Alternativ till panniers/trailer

Det jag ser på bilden: Konceptet verkar följa tanken på lättare packning och att den ska fördelas längre fram på ekipaget då kroppsvikten ju belastar bakhjulet mest.
En klok tanke?!

Senast ändrad:

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Man får ju också mycket mindre luftmotstånd och slipper panniers som skakar och har sig i lite ruffigare terräng.

Att skippa bakväskan tycker jag låter smart. Tubus fly tex väger 350g, dvs mindre än en sadelväska som ändå inte är vattentät, och packa utrustningen i en lätt packpåse på pakethållaren med spännband.

Jag gillart :)

bikepacking.net

här hittar ni alltmöjligt kring ämnet. diys och olika tillverkare samt hur andra har löst problemet...

Jag håller på och mixtrar för att få till det någorlunda. har sytt en ramväska och väska som fästes under sadeln. ganska funkis. att göra hela skåneleden på cykel är mitt mål med det hela...

Jag blev riktigt sugen på att packa på det här viset nu! Min cykel blev stulen i höstas så jag står på zero. Finns det någon här som kan ge mig lite guidance i vad för cykel jag bör köpa som dels klarar lite taskigare underlag som skogs och bergs-stigar, grusvägar o dylikt men ändå går att cykla långa sträckor på? Jag planerar en tur göteborg-medelhavet till sommaren och behöver köpa både cykel och packväskor till det. Så jag tar också gärna emot tips på hur jag bör lösa packningen på smidigast sätt? Jag har ett tält som är hyfsat skrymmande, robens osprey 2, väger väl 2.5kg eller nåt sånt, och detta tält måste med. I övrigt står jag på noll! Så ös på med tips! Jag har ingen aning om vart man hittar packväskor osv eller vad som är praktiskt osv. :)

Edit: Jag har hittills använt ett trangiakök, men det tar ju rätt mycket plats. Finns det något BRA, men mindre, alternativ man kan använda sig av?

Nu har jag bestället ett helt set väskor från en polsk kille som syr.

Jag kan följa upp med bilder om ni är intresserade

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips