Alternativ till hardshell/skaljacka?

Hej,

Är rätt trött på dessa goretex-plagg som vägrar ventilera. Då i form av hardshell (gore-tex pro shell). Visst, ett extremt slittåligt och lätt material, men det är ju som att ha på sig en galondräkt.

Vad är alternativet? Jag har sett sådana här löparjackor som blir stora som en pingisboll typ. En sådan som är vattentät och en vindjacka i samma material. vikten och storleken av dessa två borde ju tämligen ersätta en hardshell (funktion)?

Kruxet blir väl kanske slitage? Klättrar rätt mycket och kombinatinen är väl tänkt att användas i fjällterräng.

Värmen regleras ju som vanligt med olika typer av underställsplagg.

Vad har ni för idéer?

Vänliga hälsningar
Martin
 
Ylletröja och extremt tunn löparjacka att ta fram vid paus och eller om det blåser upp vid dagsvandringar vår-sommar-höst.

Jag tycker inte det gör så mycket om det kommer en liten regnskur, det ska ganska mycket till innan ylletröjan blir obehagligt fuktig.

Börjar det hällregna slår jag läger alternativt går i snabb takt hemåt och håller värmen den vägen.

Paclite goretex-jacka följer med som "regnjacka" om jag ska vara ute längre eller om det är uppenbart att regnet hänger i luften redan vid start.

Svårt att hitta den perfekta kombon med bra ventilation och motstånd mot klimatet, för min del prioriterar jag allt oftare det förstnämnda och saknar sällan det senare.
 
Jag använder en Arxteryx Squamish och Norröna Aero 60 med huva som alltiallo jackor. De står emot allt förutom riktigt regn.

Dock tror jag inte att de håller speciellt länge om du ska klättra i dom. Då är det nog bättre att skaffa en specifik klätterjacka, nått med kevlar eller cordura på utsatta ställen. Vindjackor gör sig bra på standplats men inte när du kravlar på klippan.
 
Har både en skaljacka som jag använder, G-tex, men ibland kör jag med vindtät bomull som kompletteras med en Haglöfs anorak i paclite. Väldigt liten plats i ryggan, kanske som ett äpple.
Tunn som papper är den, håller troligen inte för klättring och hårdare brukande än vandring.
/Per
 
Nikwax Analogy Waterproof System är ett alternativ till GoreTex som ger bättre ventilering, mindre prassel och inte har samma styva material som Pro Shell. Två nackdelar är att de är relativt tunga och flerlager (inte shell).

Var ute i en månad i Patagonien där en i gruppen använde en sådan jacka och den funkade lika bra eller bättre än våra GoreTex Pro Shells.

Här är ett exempel på Nikwax Analogy jacka avsedd för klättring:
http://www.paramo-clothing.com/en-g...tributes=B0EB995E-27D6-4CBC-8E67-88DC45520ED2

GoreTex slogan brukar ibland skämtsamt paroderas "Guaranteed to keep you wet" eftersom den är så missvisande. Man får helt enkelt köpa att man alltid kommer att vara blöt vid viss typ av aktivitet i fel väder men överlever gör man och det är där GoreTex briljerar.
 
Saxat från deras hemsida:

"I slutet av 2013 har Gore Fabrics helt eliminerat PFOA från råvaran till sina funktionsmaterial."

Sen är förstås frågan vad om har ersatt det med.

Själv har jag enbart membranjacka när det regnar, och välventilerande icke membrankläder för det mesta i övrigt.
 
Ta något som ventilerar mer än Gore-tex då.

Event och Polartec neo shell är väl två sådana fabrikat. Själv har jag en med Event från Montane.

Jag har en liten enlagers löparjacka, vindjacka, cykeljacka eller vad man nu ska kalla den också. Ingen pingisboll men kanske en hockeypuck i storlek. Används främst som vindtröja då den saknar luva och är extremt kort i midjan. Känns som att ha en plastpåse på sig när pulsen börjar komma extremt tät men ändå väldigt nöjd med den och använder den mycket vid rätt situation. http://www.vaude.com/en-FI/Products/Clothing/Men-s-Air-Jacket-II-black.html

Nu valde jag personligen en i Event pga högre vattenpelare men Neo shell ska ventilera ännu bättre. Här är en variant: https://www.montane.co.uk/en/men/clothing/waterproof/fast-alpine-stretch-neo-jacket

Mvh / Johannes
 
Erfarenhet av Haglöfs rugged fjell jacket?

Jag har samma fundering inför en fjällvandring i Sarek nu i september. Hade som yttersta lager först tänkt ha min skaljacka från Arcteryx med GoreTex Pro shell, men inser att den kommer bli för svettig att vandra i.

Frågade en säljare i en outdoor-butik efter ett vindtätt alternativ som andas bättre, och köpte slutligen en Haglöfs Rugged fjell jacket (http://www.haglofs.com/de/en/Jackets/RUGGED-FJELL-JACKET-MEN/p/602798.2C5). Är det någon som har erfarenhet av denna?

Efter att ha läst inläggen ovan undrar jag om inte t.ex. en Arcteryx Squamish som är mindre och drygt 700 gram lättare vore lämpligare? Framför allt om det regnar mycket och man ändå bara kommer släpa på vindjackan i ryggsäcken.

Tacksam för svar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
highlandpark Alternativ för dagsvandring höst/vinter Kläder 24
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Plogg High eller mid skaft till nya lundhags? Kläder 11
holetaker Utmanare till Carinthia? Kläder 6
pr33d Hitta ersättare till favoritunderstället Kläder 31
Consultra Önskar tips på regnkläder till tonåring Kläder 3
Elvah Finmaskiga liners till höga kängor? Kläder 4
AnnaMiaMaria Skidbyxor till kort och tjock Kläder 4
Alucardi Lundhags skalkängor tips nu till vintern Kläder 19
bjornhallberg Jacka och Shorts ersättare till ITAB Jokk och Traveller Kläder 1
Cacan Ny "Krok" till kängor Kläder 6
Jackiie Första paret enklare kängor till pojkvännen - XXL? Kläder 11
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Etriol Vad är fjällrävens fickor till för? Kläder 7
AnteÅ Lim till Gore-Tex-jackor Kläder 3
B.M.F Sockor till vandringskänger Kläder 42
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3
Johan123 Friluftsbyxor som går att vika/rulla upp till shorts-längd (ej zip-off)? Kläder 7
Bondmoran Gaiters till vandring Kläder 14
GeorgM Foder till skalkänga modell Lundhags Jämtkängab Kläder 3
kit Vandringskängor till små barn Kläder 2
Silver Fang Vilken mössa och vantar till vandring Kläder 14
Silver Fang Vilken underställ till vandring Kläder 18
bico Sulor till Lundhags-kängor Kläder 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...