Allemansrätten

Den stora frågan är ju vad man menar med att "störa" jakten. Klart är ju att om man är militant djurvän och går ut och lever om i skogen för att skrämma bort jaktbytet så stör man. Likaså om man går medvetet i skjutfältet framför en jägare. Men om man rör sig som vanligt utan större oväsen kan en jägare då hävda att man stör jakten? (Det anser jag att man gör i och med att man ganska säkert skrämmer bort villebrådet.)
 
Den stora frågan är ju vad man menar med att "störa" jakten. Klart är ju att om man är militant djurvän och går ut och lever om i skogen för att skrämma bort jaktbytet så stör man. Likaså om man går medvetet i skjutfältet framför en jägare. Men om man rör sig som vanligt utan större oväsen kan en jägare då hävda att man stör jakten? (Det anser jag att man gör i och med att man ganska säkert skrämmer bort villebrådet.)

De allra flesta jaktlag som inte blivit alltför hotade, terroriserade och utsatta av anti-jakt-extremisterna har inga problem med om det råkar komma en vanlig svampplockare eller skogsflanör utan ont uppsåt när det stås på pass i skogen, man hälsar artigt och sen återgår var och en till att fortsätta med sina förehavanden när säkerheten tillåter.

Ser inte riktigt problemet med allemansrätten och jakt skulle kunna enas i skogen om man har rent mjöl i påsen och inte är där för att provocera, bråka eller förstöra för andra.
 
Den stora frågan är ju vad man menar med att "störa" jakten. Klart är ju att om man är militant djurvän och går ut och lever om i skogen för att skrämma bort jaktbytet så stör man. Likaså om man går medvetet i skjutfältet framför en jägare. Men om man rör sig som vanligt utan större oväsen kan en jägare då hävda att man stör jakten? (Det anser jag att man gör i och med att man ganska säkert skrämmer bort villebrådet.)
En som vandrar igenom mark där det bedrivs jakt stör oavsett uppsåt.
 
En som vandrar igenom mark där det bedrivs jakt stör oavsett uppsåt.

Fast man kan ju om det inte är någon som är där för att störa med vilje ta det för vad det är och inte göra någon sak av det, liksom dom som befinner sig i ett område där det jagas förhoppningsvis visar hänsyn när det uppdagas att jakt pågår.

Vi har alla att vinna på om det är bra stämning i skogen mellan olika aktörer så långt det är möjligt.
 
Vilkat rättigheter har man som skogsbesökare under älgjakten som börjar på måndag? Får en markägare hindra folk att nyttja allemansrätten då? De håller ju på jävligt länge, så att man inte ska få röra sig i skog och mark då känns tveksamt.

Det är ju inte så att jag tänker gå runt och bröla och störa jakten, men mina långa helgvandringar går genom skogen här hemma och vill fortsätta med dem. Brukar sitta orangea varningsskyltar, men vad säger juridiken? Kan de stoppa mig?
Du har rätt att vistas i naturen även om jakt pågår. Däremot mot brukar det uppskattas av jägare om du inte är fullständigt kamouflageklädd. Bär gärna något rött plagg.
 
Angående jakt: En idé jag har haft är att jägarna visar på en karta på internet var de jagar och planerar att jaga. Så fort de jagat färdigt tar de bort jaktområdet från kartan.

Ett motargument jag mött är ”Jaktsabotörer skulle utnyttja det”.
Ett annat är i stil med ”vi vill/orkar inte, och vi vill inte ha insyn.”

Jag tycker att båda parter kan anstränga sig för att det ska fungera bra i skogen. Och skulle jaktsabotörer förstöra så får man ta det då det inträffar, och ge dem skulden för att man inte kan ha tjänsten i ett begränsat område.
 
Angående jakt: En idé jag har haft är att jägarna visar på en karta på internet var de jagar och planerar att jaga. Så fort de jagat färdigt tar de bort jaktområdet från kartan.

Ett motargument jag mött är ”Jaktsabotörer skulle utnyttja det”.
Ett annat är i stil med ”vi vill/orkar inte, och vi vill inte ha insyn.”

Jag tycker att båda parter kan anstränga sig för att det ska fungera bra i skogen. Och skulle jaktsabotörer förstöra så får man ta det då det inträffar, och ge dem skulden för att man inte kan ha tjänsten i ett begränsat område.

Kanske att det skulle fungera i norr men definitivt inte söder om Dalälven eller måste vi dra den gränsen ännu längre norr ut. Typ vid Ångermanlandsälven.

Vi har ju däremot haft besök av thailändare som har kommit och plockat lingon mitt under älgjakten och det har inte varit populärt.
Jag jagade i ett annat vvo under 2 år n Kalix och då hade vi en hög militär med oss i laget som sa att det är militärt skyddsområde och att dom inte fick vistas där.:)

Den valsen kan vi inte dra längre!:(
 
Jag uppskattar när de ställer upp skyltar "Jakt pågår" vid infartsvägen. Då slipper jag åka in, gå runt och utsätta mig för fara och samtidigt störa deras jakt. Win win. Borde vara standard att skylta så vid jakt. Naturen är inte mindre än att man kan åka vidare till något annat ställe där det inte jagas för stunden.
 
Jag uppskattar när de ställer upp skyltar "Jakt pågår" vid infartsvägen. Då slipper jag åka in, gå runt och utsätta mig för fara och samtidigt störa deras jakt. Win win. Borde vara standard att skylta så vid jakt. Naturen är inte mindre än att man kan åka vidare till något annat ställe där det inte jagas för stunden.

Sätta upp skyltar "Jakt pågår" är i alla fall i vissa delar i landet som att be om att få dit jaktsabotörer som bråkar och även vandaliserade jakttorn i dagens Sverige tyvärr.
Alternativet "låst bom" är tyvärr både säkrare och effektivare där det är möjligt.

I den bästa av värdar vore det naturligtvis en god ide med skyltar.
 
Sätta upp skyltar "Jakt pågår" är i alla fall i vissa delar i landet som att be om att få dit jaktsabotörer som bråkar och även vandaliserade jakttorn i dagens Sverige tyvärr.
Alternativet "låst bom" är tyvärr både säkrare och effektivare där det är möjligt.

I den bästa av värdar vore det naturligtvis en god ide med skyltar.
Här är det numera bommat mest överallt, hela tiden... En viss skogsägare lackade ur rejält kring vargfrågan och beslöt att hålla sina vägar låsta. Rätt trist, men även förståeligt.
 
Men det där med "jaktsabotörer" - är inte det rätt överdrivet och begränsat? Svårt att tror att det åker runt såna i var och varannan skog och tjafsar. Kanske vargjakt är känsligare för dem.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...