Alternativ för dagsvandring höst/vinter

Av flera anledningar vill jag börja vandra i höst. Bara dagsvandringar i Stockholms-/Uppsalaområdet och tanken är att hålla på så länge det är varmare än -10 typ.

Kängor är inköpta och testade. Fleece och vandringsbyxor (höst/vår) har jag, liksom underställ i merinoull. Frågan är skalet. Har funderat på goretex skaljacka och dito skalbyxor och även Fjällräven G1000.

Men, goretex-skal är dyrt och tätt, G1000 är bara dyrt. Vill inte lägga massa pengar i onödan, men inte förfrysa heller. Så, en idé som jag gärna skulle vilja få feedback på. Detta utgår från dagsvandringar mellan typ 0 och -10 grader, dvs hyfsat vanliga vinterdagar i Stockholm:

Merinounderställ
2 ullstrumpor i kängorna (skinnkängor med goretex)
Turbyxor (höst-/vårmodell)
Tunn microfleee
Softshelljacka
Fleecetröja, ev m windstopper,över iaf vid raster. Alternativt dunväst.
Regnbyxor som inte andas ifall temp faller eller stiger och det blir blötsnö(har redan regnbyxor)
Regnjacka som inte andas, se ovan.
Mössa och handskar såklart

Låter det orealistiskt för säg 6 timmar vandring i hyfsad takt i skogarna mellan Stockholm och Uppsala?
 
Instinktivt låter det som du har det mesta du behöver, ev behöver du inte investera i en ny jacka lite beroende på hur din softshelljacka ser ut och vad det är för material.

Annars skulle jag skaffa en liknande jacka: Norröna Aero60 att ha som skal, förutom när det regnar och du kan använda den regnjacka du har nu. I princip är jackan en löparjacka/vindjacka med huva.

Du kan även vara ute i kallare väder med de kläder du har, du kan bara inte stå stilla eller sätta dig ner mer än någon minut, då blir du för kall.
 
Instinktivt låter det som du har det mesta du behöver, ev behöver du inte investera i en ny jacka lite beroende på hur din softshelljacka ser ut och vad det är för material.

Annars skulle jag skaffa en liknande jacka: Norröna Aero60 att ha som skal, förutom när det regnar och du kan använda den regnjacka du har nu. I princip är jackan en löparjacka/vindjacka med huva.

Du kan även vara ute i kallare väder med de kläder du har, du kan bara inte stå stilla eller sätta dig ner mer än någon minut, då blir du för kall.

Tack för svar. Jag var dock lite otydlig märker jag. Det jag har i nuläget är:

Kängor och strumpor
Merinounderställ
Vandringsbyxor (vår/höst)
Microfleece
Regnjacka och regnbyxor (som inte andas)
Handskar och mössa

Så, vad bör jag bäst komplettera med för att ha trevliga dagsvandringar (2-6 timmar) i temperaturer från 0 till -10 grader i Stockholms-/Uppsalaområdet?

Blir mycket tacksam för svar :)
 
Testa det du har. Utvärdera. KISS.

Jag försöker "keep it simple", därför jag inte går och köper snordyr skaljacka. Men det kommer inte räcka med underställ och microfleece när det blir kallt, så något behöver jag köpa. Frågan är alltså vad. Lutar åt soft shell och ta med regnjacka ifall det behövs, men tacksam för input.
 
Skulle skippa softshell och köpa en lätt dunjacka/syntetjacka, typ nåt sånt här http://www.outnorth.se/klader/jackor-vastar/forstarkningsjackor
Själv har jag en sån här, som är typ *hur bra som helst*.
e34ac599aea14d4f4ccd3a4531b3be70--loke-jackets.jpg

Tyvärr verkar jag vara ensam om den åsikten, så exakt sådan görs inte längre... finns med huva och dragkedja, eller utan dragkedja och utan huva :(.

Det enda jag tycker du riktigt saknar är nåt varmt att dra på dig när du stannar och rastar/om du fryser medan du går. Att regnstället inte ventilerar är lite skitsak samma på en dagstur enligt min ringa mening.

Dessutom tycker jag att gore-tex mfl "tekniska material" inte ventilerar så bra att de är värda alla extrapengar + extravikt. Tar hellre ett "vanligt" regnställ, med mindre "andasfunktion", men med en skärning som tillåter att en vädrar under armarna eller liknande.
 
Jag försöker "keep it simple", därför jag inte går och köper snordyr skaljacka. Men det kommer inte räcka med underställ och microfleece när det blir kallt, så något behöver jag köpa. Frågan är alltså vad. Lutar åt soft shell och ta med regnjacka ifall det behövs, men tacksam för input.

Skaljacka är ju ändå kass så det var ju tur. Du klarar dig på det du radar upp.

Stockholm ≠ Svalbard, Borneo, Death valley

Du undrar egentligen om kläder för en längre promenad. Vardagskläder plus en stickad tröja (eventuellt extra mössa), kaffetermos och en macka i smörgåspapper hade det vart för mig. Kan inte relatera till din frågeställning alls och tycker du borde klara dig bra på det du har. Lycka till.
 
Skaljacka är ju ändå kass så det var ju tur. Du klarar dig på det du radar upp.

Stockholm ≠ Svalbard, Borneo, Death valley

Du undrar egentligen om kläder för en längre promenad. Vardagskläder plus en stickad tröja (eventuellt extra mössa), kaffetermos och en macka i smörgåspapper hade det vart för mig. Kan inte relatera till din frågeställning alls och tycker du borde klara dig bra på det du har. Lycka till.

:) Du har säkert helt rätt. Jag har en tendens att köpa mer prylar än jag behöver. Känns i och för sig som jag inte är helt ensam om det, men ändå.
 
:) Du har säkert helt rätt. Jag har en tendens att köpa mer prylar än jag behöver. Känns i och för sig som jag inte är helt ensam om det, men ändå.

Det är väl en generell tendens i samhäll. Uttråkade urbaniserade människor som behöver definiera sig själva och vem man 'är' genom konsumtion. Så du är definitivt inte ensam.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
CAX Norröna SVALBARD ARKTIS COTTON ANO JACKET alternativ, Kläder 8
Miroslav Jacka: Alternativ till Lappland jacka i G-1000? Kläder 12
tlundberg Alternativ till Lundhags Tanner Chukka Kläder 36
andersmossing Alternativ till Fjällräven Greenland Kläder 43
Smogz Alternativ till fleece Kläder 32
mBengtson Alternativ till hardshell/skaljacka? Kläder 20
erephus Motsatt alternativ till Fjällräven Vidda - G1000 Kläder 9
Micro553 Fjällräven ECO Shell Jacket eller andra alternativ Kläder 4
Gråbuse Alternativ till skalkängor - är de alla så hårda? Förträngningar i nerver? Kläder 26
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
MagArne Alternativ till jeans byxa Kläder 12
hrungnir Snugpak termokläder eller alternativ Kläder 9
axel_broman Klättermusen Freke + ev. alternativ Kläder 0
plp Alternativ till Klättermusen Rimfaxe Kläder 4
Jekyll Alternativ till KM Einride Kläder 5
packåsnan Alternativ till Houdini Men's Liquid Rock Pants? Kläder 9
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
PoiRan Fjällräven - finns alternativ? Kläder 14
ayn Tierra Pacman/Dynamic - åsikter, alternativ? Kläder 1
fson Alternativ till Ullfrotte-kofta? Kläder 10
pettter alternativ till skaljacka? Kläder 1
bredviken Alternativ till Marmot RIM? Kläder 0
Kalle E Högskaftat alternativ till Lundhagskängor Kläder 2
plp Alternativ till GT motsv. Kläder 4
cjonsson Alternativ till dunväst?? Kläder 1
5741 Alternativ till Globetrotter? Kläder 4
fitur Tips på skaljacka för höst- och vintervandring Kläder 10
Clover Fältuniform 90 - bra eller dåliga för vandring sommar-höst? Kläder 44
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
tooomas Vandringsjacka för sommar-sensommar-höst Kläder 32
SLMT Perfekta jackan för vår, höst och sommar Kläder 7
snowdog Vår höst jacka Kläder 1
sooman Kajakkläder: Höst/tidig vår Kläder 0
Mattias1981 Skalkängor, Vår, Sommar o höst Kläder 6
museo12 Kläder för vandring i skånsk höst och vinter (nybörjare) Kläder 4
JohnS Vinter-/höst-jacka för Skåne Kläder 8
piaea Regnjacka för höst/vår och sommarvandring Kläder 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...