alpin stil

Tja...Jag har inte klättrat värst mycket alpint, men ska försöka ge en förklaring.
Först, fasta rep måste nån få upp, oftast genom fri, aid,eller isklättring.
Sedan kan resten av gruppen använda sej av repen för att ta sej upp. Sedan upprepas proceduren, upp med fast rep (fri, aid, is) upp med resten.
När dagen och energin är slut så firar man ner till basläger eller ABC-lägret för återhämtnig och packar ner utrustning som ska tas upp på berget, då använder man sej av de fasta repen för att ta sej upp. Jag ser nog inte så många regler i hur man inte får göra rent klättermässigt, förutom att man inte skräpar ner eller förstör berget eller lämna utrustning (det händer vid större expeditioner typ syrgastuber fasta rep m.m.). Men visst får man sätta upp "regler" innom gruppen hur klättrinen får ske, men det "fuskas" nog ganska mycket för att ta sej upp för ett större berg.
 
Fast nu är det ju så att alpin stil inte nyttjar fasta läger, utan man bär allt från en punkt till en annan, det är sålunda samma tält/bivacksäck i läger 1 som i läger 2 osv.
 
Precis, annars blir det väl expeditionsstil.

Vid alpin stil kan man möjligen tänka sig att man har fasta repa för nedstigning, och för efterföljande medlemmar.
Frågan gällde kanske inte om man fick "fuska" så till vida att man inte klättrar fritt, utan snarare om man får utnyttja befintliga fasta rep från andra som kanske klättrat i expeditionsstil?
 
Nja

chem; sa:
Om man klättrar alpin stil vilka "regler" finns det då?
får man använda fasta rep?

Jag tror inte fasta rep har något som helst att göra med en bestigning i god alpin stil.
I sådana fall ska du både bära upp dom och sätta upp dom själv, allt i samband med bestigningen. Dvs inte i förväg. Du ska även helst ta med dom på nedfärden. Känns inte särskilt rimligt.

Att använda befintliga fasta rep på en bestigning i alpin stil blir ju ungefär som att använda befintliga tält eller en tidigare uppburen cache med mat/bivackutrustning. Med andra ord en rejäl tumning av principen runt alpin stil.
Finns väl inga regler slagna i sten men följande bör beaktas vid alpin stil

- klättra hela turen i ett svep, single-push
- ingen extern hjälp, varken bärare, guider eller i förväg utsatta fasta rep
- ta med dig allt du behöver på turen, såväl upp som ner

för att göra det i god klassisk stil så bör även följande tas hänsyn till
- ingen syrgas
- inte klättrat något på turen innan ovan BC el. ABC

Jag tycker själv att man får klättra precis hur fan man vill bara man kallar saker vid sitt rätta namn. Inte menat till dig personligen men känns som att begreppet börjar utvattnas pga mer eller mindre medvetet fusk.
 
chem; sa:
Om man klättrar alpin stil vilka "regler" finns det då?
får man använda fasta rep?

Som jag förstått begreppet används det framför allt i Himalaya, och avser då expeditioner som använder sig av ett minimum av bärare och guider.

Det är en alpin stil på expeditionen om den saknar bärare d v s medlemmarna bär sina egna grejor. Man klarar sig i någon mening själv, ungefär som man gör i alperna. Fasta rep finns det även i alperna, liksom bultar och abseilringar, och jag kan inte se att användningen av fasta rep skulle vara ett avgörande kriterium. Däremot är rep tungt och om man bär själv är det med största sannolikhet en sak man skulle prioritera bort.

I Himalaya används fasta oelastiska rep framför allt för att ta upp saker högt. På Everst bygger Sherpas ofta en led upp genom isfallet på Khumbusidan, varefter de tar betalt av dem som använder den.

Per
 
Om du skulle fråga klättrare som JC-Lafaille, Mark Twight , Steve House och andra utövare av "alpine style" klättring, skulle nog Slobs beskrivning överensstämma bäst. JC Lafaille är noga med att precisera när han använder fasta rep på vissa längder och då använder han termen semi-alpine style. Fasta rep hör inte hemma på alpin stil bestigningar, lika lite som ”capsule” stilen med att flytta lägger uppför berget. Att termen främst används vid klättring i Himalaya håller jag inte heller med om, den används och gäller över allt.
 
Att den skulle höra hemma i Himalaya beror antagligen på att när man klättrar i alpin stil i Himalaya så påpekas de verkligen särskilt, medan det på många andra platser är mer regel än undantag.

För att återgå till de fasta repen, så är det ju då ett slags fusk att använda gamla fasta rep, och det ska till rätt speciella situationer för att man ska använda egna fasta rep. Undantaget skulle väl vara om man av nån anledning leder en sträcka och lämnar repet kvar för nedstigningen?

Däremot är väl inte kravet att det ska vara uteslutande friklättring under turen?
 
Mezzner; sa:
Däremot är väl inte kravet att det ska vara uteslutande friklättring under turen?

Nej, det tror jag inte. Har man friat en alpintur brukar det väl stå som en kommentar? "First free ascent" etc.

Även om fasta rep inte har något med alpin stil att göra verkar användandet av matreserver vara allmänt accepterat.

Messner, Twight et al. och nu senast Steve House & Vince Anderson (nytur i augusti i år) använde alla i förväg utplacerade matförråd på Rupal Face, t ex.

/P
 
Mezzner; sa:
Att den skulle höra hemma i Himalaya beror antagligen på att när man klättrar i alpin stil i Himalaya så påpekas de verkligen särskilt, medan det på många andra platser är mer regel än undantag.

Klättrar man i alperna är det ju per definition alpint. Klättrar man i Nord-America använder man inte heller bärare, utan det är i huvudsak samma stuk som i Alperna.

Termen har såvitt jag förstår uppstått bland folk som klättrat i Himalaya. Den traditionella Himalayaexpeditionen, med hundratals bärare, sardarer, kock, mattält och fälttoalett i baslägret har ifrågasatts, och betraktats om i någon mening oetisk, och kontrasterat mot den alpina klättringens relativa enkelhet. Man bär sitt eget tält, sitt eget krubb, etc., o bygger inte en väg som vissa expeditioner gör med fasta rep som man jumarar sig upp o nedför med förråd.

Slobs definition är right on utom i det att det skulle vara "single push".

Per
 
Mezzner; sa:
så är det ju då ett slags fusk att använda gamla fasta rep,

Fusk, inte alls, klättrar man i Himalaya gäller det att hinna upp o ner, finns det saker som underlättar använder man dem, frågan är nog snarare om man vågar lita på dem.

... och det ska till rätt speciella situationer för att man ska använda egna fasta rep.

Ja, rep är tungt, och eftersom en alpinexpedition bär sina egna prylar bär man säkert ogärna extra rep, i synnerhet som fasta rep, om jag förstått saken rätt, brukar vara av ett annat slag som inte duger till klättring.

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mBengtson Svensk till G2 i alpin stil. Alpin / Bigwall 5
seon Alpin stil, vad är det, och vilka har gjort det i Himalaya? Alpin / Bigwall 7
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
orren86 Alpin kurs? Alpin / Bigwall 27
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Edvin m Alpin förare över Chamonix området? Alpin / Bigwall 2
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
Edvin m Lätt alpin isyxa Alpin / Bigwall 16
Nedar Alpin grundkurs sökes Alpin / Bigwall 6
simonthegraf alpin rock climbing in sweden? Alpin / Bigwall 1
chrtur [TR] - Alpin superklassiker Alpin / Bigwall 4
GrpCAndersson Alpin klættring 2008 Alpin / Bigwall 0
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
owahlund Alpin utbildning Alpin / Bigwall 8
Ix Alpin ryggsäck Alpin / Bigwall 12
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
Jervhed Alpin sele Alpin / Bigwall 17
Pask Ny alpin hemsida! Alpin / Bigwall 2
0399 Hög alpin kurs Alpin / Bigwall 7
grawin Alpin kurs Alpin / Bigwall 3
trolltind Alpinism, god stil, sponsorer Alpin / Bigwall 50

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...