Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt?

Hallojsan,
Jag håller på att packa inför en enklare vandringsresa i Asien.

Har fått förmig att Alsolsprit ska vara bra till nånting men det är inget jag använder så ofta annars. Finns ju även Alsolgel.

Alsolgelen ser ju ut att vara mindre än en burk Alsolsprit

Kan inte hitta något bra svar på skillnaden mellan dessa och om det kan vara bra att ha något sånt med sig eller om det bara är onödigt.

Hydrokortison brukar jag stoppa i, sägs vara bra om man bränner sig i solen.

Eftersomt geltuben är så liten tar den också slut väldigt fort. Användningen är väl densamma, men jag tycker gel funkar bättre på myggbett iom att den så att säga sitter kvar, man kan kleta på lite tjockt.

Men får du med dig nåt av det där på flyget?

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Alsolgelen lär vara under 100 ml, så den ska ju gå att ha ombord, däremot alsolspriten är lite för stor.

Men alltså, vad kan man använda alsolspriten till främst? Jag tvivlar på att man gör rent sår med den, det ska man väl ha klorhexidin till har jag för mig...

Får ursäkta om jag låter som värsta nybörjaren. Är ju lite sådär när man är bortom Norden. Språkmässigt och hitta något snarlikt kontra att konka med sig själv.

Försöker resa så lätt det går och särskilt när man ska vandra vill man inte ha hela husapoteket med sig... haha... Man får såna olika bud. Kollar man i såna där guideböcker ser ju förbandslådan ut som att ta upp 20-25 % av packningen.

Men alsolsprit använder man väl mest för att torka ut vätskande sår? Det känns lite som ett för smalt användningsområde för att släpa med sig?

Alsolsprit är uttorkande på vätskande sår, lindrar till viss del insektsbett och avsvällande. Är det dock som desinficering av sår är Klorhexidin effektivare.

Japp. Precis som det står i produktbeskrivningen. Varför vill du ha det med om du inte vet vad det är bra för?

Förlåt om jag lät spydig. Var inte meningen. Jag är genuint nyfiken. Tänkte om nån typ tipsat om alsolsprit är värsta grejen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips