Alternativ till Sarek?

Har läst en del inlägg om området tex inlägget om helikopter.
Avskyr helikopterturism själv så jag undrar om det finns några alternativ där det kanske är ännu ödsligare (mindre folk) än Sarek/Padjelanta.
I närområdet kanske i Ryssland?
Det verkar nästan att Sarek blivit ett wannabee område på grund av att det finns på Världsarvslistan.

Angående helikopterfrågan ( motortrafik) så finns det än ganska enkel lösning på frågan.

Helt enkelt att man har områden för dom mer bekväma och områden fär dom mindre bekväma.
För att förtydliga så kanske inte alla områden skall vara tilljängliga för alla utan bara för sådana som gärna går själv utan att se en människa på flera veckor.
Och visst handlar det om att jag vill ha ett område för mig själv (egocentriskt) just därför att JAG har ett behov av det.
Och till alla andra som inte har så stort behov av detta så är ju faktisk större delen av världen tilljänglig via bekvämlig komunikation.
Men det verkar som vissa inte nöja er med detta utan blir så avundjuka på oss som är beredda på hårda strapatser för att nå till avskilldhet och också vill ha kakan.

Men så här är det:
Kakan blir desto godare ju mer man får kämpa för den.
Och motsatsen är ju ganska underförståd.

Fär mig räcker det med att veta ( precis som med tex vargen) att det forfarande finns "orörda" områden.
Man kanske inte ens behöver åka dit, utan det räcker med att helt enkelt drömma sig bort.

mvh

crazy; sa:
(klipp)..ödsligare (mindre folk) än Sarek/Padjelanta.

(jätte-klipp)
mvh

Pröva norra Arjeplogsfjällen d v s området söder om Padjelanta. Men helikoptrar finns det tyvärr där också, p g a rennäring och fiske. Men det är vidsträckta och folktomma fjäll med karg och ödslig framtoning.

Vänligen,

J

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Norr om Torneträsk

Hej!

Kanske området norr om Torneträsk kan tilltala. Markerna därifrån och norrut mot treriksröset är sällan besökta områden. (Förutom området kring sjön Råstojaure, som har fisketurism.)

Har inte några erfarenheter själv av området, men funderar ofta på det.

Men saken är ju den, att hur långt man än befinner sig från svensk civilisation, så är det sällan särskilt långt till norsk bebyggelse. För att ta ett annat exempel; Man tycker man är långt ifrån allfarvägarna när man är i Arjeplogsfjällen - Sulitelma - väster om Virihaure..... men på sina ställen är det bara ett par mil till E6:an!

Mvh
Bert

helikoptrar

Om Arjeplogsfjällen (Mavasleden) kan jag bara instämma.

Men, Norge: Jag har vandrat i alla viktiga sydnorska
områden (Jotunheimen, Rondande, Dovrefjell, Tafjordfjella, Trollheimen, Skarvheimen och
Brreheimen) samt Saltfjellet/Sulitjelma
och aldrig besvärats av helikoptrar. Även
om fjällen är väldigt kringskurna av civilisationen
och man får korsa väg ett par gånger ser jag detta
faktum som en klar fördel.

il C.

Tack för svaren!

Skall kolla upp dom.

Det där med helikopter tog jag bara upp på grund av inlägget tidigare.
Egentligen handlar det bara om avsaknad av civilation som tex helikopterturism.

mvh

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips