Alternativ höghöjds-träning?

Hej,

är det någon som provat att komplettera sin träning inför en toppbestigning med att andas genom sugrör under själva back-träningen? En bekant hade hört om något liknande i en radiointervju nyligen (kanske var intervjun med svenskarna som ska till Everest) att det kunde vara ett sätt att förbereda sig på hur det kan kännas med den tunna luften på hög höjd.
Det låter vanskligt i mina öron. Är det någon som provat eller har några hälsomässiga synpunkter på en övning av denna typ?

Mvh Stefan H.

Def. träning?

Möjligt att du kan få en känsla av hur syrebrist begränsar dig men de stora fördelarna som höghöjdsträning innebär lär du inte få. Där är det nog bara att träna på, ffa med att höja din syreupptagningsförmåga, dvs konditionsträning.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
en del mediakåta äventyrare harju låtit sej fotas i press med gasmask på då dom springer på elljusspåret. syrebristsimulation garanterat

dom gör nog en del lustiga grejer för att få uppmärksamhet för sitt projekt, sponsorerna kräver säkert sin del av rampljuset så en media-stark person har ju lättare att få ihop kosing till pågående och kommande projekt.. träna med sugrör i munnen låter konstigt.. men med bra träning så kommer den aeroba prestationsförmågan att ökas och göra stor nytta, troligtvids mer än sugrörsträningen..

Sugrör!?

Jag är igen läkare men andas genom ett sugrör innebär att du kommer att andas in delar av den luft du andas ut. Detta tillsammans med det minskade luftintaget måste innebära att du utsätter kroppen för onödiga påfrestningar som inte kommer att hjälpa dig på hög höjd utan bara att hämma dina tränning. Den bästa tränningen för hög höjd är som nämnts tidigare att träna på låg höjd och förbättra syreupptagningen. Acklimatiseringen gör du bäst på plats. Sugrör det tror jag inte alls på!

Re: Sugrör!?

Xander; sa:
Jag är igen läkare men andas genom ett sugrör innebär att du kommer att andas in delar av den luft du andas ut.

det gör man alltid, utrymmet mellan lungorna och munnen deltar inte aktivt i luftutbytet och kallas döda-rummet. det döda-rummet kan förlängas med tillexempel en snorkel eller sugrör, sugrörets luftvolym är vid andning försumbart om man tittar till den totala luftmängden.. problemet ligger nog mer i att sugrören är så trånga att man inte för tillräckligt med luft snabbt nog.

Re: Re: Sugrör!?

-Patric-; sa:
problemet ligger nog mer i att sugrören är så trånga att man inte för tillräckligt med luft snabbt nog.
En del liknar ett astmaanfall med att springa men bara ha ett sugrör att andas genom. Är det inte två olika saker som har blandats ihop?
Det ena är att inte få i sig tillräckligt med luft i förhållande till ansträngning (genom astma, sugrör, ha munnen stängd e dy).
Det andra är att kunna tillgodogöra sig det syre som är i luften (mindre syre kräver fler röda blodkroppar).
Eller blandar jag ihop det?

Sugrör inte = hög höjd

Astma liknar modellen att andas genom ett sugrör vilket tar ned syreupptaget men inte har samma effekter som hög höjd. På hög höjd så ökar ventilationen medan sugrör minskar ventilationen. Hög höjd sänker koldioxidhalten via ökad ventilation medan sugrör snarare höjer koldioxidhalten.

Astmapatienter brukar inte ha högt hemoglobinvärde vilket är en av effekterna av hög höjd. Astmapatienter brukar inte ha låg syrehalt i blodet annat än vid mycket allvarliga anfall. Andra lungsjukdomar t ex KOL går oftare med lågt syreinnehåll och högt hemoglobinvärde.

Hypoxitältet var intressant. Sannolikt så innehåller pumpen som förser tältet med låg syrgashalt ett filter som absorberar syrgas men jag kan inte hitta detta specificerat på hemsidan http://www.hypoxico.com/

Thure

Nix

Så sant som det är sagt, sugrör är ingen bra "dopningmetod". Dessutom är det sällan "luftinsuget" som begränsar människan under ansträngning, inte heller lungvolymen, utan som sagt syreupptagningsförmågan (hur syret passerar över till blodet och hur mycket syre blodet binder), samt organens (musklernas) förmåga att tillgodogöra sig syret och bli av med mjölksyra och koldioxid.

En kamrat till mig talade om att försöka effektivisera sin löpning genom att äta betablockare, dvs tillfälligt sänka sin maxpuls för att lättare nå mjölksyratröskeln och på så sätt träna "syratålighet". Han blev intresserad när någon kurshandledare gett elitsimmare betablockare och effektivt sänkt dem i bassängen. Om de blev bättre simmare vet ingen dock. Förhoppningsvis äter min fullt friske löparkamrat inte betablockare eller något annat mysko. Sorry för stickspåret.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips