Allemansrätten

Här på orten så fick nyligen en fotbollstränare förklara för ett gäng nyanlända att de inte fick slå sönder låsen till de fastlåsta fotbollsmålen - svaret blev att Sverige har allemansrätt... Hur är det möjligt att de på allvar använder det argumentet?
/QUOTE]
Det där låter misstänkt likt en skröna...

Tyvärr inte, dessutom finns det ett ännu värre exempel där detta använts. Då relaterades en ren stöld till samma argument.
 
Tyvärr inte, dessutom finns det ett ännu värre exempel där detta använts. Då relaterades en ren stöld till samma argument.

Well, det finns alltid individer som kör stilen "Om jag bara hävdar att jag har rätt tillräckligt aggressivt och är tillräckligt jobbig så kommer andra vika sig."

"Vadå vi har ju allemansrätt?" kan då lika gärna ersättas av "Luften är fri", "Gubbjävel, du fattar ingenting", "Jo för min pappa är polis", "Men det får man väl inte säga i det här landet" eller andra nonsensargument.

Dvs dom som kör med det VET att de har fel men struntar i det.
 
Well, det finns alltid individer som kör stilen "Om jag bara hävdar att jag har rätt tillräckligt aggressivt och är tillräckligt jobbig så kommer andra vika sig."

"Vadå vi har ju allemansrätt?" kan då lika gärna ersättas av "Luften är fri", "Gubbjävel, du fattar ingenting", "Jo för min pappa är polis", "Men det får man väl inte säga i det här landet" eller andra nonsensargument.

Dvs dom som kör med det VET att de har fel men struntar i det.


Absolut. Det jag tyckte var intressant var bara att nyanlända tydligen får en väldigt snabb och konstig info om allemansrätten.
 
Vilkat rättigheter har man som skogsbesökare under älgjakten som börjar på måndag? Får en markägare hindra folk att nyttja allemansrätten då? De håller ju på jävligt länge, så att man inte ska få röra sig i skog och mark då känns tveksamt.

Det är ju inte så att jag tänker gå runt och bröla och störa jakten, men mina långa helgvandringar går genom skogen här hemma och vill fortsätta med dem. Brukar sitta orangea varningsskyltar, men vad säger juridiken? Kan de stoppa mig?
 
Vilkat rättigheter har man som skogsbesökare under älgjakten som börjar på måndag? Får en markägare hindra folk att nyttja allemansrätten då? De håller ju på jävligt länge, så att man inte ska få röra sig i skog och mark då känns tveksamt.

Det är ju inte så att jag tänker gå runt och bröla och störa jakten, men mina långa helgvandringar går genom skogen här hemma och vill fortsätta med dem. Brukar sitta orangea varningsskyltar, men vad säger juridiken? Kan de stoppa mig?

Så länge du inte stör jakten får de inte stoppa dig.
 
Jag tycker båda svaren är bra. Själv ber jag jakträttsinnehavarna meddela mig när dom jagar och då undviker jag området dagen före och jaktdagen. (Där jag bor finns många andra möjligheter att vandra.)

Du har givetvis rätt att gå där men jag föreslår att du visar hänsyn så långt det är möjligt
 
Vilkat rättigheter har man som skogsbesökare under älgjakten som börjar på måndag? Får en markägare hindra folk att nyttja allemansrätten då? De håller ju på jävligt länge, så att man inte ska få röra sig i skog och mark då känns tveksamt.

Det är ju inte så att jag tänker gå runt och bröla och störa jakten, men mina långa helgvandringar går genom skogen här hemma och vill fortsätta med dem. Brukar sitta orangea varningsskyltar, men vad säger juridiken? Kan de stoppa mig?
Jag föreslår att du klär ut dig till älg. Det är du i din fulla rätt att göra.
 
Det finns en grusväg in den stora skogen här som är stängd med bom. Innan bommen brukar de skylta "Jakt pågår" och jag brukar normalt vända då andra år, men de jagar ju varje helg fram till jul eller nåt, så det är lite trist.
Nån gång har jag sett att de packar ur bilarna och släpper ut hundarna, och då har jag bara fortsatt förbi dem eftersom jag hinner undan innan de börjar. Håller man sig på grusvägen som jag brukar lär det nog vara lugnt, finns ju ett par gamla torp med folk där inne också som måste kunna komma därifrån.
 
Är det ett problem att promenera på något annat ställe än just där det ska jagas? Prata med jaktlaget så kan ni säkert komma överens om var det passar för bägge parter att befinna sig.

Lite länkar nedanför, med ungefär samma information, men med två olika vinklar:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Jakt-och-fiske/
https://jagareforbundet.se/jakt/juridik/frageforum/ovrigt/2019/11/allemansratt-och-jakt/

Kortfattat -- du får vara ute i naturen, men du får inte störa jakten.

Allemansrättens grund är "inte störa - inte förstöra". Det är trots allt markägarens mark, och det torde vara självklart för de flesta att det inte är lämpligt att störa jakt på samma sätt som du inte bör ge dig ut på promenad mitt i en avverkning där träden ramlar till höger och vänster.
 
Jakt ingår ju i förlängningen i markägarens näringsverksamhet och ekonomiska intressen, det är därför den har företräde mot störande element.

Sen att det finns låsta bommar på vissa vägar kan ha sin naturliga förklaring, det är ju heller ingen mänsklig rättighet att få åka bil på alla vägar när helst man önskar.

Människor som har torp och stugor efter dessa vägar bruka vanligtvis ha tillgång till bomnyckel för att kunna ta sig till sin fastighet ?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.