Allemansrätten

Har hört siffror om 2000kr per dag för vildsvinsjakt + X antal kr per kg för fällda vildsvin.
Vet inte om dessa siffror stämmer.. men o ena sidan gnälla över att dom förstör.. men sedan vilja ha betalt för att bli av med dom!?


Tråden har vilat ett tag så jag kan inte låta bli en språklig undran. "O ena sidan" skriver du - vad betyder det?
Vad står "o" för i detta fall?
 
Senast ändrad:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6239584

Hur har argumenten låtit här på (ut)sidan... "Nedskräpning har inget med allemansrätten att göra..." å nej kanske inte - lika lite som att giftermål inte har något med hustrumisshandel att göra heller.. men vad är det som möjliggör tillträde och medför långtgående rättigheter som lätt förbises och överträdelser bagatelliseras. Överträdelser som aldrig leder till straff?

Värna!
 
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=6239584

Hur har argumenten låtit här på (ut)sidan... "Nedskräpning har inget med allemansrätten att göra..." å nej kanske inte - lika lite som att giftermål inte har något med hustrumisshandel att göra heller.. men vad är det som möjliggör tillträde och medför långtgående rättigheter som lätt förbises och överträdelser bagatelliseras. Överträdelser som aldrig leder till straff?

Värna!
Allemansrätten är redan inskränkt på denna plats genom tillkomsten av naturreservat och fågelskyddsområde. Deras uppträdande är brottsligt med rådande lagstiftning. De hade förmodligen varit där oavsett om det existerade någon så kallad allemansrätt eller ej.. Laglydighet och naturhänsyn ger de blanka fan i ändå..
 
Här på orten så fick nyligen en fotbollstränare förklara för ett gäng nyanlända att de inte fick slå sönder låsen till de fastlåsta fotbollsmålen - svaret blev att Sverige har allemansrätt... Hur är det möjligt att de på allvar använder det argumentet?

Så det handlar nog om att folk dels överlagd inte ser sig som en del av ett fundament/samhälle, samt att vissa organisationer enbart har fokuserat på rättigheterna när de pratat om allemansrätten i sina fina foldrar.

Jag har i annan tråd hävdat att allemansrätten står inför sin död. Jag blir tyvärr mer och mer övertygad om detta.
 
Allemansrätten är redan inskränkt på denna plats genom tillkomsten av naturreservat och fågelskyddsområde. Deras uppträdande är brottsligt med rådande lagstiftning. De hade förmodligen varit där oavsett om det existerade någon så kallad allemansrätt eller ej.. Laglydighet och naturhänsyn ger de blanka fan i ändå..

Absolut, vanföreställningen om allemansrätten kommer att leda till dess död.
 
Senast ändrad:
Här på orten så fick nyligen en fotbollstränare förklara för ett gäng nyanlända att de inte fick slå sönder låsen till de fastlåsta fotbollsmålen - svaret blev att Sverige har allemansrätt... Hur är det möjligt att de på allvar använder det argumentet?
/QUOTE]
Det där låter misstänkt likt en skröna...
 
Absolut, vanföreställningen om allemansrätten kommer att leda tills in död.

Ja, risken är ju uppenbar. Men frågan är dock om denna typen av aktiviteter är vanligare eller ovanligare idag? Jag upplever att allt färre söker sig ut i naturen, i alla fall om jag går till min egen bekantskapskrets. Men de som väl tar sig ut, ska göra det "på riktigt" och beter sig så här.

Stötte på en familj häromveckan. Förmodligen stadsbor från Malmö av dialekten av döma, som klev i land på stranden jag satt och solade på och skulle sätta upp sitt läger. Klockan var inte så mycket, kanske fem-sex. Mer än 20 grader varmt, kanske uppmot 30 i solen, och inga mygg. Döm av min förvåning när det första dem gör är att börja göra upp en eld. Trodde först att de skulle grilla korv, men de hade en grill i båten för det som de plockade fram. Så snart elden var tänd började de leta mer ved... och snart även hugga i träden så klart. Då kände jag mig nödgad att bryta in och fråga vad de höll på med. "De skulle bara göra upp en eld..." sa de förvånade. Förklarade för dem att det var totalt onödig eldning och att om de skulle elda kunde de väl nöja sig med det som låg på marken. Vilket de i och för sig gjorde sen - så länge jag var kvar. Sen skulle det inte förvåna mig om de tog fram yxan igen.
Det är inte bara vanföreställning om allemansrätten som är problemet, utan föreställningen om hur friluftslivet ska se ut. Det verkar vara ett måste för många att hugga i träden för att elda eller bygga saker.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.