Alpin utrustning

Ska börja försöka ge mig ut på lite glaciärer (ja, kurs ska gås) och tänkte därför börja införskaffa lite utrustning. Norhtstar har ett paket som jag som novis tycker verkar ok:
http://northstar.se/prod_show.php?art_no=991alp

Någon som har kommentar till det?
Det ska alltså till en början användas till glaciärvandring, men senare kanske klättring kan bli aktuellt (även om det kanske bara är selen i det paketet så går att nyttja då).

Jag har en sån isyxa och det är inget fel på den förutom att den inte är T-märkt, vilket är ett krav om du ska gå kurs hos Svenska Klätterförbundet. Kolla också så att det går att montera anti-botts eller vad det heter på stegjärnen. Det är en gummiplatta som gör att det inte fastnar så mycket snö och is, mycket användbart.

/K

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips