Allround-sovsäck

Hej!
Har läst mig förvirrad här på forumet och tänkte nu att jag kanske kan få lite hjälp att välja sovsäck.
Jag är man, 183cm kort och vägen cirka 75kg. Normalfrusen.

Användningsområde:
Tält vår, sommar och höst. Eventuellt milt vinterklimat
Övernattning i stuga/koja. Men då kan man ju sova med säcken öppen, så hellre för varm än för kall?

Har ingen aning om jag ska satsa på syntet eller dun, är för dåligt insatt.

Budgeten är 1500:-, men kan eventuellt gå upp till max 2000:-

Dessa har jag kikat lite extra på:

http://www.outnorth.se/haglofs/zensor-3s.php?gclid=CICtoo7t2LMCFdB3cAodVXYAAQ

http://www.outnorth.se/marmot/sawtooth-2011-regular-lz-electricc-tempest.php

Alla tips uppskattas

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag hade valt den Marmot Sawtooth Regular som du länkar till ovan. 600 fill är en ordinär dunfyllning, men då det är dun blir den både lättare och mer komprimerbar än motsvarade fibersäck. Sköter du en dunsäck så behåller den egenskaperna längre än motsvarande fibersäck som gärna förlorar några grader pga fibers komprimering efter några år. Marmot har dessutom mycket sköna huvor:)
Marmots säckar är kända för att klara utlovad kroppslängd och även ganska rymliga över axlarna, så med dina 183cm blir regular ok i storlek. För 1820kr är det bara att slå till, mycket bra pris!

Senast ändrad:
Jag har en sawtooth! Riktigt nöjd med den, -9 grader, sovit i den utan nån typ av förstärkningskläder i ett par minusgrader och det har funkat kanon ! Och jag är nog lite frusen av mig! Skulle tro att den utan problem klarar -9, säkert mer med lite förstärkning..

Har inte så mycket annat att jämföra med, men efter 2 år har jag inte blivit besviken! Har lite andra marmot prylar och tycker det är bra grejer, prisvärda!

Jag har personligen köpt en Marmot Plasma och är mycket nöjd med känslan, kvalitén och speciellt vikten, men fick även betala därefter. Jag hade personligen satsat på en Marmot igen, p.g.a. känslan och att de ej plockar dun från levande gäss, men annars hade jag nog köpt en från Roberts.pl, som i övrigt verkar vara oöverträffbar vad gäller vikt/pris/konfigurationsmöjligheter.

Jag har en äldre variant av Haglöfs Zensor och är mycket nöjd med den. Haglöfs är duktiga på syntetsäckar och jag tror att Zensor 3S passar utmärkt för den användning du beskriver.

Som alla syntetsäckar kommer Zensor 3S vara tyngre och ha större packvolym än en motsvarande dunsäck. Men är mer tillförlitlig i fuktigt klimat.

Tyvärr så tog sawtothen slut snart efter att jag postat länken.
Får kolla vidare.

Ingen som testat Zensor 3S?

Har både en Zensor Compact och en Zensor 2S.

Kvalité rakt igenom, både huvan och köldkragen på 2S:en är genomtänkta, men du får nog ha en längre version för att få plats. 2S:en har hängt med både till fjälls och i kajaken. För ca 3 veckor sen kröp det ner till -4 i vindskyddet men med långfillingar och mössa gick det okej, kallt men okej.

Det negativa är enligt mig vikten och packvolymen.

Fördelarna är att det är rejält med säck för pengarna, bra dragkedja, bra och fungerande detaljer samt robust.

Jag har bara gott att säga om mina Haglöfssäckar.

Har själv en sån här. Går att använda i vilken temperatur man önskar:

http://www.ebay.com/itm/BRAND-NEW-M...987?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4abd302923

Det kan som vandrare vara bra att veta att systemet väger 4,5 kg. Inte direkt det lättaste.

TS frågar efter en tulipanaros och sådana finns inte i verkligheten. Börja med en soväck som klara av ca -10° med hel blixtlås, den blir för varm för sommarnätter men funkar väl vår och höst. När du börjat sova ute lär du dig vad du vill prioritera.
Viktigaste delen i sovsystemet är underlaget, börja med ett cellplast och lär dig mer.
Sovsäclslakan, förvaringspåse samt regnskydd är bra DIY. YMMV
go tur

PS tids nog kommer du att köpa ett par till. Var beredd.

Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips