ju i princip såna, och priset var inte överdrivet högt. Men det kan gå att hitta stavar billigare om man kollar på lågprisvaruhus.

Jag har ett par teleskopstavar som jag just gjort så med, de hade tunga massiva gummihandtag som jag tog bort och ersatte med en ändplugg. Spetsarna blir inte lika långa som på Relags stänger men för mitt tält räcker de.

Köpte nyligen ett par kolfiberstavar teleskop från alpkit för ca 600:- de lättaste på marknaden skulle jag tro. 136g/st. Går att köpa styckvis för £28.

Tentipi

Vi har skaffat en mittstång till Tentipis 5:a som vi kapat till vår pyramid. Kraftig men den viktigaste komponenten i ett pyramidtält (tillsammans med frf a hörnpinnarna). Sömnen blir lugnare när stången inte böjs till U-form i ovädret ;).

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips