Alternativ till liggunderlag för familj?

Hej!

Jag undrar om det finns något alternativ till de enstaka liggunderlagen (förutom dubbla, men de är ju bara typ 120 cm). Jag är alltså ute efter något som blir minst 2x2 m. Vi är två vuxna och två barn, och det är jobbigt att rulla ihop och pressa luft ur alla underlagen, och på natten hamnar ofta något rörligt barn _under_ liggunderlaget istället för på... *s*

Nu har vi (på tex kanadernsartur) två gammaldags liggunderlag på tvären under huvuden och överkropp, och sedan varsitt uppblåsbart. (som aldrig är still...) Jag hittade ett "tältgolv" på http://www.friluftsvaror.se/varor/talttillbehor.htm som man kanske kan ha underst, är det någon som vet något om det? Helst hade vi velat ha även liggunderlag i mega-format (kan inte tälttillverkarna marknadsföra det???) men har inte hittat något.

Hälsningar,

Jessika (m. fam.)
 
Jo, kanske det...

På getout (länk företag) finns Exped evazone,det kanske är nåt.


fast 4 mm är ju lite tunt...! Då får man ha många lager, och då blir det ändå flera "paket" att packa ihop, men jag tackar för tipset!
Något uppblåsbart känns som den bästa (bekvämaste) lösningen, fast då kan man ju inte klippa till till önskad storlek, förstås! *s*

Hälsningar,

Jessika (m. fam:)
 
Jag testade en sommar att sova på fiberpäls, dvs en tjock grå sådan. Granngården säljer denna fiberpäls som liggunderlag för hundar. Förr i tiden, kansjke nu också, låg brännskadade personer på detta underlag.
Varmt och skönt, inte lika förlåtande mot ojämnheter i marken, tar stor plats men kan köpas i önslad storlek. Troligtvis ganska dyrt.
Många nackdelar - men jag sov både gott och skönt och vaknade utvilad.

Thomas
 
Vad tror du om bubbelplast? Alltså inte den med små, utan lite större bubblor. Om man rullar den utanpå ryggsäcken så tar den ingen plats, och man kan antagligen få den nästan gratis.
 
Är det stora problemet verkligen lufturpressandet? Är det inte halkande barn det egentliga problemet? Det går ju faktiskt att fixa med badrumssilikon eller LiquiSole. Jag har nämligen samma problem med en slingrig tvååring på ett cellplastunderlag.
Jag tror nog att ett 2x2 meter stort liggunderlag bjuder på nya problem i samma kaliber som de ni redan har.
 
Alltså, ett 2 gånger 2 meter stort uppblåsbart liggunderlag...
OM det fanns tror jag att det skulle vara minst lika jobbigt som flera små att pressa ur luften ur och rulla ihop. För att inte tala om hur skrymmande det skulle vara ;-)

Det här med alu-reflex tror inte jag riktigt på att ligga på. Aluminium reflekterar värme hyggligt, men om man ligger på det är värmeledningsegenskaperna viktigare, och Al leder värme mycket bra. Nu har jag aldrig testat att ligga på något sådant, helt enkelt för att det verkar fel att ligga på något som leder bort värmen i stället för att isolera. Någon som har testat kan säkert bekräfta eller förkasta min teori.

Vad tror du om att täcka tältgolvet med ett par av de tunna från get out, och komplettera med ett par uppblåsbara på tvären, för överkroppen?

Det ska bli intressant att höra vad ni kommer fram till, jag har funderat en del på samma problem.
/OJ
 
På byggvaruhus hittar du byggisolering, betongtäckmatta eller vad det nu heter. Det är i alla fall liggunderlag på rulle, två meter brett tror jag och sisådär 15 mm tjockt. Kostar nästan inget. Jag har gjort tältgolv av sådant för vinterbruk. Rullen blir lång men passar på pulkan. /Fredrik
 
Tack för alla bra förslag! :) Det var ju flera som var mycket intressanta - jag får konferera med maken.

Silikona fast barnen tror jag dock _inte_ på! *s* Och om det var sovsäckarna som skulle limmas fast hjälper inte det heller, för vi är mest ute när det är varmt, och då stannar de inte i sovsäckarna ändå...

Angående alu-reflexen (till Oscar) så tror jag att det är tunn alu på båda sidorna, och isolering i mitten.

Fredriks tips om byggisolering(?) verkar också intressant. I en kanadensare får man ju ner rätt så skrymmande saker, så då borde den funka. Hur pass mjuk är den - räcker den som enda underlag på sommaren?

Ytterligare ett problem är att vi bara har ett 3-mannatält (om vi inte bil-campar), så om vi inte köper ett nytt blir det till att ligga skavfötters i framtiden, och då faller ett par av förslagen. :-( (Tex Oscars - ett tunt heltäckande kompletterat med ett 120 cm brett uppblåsbart på tvären borde vara det ultimata om alla sover åt samma håll)

Hälsningar,

Jessika
 
Silikona fast barnen tror jag dock _inte_ på! *s* Och om det var sovsäckarna som skulle limmas fast hjälper inte det heller, för vi är mest ute när det är varmt, och då stannar de inte i sovsäckarna ändå...
Alltså, man "silikonar inte fast" annat än att genom att lägga en sträng vanligt fönstersilikon på liggunderlaget (som förstås får torka), så glider sedan inte sovsäcken av lika lätt, eftersom silikonet blir som gummi i konsistensen. Skitbra i t ex vinterhandskar om man vill ha bra grepp i handflatan!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Martin Fjäderlätt Skarpa alternativ till Nallo Bo och sova 78
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...